روایت المانیتور از احتمال جنگ میان ایران و عربستان

 المانیتور در مطلبی نوشت: در حالی که قوه قضاییه ایران دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان در تهران را برگزار می‌کند، ترکی فیصل، رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی، 9 ژوئیه (19 تیر) با حضور در جمع گروهی از عناصر گروهک منافقین در پاریس به لفاظی علیه ایران پرداخت.

 

ایران گروهک منافقین را از دهه 80 میلادی به عنوان یک گروه تروریستی قلمداد می کند. این گروه به دلیل کشتار 12000 ایرانی، مورد شماتت مردم، دانشمندان و سیاست‌مداران ایران است. عناصر گروهک تروریستی منافقین در زمان جنگ ایران و عراق به نفع صدام حسین، دیکتاتور عراقی، وارد جنگ با ایران شدند. این گروه تروریستی در قتل عام کردها و شیعه های عراق نیز به صدام کمک شایانی کرد.

 

ترکی فیصل در اظهارات مضحک خود در جمع عناصر گروهک منافقین، به شدت به جمهوری اسلامی و بنیانگذار انقلاب حمله کرد. او آیت الله خمینی را به صدور انقلاب اسلامی به دیگر نقاط جهان متهم کرد.

 

در ادامه این مطلب آمده است: آنچه مردم ایران را به شدت خشمگین کرد، تکرار جمله بی اساس «مردم خواستار سقوط رژیم ایران هستند»، از زبان فیصل بود.

 

یکی از منابع ناشناس در وزارت خارجه ایران 10 ژوئیه (20 تیر) در مصاحبه ای اعلام کرد: «اظهارات فیصل نشان از حماقت، بی شرمی و سردرگمی سیاسی سعودی هاست.» برخی دیگر از مقامات ایرانی نیز حضور فیصل در جمع عناصر گروهک منافقین را اثباتی بر حمایت عربستان از تروریسم دانستند.

 

سید محمد هوشی سادات، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران، در پاسخ به این سوال که لفاظی‌های فیصل نشانگر دیدگاه خود اوست یا موضع رسمی رژیم سعودی، اینطور پاسخ داد: «ترکی فیصل یکی از چهره‌های تاثیرگذار در خاندان آل سعود است. او 23 سال رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی و همچنین سفیر عربستان در انگلیس و آمریکا بود. نقش و جایگاه او در رژیم سعودی جای هیچ گونه شکی را باقی نمی گذارد که اظهارات او موضع رسمی عربستان در قبال ایران است.»

 

وی در ادامه افزود: «سعودی ها از انقلاب اسلامی در سال 1979 به دنبال براندازی نظام ایران هستند. آنها با وجود اختلافات ایدئولوژیک با صدام، او را در جنگ علیه ایران به شدت حمایت کردند. رابطه آنها با گروهک منافقین به دهه 80 میلادی بازمی‌گردد. با این حال، حوادث دو سال گذشته و افزایش نفوذ و قدرت ایران در منطقه، سعودی ها را بر آن داشت تا با همت و شفافیت بیشتری سیاست‌های تغییر حکومت در ایران را دنبال کنند.»

 

محمدصادق حسینی، کارشناس امور سیاسی، نیز درخصوص حضور فیصل در جمع عناصر گروهک تروریستی منافقین گفت: «ریاض با نزدیک شدن به اسرائیل و ابراز خصومت بیشتر در قبال ایران، سیاست‌های منطقه‌ای خود را به طور قابل توجهی تغییر داده است.»

 

همچنین هوشی سادات در پاسخ به این سوال که تهران چه واکنشی نسبت به تلاش های رژیم سعودی برای تغییر نظام ایران خواهد داشت، گفت: «در این خصوص، دو دیدگاه در ایران وجود دارد: یکی رویارویی مستقیم با عربستان و دیگری حل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره. سیاستمداران ایرانی همواره سعی کرده‌اند با گفتگو و مذاکره مناقشات فی ما بین را حل و فصل کنند. تهران به دنبال رویارویی مستقیم با ریاض نیست. منطقه تاب جنگی دیگر را ندارد؛ آن هم جنگی میان دو ابرقدرت منطقه ای.»

 

حسینی نیز احتمال وقوع جنگ میان ایران و عربستان را رد کرد و گفت: «آمریکا و اسرائیل، عربستان را تشویق و حمایت می کنند تا جنگ علیه ایران را آغاز کند؛ اما تهران در دام آنها نخواهد افتاد. ایران در عوض پاسخ گستاخی آنها را در عرصه جنگ سوریه خواهد داد.» وی افزود: «عربستان سعودی، از هر ابزاری برای اعمال فشار بر ایران استفاده می کند؛ اما روشن است ریاض به آنچه در ذهن دارد نخواهد رسید.»

 

با این حال، تنش ها میان ایران و عربستان روز به روز در حال افزایش است. احتمال وقوع جنگ میان این دو ابر قدرت منطقه با تحریک اسرائیل و آمریکا وجود دارد؛ اما بدیهی است ایران آغازگر این جنگ نخواهد بود. ممکن است عربستان با خیال واهی براندازی نظام ایران و تحریک آمریکا و اسرائیل دست به چنین حماقت بزرگی بزند.