برجام، توافقی که دستاوردی نداشت!

با توجه به اینکه یک سال از قرارداد برجام می گذرد همه چیز به حالت عادی برگشته و هیچ ذوق و شوقی در میان ما ایرانی ها نیست. حتی سرمایه گذاران که آماده حضور در ایران بودند تقریبا پس کشیده اند یا اگر هم می خواهند سرمایه ای به ایران بیاورند با تردید و شرط و شروط زیاد است.

با وجود اینکه برجام می توانست تاثیرات مثبتی داشته باشد اما مدیریت از سوی دولتمردان چندان مثمر ثمر نبوده است و دستاورد مثبتی بر اقتصاد ایران برجای نگذاشته است. اگر قراردای بین سرمایه گذاران یا کمپانی های خارجی با دولت ایران منعقد شود سهمی به بخش خصوصی تعلق نمی گیرد زیرا خارجی ها به دلیل امنیت و ضمانت با دولت وارد معامله می شوند.

 از این رو محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از دولت می خواهد برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی شرایطی فراهم کند، در صورتی که قراردادی با خارجی ها منعقد می شود منصفانه باشد. وی به این نکته اشاره کرد که بخش خصوصی ضمانت نامه ای از طرف دولت ندارد به همین دلیل است که نمی تواند با خارجی ها وارد مذاکرات جدی شود یا در کشورهای دیگر پروژه اجرا کند .

از طرفی خارجی ها از این موقعیت نامناسب اقتصاد ایران به نفع خود استفاده می کنند اگر قرار باشد سرمایه یا دانشی بیاورند در مقابلش بهترین چیز  می خواهند. از جمله قراردادهای اخیر که به امضا رسیده است در صنعت خودرو سازی است.

محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به این نکته اشاره دارد که سهم بیشتر بخش خصولتی و دولتی در قراردادهای خارجی از آن جهت که نزدیک به ۸۵ درصد از اقتصاد کشور در دست این دو است، خارج از انتظار نمی‌داند؛ اما همین موضوع، دغدغه بخش خصوصی است و در دوران پسابرجام این دغدغه رنگ پررنگ تری به خود گرفته است.