«جان برنان» رئیس سازمان سیا روز جمعه در اجلاس سالانه «همایش امنیتی اسپن» در بخش کوتاهی از اظهاراتش که بیشتر بر موضوع سوریه متمرکز شده بود، به موضوع ایران و توافق هسته‌ای نیز پرداخت.برنان در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای تغییری در لحن و اقدامات ایران ایجاد کرده یا نه، گفت: «تصور می‌کنم که این (توافق هسته‌ای) کار درستی بود که انجام شد، چراکه جلوی پیگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای آن‌ها را گرفت. این کار رئیس‌جمهور (حسن) روحانی را هم که از دید ما بین عناصر فعال در ایران فردی بسیار میانه‌روتر به شمار می‌آید، تقویت کرد. او باید دستاوردهای بیشتری داشته باشد تا حمایت بیشتری جلب کند، به این دلیل که در حکومت ایران بین تندروها و میانه‌روها رقابت وجود دارد.»

وی افزود: «زمانی که ما در مورد ایران صحبت می‌کنیم، برخی تصور می‌کنند که این یک کشور یکدست (از لحاظ گرایشات سیاسی) است، اما اینطور نیست. درست مثل، ایالات متحده که درون محیط سیاسی‌اش اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین، در حالی که آن‌ها سال آینده انتخابات برگزار می‌کنند، ما به دقت اوضاع را تحت نظر خواهیم داشت تا ببینیم موازنه رقابتی که درون حکومت وجود دارد، چطور پیش می‌رود.»

رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا در مورد آقای روحانی گفت: «اما خوب به نظرم روحانی نشان داده که علاقمند است که ایران را به جامعه ملل بازگرداند. نگرانی من این است که، خوب بسیاری از ایرانی‌ها انتظار داشتند که با آزاد شدن دارایی‌های این کشور، پول به زندگی آن‌ها سرازیر شود، اما خوب این مسئله زمان می‌برد.»

وی ادامه داد: «درآمد و پولی که آزاد و وارد ایران شده، الان برای تقویت واحد پولی این کشور هزینه شده یا برای توسعه زیرساخت‌ها هزینه می‌شود، به همین جهت مشخص شدن آثار گسترده‌تر آن بر زندگی مردم ایران، کمی زمان می‌برد.»

برنان در ادامه در پاسخ به این سوال که برجام چه تأثیری بر روابط دوجانبه تهران و واشنگتن داشته، گفت: «در حال حاضر مذاکرات گسترده‌ای میان دولت ایالات متحده و دولت ایران در مورد برخی از موضوعات حل‌نشده در جریان است، از جمله در مورد اینکه نظام مالی بین‌المللی چطور باید با ایرانی که حالا کمتر در محاصره تحریم‌ها قرار دارد، رفتار کند. بنابراین گفت‌وگوها ادامه دارد و طرف ایرانی هم ناراحتی‌هایی دارد. با این حال تصور می‌کنم که تا الان پایبندی به توافق خوب بوده است. معتقدم که اوضاع دارد خوب، پیش می‌رود. آهسته، اما خوب.»