احزاب ما باید فراگیر باشند نه فولکس‌ واگنی!

محمدرضا خباز پیرامون نقش احزاب در انتخابات گفت: حزب و پارلمان همزاد یکدیگر هستند و در جهان امروز دموکراسی منهای حزب معنا ندارد.

 

وی تاکید کرد: باید احزاب درون نظام را تقویت کنیم، با این کار رقابت واقعی میان احزاب به وجود می‌آید و مردم نیز به آن حزب اعتماد می‌کنند.
 
پاسخگویی احزاب 

 

خباز با بیان اینکه احزاب باید پاسخگوی مردم باشند، گفت: لازم است احزاب در زمینه ارائه برنامه و همچنین معرفی کاندیداها برای انتخابات با مردم وارد مذاکره و گفتمان شوند و در نهایت در مقابل آنان پاسخگو باشند.

 

عضو حزب اعتماد ملی با انتقاد از اینکه ما در کشورمان احزاب فراگیر نداریم، اظهار داشت: متاسفانه حزبی بودن در کشور ما یک امتیاز محسوب نمی‌شود، در حالی که حضور در احزاب به معنای احساس مسئولیت افراد و به منصه ظهور گذاشتن اهداف و منویاتشان یک کار حزبی است.

 

چالش انتخابات 

 

وی ادامه داد: از آنجایی که در کشور ما اجازه‌ فراگیری به احزاب داده نشده است، در همه انتخابات‌ها دچار چالشی جدی هستیم. 

 

خباز با اشاره به اینکه این نابسامانی باعث می‌شود که نزدیک به انتخابات عده‌ای برای ورود به انتخابات احساس مسئولیت ‌کنند، بیان داشت: در این شرایط عده‌ای با خواسته درونی خودشان و یا پیشنهاد دیگران وارد صحنه‌ انتخابات شوند.

 

رصد دولت

 

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه احزاب چه در انتخابات موفق شوند و چه نشوند فعالیت‌های سیاسی‌شان را ادامه می‌دهند، گفت: احزاب که نقش دولت در سایه را دارند، برنامه‌های کشور و عملکرد دولتی که در بطن خدمت است را رصد و ارزیابی می‌کنند.

 

وی افزود: از آنجایی که در کشورمان حزب فراگیر نداریم، با نزدیک شدن به انتخابات برخی درصدد گمانه‌زنی بر‌می‌آیند که چه کسی کاندیدا خواهد شد. در صورتی که با وجود احزاب فراگیر دیگر گمانه‌زنی درباره احتمال کاندیدا شدن برخی شخصیت‌ها معنا ندارد چرا که یک حزب فراگیر و واقعی چندین سال روی کاندیدا‌های خودش کار می‌کند و آنان را به مردم معرفی می‌کند.

 

عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به راهکارهای لازم برای داشتن احزاب فراگیر در کشورمان گفت: در وهله اول پیدایش یک حزب فراگیر از طریق دولتمردان رقم می‌خورد.

 

حزب‌گریزی مدیران عالی‌رتبه؟

 

وی با اشاره به اینکه برخی از مدیران عالی رتبه ما یا حزب‌ستیزند‌ یا حزب گریز، تصریح کرد: برخی از مدیران ما احساس می‌کنند ممکن است احزاب آن‌ها را از اریکه قدرت به زیر آورند و به همین دلیل مایل نیستند حزبی روی کار بیاید. 

 

خباز با بیان اینکه برخی از مدیران عالی رتبه نیز حزب گریزند‌ افزود: این افراد با احزاب ستیز نمی‌کنند اما مدام از کنار آن فرار می‌کنند و حاضر نیستند در دوران مسئولیتشان‌ حزب فراگیری رشد کند.

 

احزاب دولت‌ساخته و وابسته

 

خباز اظهار داشت: احزاب متعلق به قبل از انقلاب یا دولت ساخته بودند و یا آنکه کاملا وابسته به آن طرف مرز‌ها بودند. در اینجا می‌توان به حزب توده که دست‌نشانده شوروی سابق بود و همچنین حزب رستاخیز دست‌نشانده رژیم منحوس‌ پهلوی، اشاره کرد. چنین خاطراتی در ذهن مردم ما باقی مانده و نسل در نسل منتقل شده است به همین جهت امروزه در میان بدنه مردم عادی، عضویت در حزب افتخار نیست.

 

عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب، حزب جمهوری اسلامی ایران اولین حزبی بود که تشکیل شد و همه بزرگان کشور در آن حضور داشتند، یادآور شد: در آن شرایط کشور به سمت تک حزبی شدن می‌رفت.

 

تک حزبی بدتر از بی‌حزبی

 

وی با بیان اینکه از آنجایی که هیچ حزب دیگری قدرت مقابله و رقابت با حزب جمهوری اسلامی را نداشت، به دستور امام (ره) تعطیل شد، تصریح کرد: برداشت امام خمینی(ره) این بود که تک حزبی از بی‌حزبی بدتر است و باید حتما و حداقل دو حزب قدرتمندِ فراگیر وجود داشته باشد.

 

عضو حزب اعتماد ملی با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم تا احزاب ما فراگیر و واقعی باشند نه فولکس‌ واگنی، اظهار داشت: در مجلس نهم قانونی تصویب شد که به احزاب کوچک یا به تعبیری فولکس‌ واگنی اجازه داده شد تا در هم ادغام شوند و یک حزب فراگیر به وجود بیاورند.

 

خباز با اشاره به اینکه از آن‌جا که بعد از انقلاب سابقه احزاب فراگیرِ قوی نداشتیم از این ظرفیت قانونی نیز استفاده نشد، خاطرنشان کرد: چنین مسائلی باعث شده تا ما در ‌خلأ احزاب قوی و فراگیر به سر بریم.