یالثارات توقیف شد

سی‌امین نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در سال همایش های برج آزادی برگزار شد.

نوش آبادی در این نشست خبری، درباره اهانت نشریه «یالثارات» نسبت به برخی هنرمندان و موضع ارشاد اظهار داشت: نشریه مذکور چندین بار به دلیل رعایت نکردن اخلاق رسانه ای توقیف شده بود و با وساطت دوباره راه‌اندازی شد. اما این بار به بهانه تحلیل یک رویداد سینمایی و نوع پوشش هنرمندان به ساحت هنر اهانت کرده بود. لذا با این اهانت، مجدد هیئت نظارت بر مطبوعات تصمیم گرفتند این نشریه را توقیف کنند. ما موافق توقیف هیچ نشریه‌ای نیستیم اما توهین به ساحت هنر و هنرمندان پذیرفتی نیست. این حرکت ضد اخلاقی، ضد فرهنگی و ضد رسانه ای است.

وی تاکید کرد: برای ما تفاوتی ندارد آن نشریه موافق با چه گروه و جناحی است. هیئت نظارت بر مطبوعات نهاد حکومتی و فرا قوه‌ای است و تصمیمانی که می گیرد، تصمیمات نمایندگان تمام قوا است.

نوش‌آبادی در خصوص سوال یک خبرنگار مبنی بر استاندارد شدن سالن‌های نمایشی و محتوای برخی نمایشنامه‌ها گفت: سال گذشته از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال تئاتر نامیده شد و به دنبال آن تعدادی از سالن‌ها تجهیز شدند.

اما همچنان سالن‌‌ها کافی نیست و به عنوان مادر هنرهای نمایشی هنوز خلأ وجود دارد. در خصوص نمایشنامه‌ها نیز ما در مقابل مراکز و حوزه های مربوطه نظارت و توجه خود را داریم. کمتر اتفاق افتاده که رویدادهای خارج از عرف در سالن‌های نمایشی بیفتد اما به محض دریافت گزارش مبنی بر تخلف و نامتعارف بودن نمایشنامه با ولنگاری فرهنگی مقابله می کنیم ولی این انصاف نیست بگوییم همه نمایش ها از اخلاق به دور است. این کار توهین به ساحت فرهنگ است.

نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نام بردن از میدان آزادی به عنوان محل دیدار مردم و رهبر کبیر انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: برج آزادی یادمان کشور و نماد جمهوری اسلامی است. 50 سال از تاسیس آن می گذرد و بسیاری از مردم دنیا، ایران را با برج آزادی می شناسند که تلفیقی از سنت و مدرنیته است. طرح این برج در سال 45 بین هنرمندان و  طراحان به مسابقه گذاشته شد.  در پی آن طراح 24 ساله ای به نام حسین امانت که دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا بوده، برنده می شود.

وی افزود: ساخت این برج در سال 48 آغاز شد و در 24 دی ماه 1350 به بهره برداری می رسد. این برج قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، برج شهیاد نام داشت که به آزادی تغییر عنوان داد. ضمن اینکه منشور حقوق بشر اولین بار در این برج پرده‌برداری شد.

نوش آبادی با اشاره به طراحی های خاص این برج و رعایت اصول مهندسی گفت: متاسفانه حریم این برج حفظ نشده است.