اظهارات عجیب معاون اول درباره حقوق بازنشستگان

 اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم افتتاح آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران گفت: یکی از شاخص های کشورهای توسعه یافته، اختصاص بخشی از سهم تولید ناخالص ملی به امر پژوهش است که ما هنوز نتوانستم در این زمینه تامین منابع داشته باشیم و حرکت جدی انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه بودجه اصلی دولت صرف حقوق کارکنان می شود، افزود: در تمام دنیا افراد زمانی وارد دولت می شوند و بعد از بازنشستگی از دولت خارج می شوند اما در ایران افراد وارد دولت می شوند اما از دولت خارج نمی شوند. بنابراین بخش عظیمی از بودجه های دولت صرف حقوق و مزایای کارکنان می شود.

 

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در بهترین شرایط، صندوق های بازنشستگی ۹۰ درصد حقوق بازنشستگان خود را از دولت دریافت می کنند که این امر موجب می شود تا دولت نتواند بخشی از بودجه تولید ناخالص داخلی را به امر پژوهش اختصاص دهد.

 

جهانگیری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به پایان سند چشم انداز هستیم، بنابراین باید برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم بخشی از سهم تولید ناخالص ملی را به امر پژوهش اختصاص دهیم تا در رقابت با رقبای منطقه ای خود، موفق شویم.

 

وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد دانش بنیان، جهت گیری اصلی دولت در اجرای موضوع اقتصاد مقاومتی است، بنابراین باید در حوزه های نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی که پیشرفت های چشمگیری طی سالهای گذشته داشته ایم، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم.

 

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: باید سازمان مدیریت برای توسعه فناوری های نوین از جمله فناوری نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی، کمک های بیشتری اختصاص دهد تا این حوزه ها بدون دغدغه های مالی توسعه یابد.

 

جهانگیری با بیان اینکه پیش نیاز توسعه کشور، توسعه علم و فناوری است، خاطرنشان کرد:‌ در سالهای اخیر با جهت گیری های مقام معظم رهبری، توسعه علم و فناوری به یک گفتمان قالب تبدیل شده است.