آقای زنگنه، چرا ژنرال‌های نفتی باز نگشتند؟/ حوادث نفتی تمامی ندارد

گروه اقتصادی برخی تحلیلگران حوزه انرژی، حادثه پتروشیمی بوعلی را تقریبا بزرگ‌ترین حادثه صنعت پتروشیمی ایران بعد از جنگ تحمیلی می‌دانند، اما در مقابل، وزیر نفت خلاف این نگاه را دارد و معتقد است که این حادثه، بزرگ‌ترین حادثه صنعت پتروشیمی نیست.

به گزارش افکارنیوز، نکته‌ای که در میان حوادث اخیر حوزه نفت و انرژی اهمیت دارد، این است که پس از به خصوص آتش‌سوزی بوعلی‌سینا، با تاکید بر ناموفق بودن مدیریت بحران در مهار این حادثه، عنوان کرده بود: «عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هر چه سریع‌تر فرمانده‌ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود.»

این در شرایطی است که وی سه سال قبل و پیش از تصدی وزارتخانه نفت، در تیرماه سال 92 در مورد ویژگی‌های وزیر نفت در وزارت دولت یازدهم گفته بود: «باید گروهبان‌ها جای خود را به ژنرال‌ها بدهند.»

وی عنوان کرده بود: «افرادی باید وارد وزارت نفت شوند که حرفه‌ای و کار بلد باشند و گروهبان‌هایی که الان سر کار هستند، باید بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند.»

زنگنه در عین حال گفته بود: «در حال حاضر برخی از افرادی که برای سمت وزارت نفت مطرح می‌شوند، به درد این کار نمی‌خورند و تعداد بسیار اندکی هستند که می توانند این کار را انجام دهند.»

حال با گذشت سه سال، این سوال مطرح است که چرا صنعت نفت نتوانست کاربلدها و حرفه‌ای‌ها و ژنرال‌های نفتی را باز گرداند؟ و امروز پس از گذشت این مدت 3 سال، در حالی که در درون وزارت نفت تغییر و تحولات بسیار مدیریتی رخ داد، وزیر نفت با فرار رو به جلو بگوید فرمانده کاردان ندارم.

در طول این سه سال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از 70 مدیرعامل، معاون وزیر و مدیران ارشد صنعت نفت برکنار شده‌اند و در همین مدت، تنها شرکت ملی صنایع پتروشیمی دو مدیرعامل به خود دیده؛ به طوری که عباس شعری‌مقدم شهریورماه سال 92 به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتخاب شد و تا بهمن 94 در این سمت فعالیت داشت. پیش از او، عبدالحسین بیات در این سمت فعالیت داشت. پس از آن نیز بهمن‌ماه 94 مرضیه شاهدانی جای شعری‌مقدم را گرفت و تاکنون به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت دارد.

در همین حال، وزارت نفت تنها 50 روز پس از بازگشت بیژن زنگنه به وزارت نفت، بیش از 56 انتصاب مدیریتی در سطح ستاد وزارت نفت، شرکت‌های ملی نفت، گاز و پتروشیمی داشت. این در حالی است که در مدت سه سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه گزارشی در خصوص تربیت مدیران ارائه شده و در اکثریت موارد، مدیرانی روی کار آمده‌اند که یا بازنشسته شده و یا در آستانه بازنشستگی قرار داشتند.

پیش از این نیز موید حسینی‌صدر، عضو کمیسیون صنایع مجلس نهم نسبت به پشت گوش انداختن تربیت نیروی متخصص در صنعت نفت انتقاد کرده و گفته بود: «متاسفانه در کشور ما به تربیت نیروی انسانی متخصص کمتر پرداخته شده؛ در حالی که این امر می‌تواند در پیشرفت و ساخت تجهیزات نفتی تاثیرگذار باشد.»