مقام آمریکایی: توافق هسته ای از بین می رود

دو مقام اسبق آمریکایی روز پنجشنبه در نشستی به میزبانی مجله «پولیتیکو» درباره چالش‌های امنیتی پیش روی واشنگتن بحث و تبادل نظر کردند. 

«توماس دانیلون»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما و استفان هادلی مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت جورج دابلیو بوش بخشی از صحبت‌هایشان در این نشست را به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام اختصاص دادند. 

«هادلی» در این نشست گفت که دولت آمریکا سال آینده این توافق هسته‌ای را از دست خواهد داد. 

دولت آمریکا بعد از گذشت 6 ماه از اجرایی شدن برجام هنوز نتوانسته به تعهداتش برای رفع تحریم‌ها علیه تهران عمل کند. بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی در ماه‌های گذشته همواره اعلام کرده‌اند از بیم نحوه اجرای تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا که در برجام رفع نشده‌اند، برای از سرگیری روابط با ایران هراس دارند.   

واشنگتن، تاکنون درخواست‌های مکرر شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی برای صدور بیانیه‌ای کتبی جهت مشخص کردن موارد ابهام در نحوه اجرای تحریم‌های غیرهسته‌ای را نادیده گرفته است. 

واشنگتن و شریکانش در بند 29 برجام از اتخاذ سیاست‌هایی که در عادی‌سازی روابط تجاری با ایران اخلال ایجاد کند، منع شده‌اند. 

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران به تعهداتش در برجام را تأیید کرده است. 

«تام دانیلون»، دیگر کارشناسان حاضر در نشست نشریه پالیتیکو در واکنش به اظهارات هادلی درباره احتمال فروپاشی برجام گفت: «امیدوارم که چنین نباشد، اما سیاستمداران ایرانی (سال آینده) فشارها را افزایش خواهند داد.»