جان کری: پولی که به ایران دادیم حق آنها بود

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در ریو به سر می برد بار دیگر در گفتگو با خبرنگاران گفت پولی که به ایران پرداخت شد، به هیچ روی باج به شمار نمی آید.

کری درباره اظهارات رئیس جمهور آمریکا و مقامات دیگر دولت وی از جمله شخص وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه مبلغ 400 میلیون دلار پرداخت شده به ایران باج دهی برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران گفت وقتی مسائل همه مشخص هستند، نمی دانم چرا همچنان عده ای سوال می کنند. باید خیلی زود بحث ها در این خصوص پایان بگیرد.

وی ادامه داد حقیقت این است که ما تلاش های زیادی را برای دنبال کردن مسیری کاملا جداگانه و جدید صورت دادیم زیرا برای ما اهمیت داشت. مالیات پردازان آمریکایی می بایست احتمالا می بایست میلیاردها دلار سود پرداخت می کردند ولی کاری که ما کردیم این بود که از فرصت به دست آمده از تیم مذاکره کننده کاملا جدگانه که هیچکدام نفوذ پذیر نبودند، استفاده کردیم.

کری گفت مذاکرات کاملا جداگانه دنبال شدند، رویه بر اساس قوانین بین المللی، کاملا قانونی بودند و ما درباره پولی بحث کردیم که متعلق به ایرانیان بود و آنچه که ایرانیان دریافت کردند، پول خودشان بعلاوه سود آن بود. به هر روی ما صرفه جویی عمده ای از پول مالیات پردازان آمریکایی صورت دادیم و کاملا به انتقال کسانی که ما برای انتقالشان مذاکره می کردیم، بی ارتباط است. شخص من در وزارت امور خارجه، به صورتی جداگانه با این تیم صحبت می کردم.

وی درباره علت انتقال پول نقد به ایران گفت علت بود که نمی شد چکی نوشت؛ ما ارتباط بانکی با ایرانیان نداشتیم و بخشی از علت آن نیز این بود که ما ارتباطی بانکی با آنان نداشتیم. البته ما در مقطعی از مسائل سیاسی قرار داریم که طرح این مسائل قابل درک است ولی همه مسائل کاملا روشن هستند. ما باج ندادیم، اکنون هم نمی دهیم و در آینده هم هرگز چنین کاری نمی کنیم.