محموله کمک‌های تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان آماده است

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص سفر اخیر خود به سوریه گفت: هیچگاه وضعیت سوریه را به این خوبی هم از لحاظ امنیتی و اجتماعی ندیدم، و حتی زیارتی که رفتیم بسیار شلوغ بود و مسافران از مناطق مختلف می آمدند و دمشق از همیشه آرامتر بود و زندگی روزمره مردم ادامه داشت.

وی افزود: موفقیت های اخیر ارتش سوریه در ارتباط با حلب –که نقطه عطف تحولات نظامی و سیاسی سوریه است- می‌تواند بر مسال مختلف سوریه تأثیرگذار باشد.

اگر کمک‌ها به گروه‌های مسلح قطع شود، بحران سوریه سریع‌تر قابل حل است

بروجردی خاطرنشان کرد: امروز هم اگر همسایگانی که در حال کمک به گروه‌های مسلح هستند، و سلاح‌های مدرن در اختیار آنان قرار می‌دهند دست بکشند، فکر می‌کنم بحران سوریه خیلی سریعتر قابل حل است.

بروجردی تأکید کرد: باید ببینیم، بعد از تحولاتی که به  خصوص در ترکیه واقع شده، به چه میزان این روحیۀ همکاری در مسؤولین این کشور ودیگر کشورهای درگیر در این بحران به وجود آمده است.

بحران سوریه با محوریت سلاح همچنان درحال گردش است، و نه گفتگو!

بروجردی گفت: اگر واقعا بخواهیم بحران سوریه حل شود، نخستین قاعده این است که باید خود مردم باید راجع به سرنوشتشان تصمیم گیری کنند. بحران سوریه با محوریت سلاح همچنان درحال گردش است، و نه گفتگو؛ چنانچه وقتی با محاصرۀ حلب وضعیت تروریستها مقداری بد می‌شود، سازمان ملل نگران می‌شود و به تحرک درمی‌آید .. دی‌میستورا به تهران می‌آید.. رمزی به دمشق می‌‌رود .. چه اتفاقی می‌افتد؟!!

سازمان ملل نقش سازنده‌ای در سوریه ندارد

بروجردی اظهار داشت: سازمان ملل نقش سازنده‌ای را در این بحران ایفا نمی‌کند، زیرا با توجه به جایگاه بین مللی بالای آن در دنیا اگر می‌خواست می‌توانست کاری انجام دهد و با تصویب قطعنامه مانع ورود سلاح به این کشور شود.. بنابراین نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد، بلکه درحال دنبال کردن طرحی هستند که آمریکا به خاطرمنافع خود طراحی کرده است، حتی اگر چندسال طول بکشد.

زمان تغییر دیدگاه مسؤولان ترکیه نسبت به سوریه فرا رسیده است

بروجردی خاطرنشان کرد: زمان آن فرا رسیده است که مسؤولان ترکیه نگاه جدیدی راجع به سیاست‌های دولت در ارتباط با سوریه داشته باشند. زیرا در هر صورت وقتی که دمیدن در این آتش باعث می شود آتش شعله ور تر شود، و کشوری که در همسایگی آن قرار دارد، طبیعی است که آتش و یا دود آن سرایت کند.

وی افزود: با توجه به انفجارهای تروریستی و خطرناکی که توسط همین تروریستها در ترکیه رقم خورد، امنیت ترکیه محور بسیار مهمی برای خود ترکیه و همچنین جمهوری اسلامی ایران است. ترکیه همسایه ما است و ما رابطه خوبی با این کشور داریم و به هیچ وجه علاقمند نیستیم که در این کشور بحران ماندگاری به وجود بیاید. به همین دلیل ما از لحظات اول کودتا آن را محکوم کردیم و گفتیم که مردم باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند. ما وقتی چنین نگاهی داریم طبیعتا خیرخواه همسایه خود هستیم و به هیچ وجه علاقمند نیستیم که در همسایگی ما بحرانی به وجود بیاید و استمرار پیدا کند.

بروجردی درخصوص اوضاع جنوب سوریه با توجه به محاصرۀ حلب گفت: آمریکایی‌ها مدتها است که در اردن پایگاه‌های متعدد آموزشی و تسلیحاتی در اختیار دارند و تلاش می‌کنند که افراد از آنجا ورود کنند و مأموریتهایشان را انجام دهند. تصور بنده این است که با توجه به محاصره حلب، آنها برای ایجاد توازن و فشار آوردن به دولت سوریه، جبهه جنوب را فعال کنند تا از این طریق فشار در حلب را کاهش دهند.

ایران هیچ دخالتی در امور داخلی لبنان ندارد

بروجردی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه دخالتی در امور داخلی لبنان ندارد، گفت: مشکل انتخاب رئیس جمهور در لبنان، یک مشکل لبنانی است، و با توجه به طبیعت لبنان که مجموعه‌ای از فرهیختگان و چهره‌های بسیار هوشمند سیاسی و توانمند در آن است، فکر نمی‌کنم که لبنان برای تصمیم‌گیری نیازمند به خارج از مرزها باشد.

بروجردی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد (در انتخاب ریاست جمهوری لبنان) دخالت کند، باید نظری در این زمینه بدهد که طبیعتا آن نظر یک طرف را راضی و طرف دیگر را ناراضی خواهد کرد، به همین دلیل استدلال ما برای عدم دخالت همین است. و با توجه به اینکه با همه طیف‌های سیاسی لبنان –اعم از برادران اهل سنت، مسیحیان، شیعیان و همه گروه ها وشخصیتها- رابطه بسیار خوبی داریم، نمی‌خواهیم با جانبداری موجب دلخوری بقیه شویم.

مسائل امنیتی، مهمترین محور بحث و گفتگوها در لبنان بود

بروجردی درخصوص محور گفتگوهای صورت گرفته در  لبنان، اظهار داشت: با توجه به اینکه بحث ترورسیم و مسأله تکفیری‌ها و بحران تحمیلی سوریه تأثیرات منفی آن بر لبنان -مانند انفجارهای متعدد تروریستی و درگیر شدن ارتش لبنان و نیروهای امنیتی این کشور- مهم‌ترین محور بحث ما در لبنان مسائل امنیتی و مسائل مرتبط با بحران تحمیلی سوریه و راه‌‌های حل آن بود، و چگونگی آینده منطقه.

وی افزود: متأسفانه به غیر از آمریکا و همپیمانان اروپایی آن، همانطور که مطلع هستید تعدادی از کشورهای منطقه در این مدت (از گروه‌های مسلح و تروریستی) حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و آموزشی به عمل آوردند، و این سیاست نوعی شعله‌ورتر کردن این بحران بود که متأسفانه ادامه دارد.

محموله کمک‌های تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان آماده است

بروجردی افزود: یکی از بحث‌های مهم ما، غیر از روابط دو جانبه و راه‌های گسترش و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ارتش لبنان برای تقویت امنیت لبنان، در راستای روابط دوکشور و همکاری‌های روابط پارلمانی مهمترین مسأله ما مسأله امنیتی و بحران منطقه بود.

بروجردی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نه فقط تصمیم‌گیری کرده، بلکه محموله را آماده کرده و به وزیر دفاع لبنان نیز آن را نشان داده است؛ آنها فکر نمی‌کردند که ما تا این حد جدی باشیم، ولی امنیت لبنان  برای ما بسیار مهم است و علاقمند هستیم که امنیت این کشور پایدار باشد. ما به وظیفه خود عمل کردیم، و برای عملی شدن این موضوع، دولت لبنان باید در این زمینه  تصمیم بگیرد؛ اگر امروز تصمیم بگیرند، محموله فردا در بیروت است.

عادی سازی روابط با اسرائیل، توطئه‌ای که به عربستان واگذار شده است

بروجردی درخصوص تلاش‌های جدید عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: این توطئه جدیدی است که مأموریت آن به عربستان واگذار شده است، یعنی عربستان بعد از آنکه دید کمک‌های متعدد و مفصل به نیروهای تکفیری و کسانیکه امروز به عنوان تروریست در منطقه حضور دارند عملا به نتیجه نرسید -و در مقابل شاهد موفقیت روز افزودن ارتش سوریه و لبنان و نیروهای امنیتی آنها هستیم- دست به این کار زد و  امروز عربستان برگ جدیدی را با عنوان عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی رو کرده است.

بروجردی افزود: در دیدار با گروه های فلسطینی و مسؤولین لبنانی، اقدام عربستان در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی،  مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ این اقدام عربستان درحالی است که هزاران فلسطینی مظلوم در زندانهای رژیم نامشروع صهیونیستی هستند، و بعضی از آنها دست به اعتصاب غذای طولانی زده‌اند.

برخی به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از فلسطین هستند

بروجردی افزود: برخی به دنبال آن هستند که افکار عمومی امت اسلامی را از فلسطین منحرف کنند. اتفاقاتی که در عراق، سوریه، یمن و لیبی و بسیاری از کشورهای اسلامی، متأسفانه همان خط انحرافی است که تمام ظرفیت به جای آنکه برای مقابله با رژیم صهیونیستی باشد، صرف مشکلات و دعواهای داخلی شود. و این طرح بسیاری خطرناکی است.

بروجردی هشدار داد: این طرح جدید هم از این نظر خطرناکتر است که تعداد قابل توجهی از کشورهای اسلامی و عربی به دلیل وضعیت خاص عربستان اعم از امکانات مالی تا فشارهای سیاسی، ممکن است درسیاست تطبیع (عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) تبعیت کنند. ولی افکار عمومی امت اسلامی قطعا مخالف است، و ما آن را در حرکت‌هایی مانند روز قدس و عزت و کرامت اسلامی که در امت اسلامی وجود دارد، کاملا مشاهده می کنیم.