گزینه‌ نهایی فراکسیون برای رقابت ۹۶ کیست؟

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفته که برنامه فراکسیون امید برای انتخابات 96، حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلبان است، البته عارف اشاره‌ای به مصداق خاصی نکرده و تنها گفته اصلاح‌طلبان روندی که به گفته وی معقول است را طی خواهند کرد.

گرچه برخی اصلاح‌طلبان از قبیل محمدرضا خاتمی و حجت‌الاسلام منتجب‌نیا به صراحت از قطعی بودن حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی سخن گفته‌اند، اما در مقابل برخی دیگر به دلایل مختلف می‌گویند که گزینه اصلاح‌طلبان فعلا مشخص نیست؛ در همین زمینه صادق زیباکلام به خبرگزاری تسنیم گفت که عدم حمایت از روحانی به دلیل احتمال بالا عدم پیروزی وی است؛ او می‌گوید اصلاح‌طلبان می‌توانند با اجماع روی گزینه‌‌‌هایی چون محمدجواد ظریف، پیروزی در انتخابات 96 را برای خود تضمین کنند.

و اما امروز فراکسیون امید در مجلس که ریاستش با عارف است، قصد دارد از گزینه‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 حمایت کند؛ علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سؤال که گزینه‌های  احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 چه کسانی هستند؟ به خبرگزاری تسنیم گفت: ما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و حمایت از گزینه نهایی نیازمند بررسی‌ها بیشتر است، اما گزینه‌هایی چون آقای دکتر عارف، آقای جهانگیری یا آقای دکتر ظریف می‌توانند گزینه‌های مورد حمایت ما در انتخابات 96 باشند.

در این بین، برخی دیگر از اصلاح‌طلبان عبور از روحانی را خط پایانی حضور جریان اصلاحات در عرصه سیاسی کشور می‌دانند و همفکران خود را به خاطر عبور از روحانی مورد سرزنش قرار می‌دهند؛ محمدرضا تاجیک در پاسخ به عطریانفر که گفته بود روحانی گزینه اصلاح‌طلبان نیست، گفت که نه تنها روحانی گزینه اصلاح‌طلبان است، بلکه اصلاح‌طلبان گزینه دیگری غیر از او برای حمایت ندارند.

عبدالله رمضان‌زاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز در پاسخ به تشدید درگیری‌ها در جریان اصلاح‌طلب برای حمایت یا عدم حمایت از روحانی، به نمایندگی از اصلاح‌طلبان گفت که این طیف سیاسی، تنها و تنها قصد حمایت از روحانی را دارد؛ با این حال مشخص نیست که گزینه فراکسیون امید برای انتخابات 96 چه کسی است؟

در همین زمینه، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید به خبرنگار تسنیم، گفت: اعضای فراکسیون امید صاحب اندیشه و فکر هستند و خودشان تصمیم خواهند گرفت که از چه کسی حمایت کنند و این طور نیست که دیگران از بیرون مجلس برای ما تصمیم بگیرند.

او همچنین گفت: بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان از آقای روحانی جدا شوند، گزینه نهایی و قطعی فراکسیون امید برای انتخابات 96 تا این لحظه آقای دکتر روحانی است.

اظهارات سخنگوی فراکسیون امید برای حمایت قطعی از آقای روحانی در حالی است که عبدالکریم حسین‌زاده نائب رئیس فراکسیون امید نظر متفاوتی دارد؛ او درباره حمایت از روحانی به خبرنگار تسنیم، گفت: هنوز تصمیم خاص و مشخصی برای اینکه گزینه‌ نهایی فراکسیون امید تعیین شود، گرفته نشده و این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر در فراکسیون امید است.

علیرغم آنکه برخی نمایندگان مجلس ورود فراکسیون امید به انتخابات را مغایر با برنامه‌ها و وظایف نمایندگی می‌دانند، اما این مهم به تشدید اختلاف بیشتر در فراکسیون اقلیت مجلس تبدیل شده، چرا که برخی از اعضای این فراکسیون ورود به انتخابات را نفی می‌کنند و کسانی هم که خواهان ورود فراکسیون به انتخابات ریاست‌جمهوری هستند درباره گزینه‌ خاصی اجماع ندارند.