تازه‌ترین نمونه‌ها از احترام به پاسپورت ایرانی!/از گروگانگیری تا تحقیر عضو ارشد دولت در دبی‌!
یکی از وعده‌های اصلی حجت‌الاسلام حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی بود‌، با همین وعده ایرانیانی که یا در خارج از کشور زندگی می‌کردند یا به خاطر کارشان سفرهای زیادی به کشورهای خارجی داشتند و دارند، به بهبود اعتبار پاسپورت خود امید زیادی بسته بودند.

با این وجود نگاهی به رتبه ارزش پاسپورت ایرانی نشان از آن دارد که این رتبه از رقم 96  در سال 2012 به 98 در سال جاری رسیده است!

موسسه بین‌المللی «هنلی و شرکاء» که در حوزه مسائل مربوط به اقامت و شهروندی فعالیت می‌کند،  در گزارش سالانه خود درباره اعتبار پاسپورت کشور‌های مختلف‌ که اسفند ماه سال گذشته منتشر شد آورده است‌: ایران در کنار اتیوپی، اریتره و سودان در مکان 98 رتبه اعتبار پاسپورت‌ها قرار دارد‌.

در این گزارش که هر سال با همکاری انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA) به عنوان دارنده بزرگترین پایگاه اطلاعاتی سفر و براساس آزادی سفر شهروندان کشورهای مختلف تنظیم می‌شود‌، بیش از 200 کشور بررسی و در رتبه‌های انفرادی یا مشترک 1 تا 104 قرار گرفته‌اند که این رتبه‌بندی بر اساس تعداد کشورهایی برآورده شده که شهروندان یک کشور می‌توانند بدون دریافت ویزا به آنجا سفر کنند.

اعتبار ویزای صادر شده از سوی ایران در این گزارش به صورت مشترک با کشورهای اریتره‌،‌ اتیوپی،‌ نپال‌، فلسطین و سودان با 37 امتیاز در رتبه 98 قرار دارد.

در ادامه به تازه‌ترین نمونه‌ها از تحقیر مقامات و مسئولین ایرانی از سوی برخی کشورها و بی‌اعتباری پاسپورت ایرانی اشاره می‌کنیم تا مشخص شود دولت یازدهم در عمل به وعده‌ای که ذکر آن رفت تا چه حد موفق بوده است‌.

تحقیر عضو ارشد دولت در دبی‌!

بر اساس گزارش‌های رسیده یکی از اعضای ارشد دولت روحانی و از مسئولان ارشد نهاد ریاست جمهوری ‌، چندی قبل قصد داشت در سفری شخصی به آمریکا عزیمت کند که با رفتار تحقیرآمیز در فرودگاه دبی مواجه شد.

ماموران دولتی فرودگاه دبی وی را به اتاق مجزا هدایت و مورد بازرسی خارج از عرف و غیرمؤدبانه قرار داده‌اند.

 این اقدام تحقیرآمیز علیه عضو ارشد دولت یازدهم در حالی اتفاق افتاده که روحانی در سال 1392 در وعده‌های انتخاباتی خود گفت: «قول می‌دهم احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم.»

بی‌احترامی سفارت آلمان به اساتید ایرانی

زمانی که فردی برای ادامه تحصیل یا دیدار خویشاوندان یا حتی تفریح قصد سفر به کشور دیگری را دارد ، باید از سفارت کشور مقصد وقت مصاحبه برای ویزا بگیرد.

این کار در گذشته حضوری انجام می‌شد اما پدیده‌ای که مدتی است رونق تازه‌ای به بساط دلالان داده تعیین وقت قبلی در سایت سفارت مربوطه است.

این موضوع چند ماهی است در سفارت آلمان بدل به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مراجعه‌کنندگان به این سفارتخانه شده و بسیاری از افراد حتی فرصت نمی‌کنند وارد صفحه مربوط شده و وقت بگیرند و همه وقت‌ها خیلی زود پر می‌شود.

مشکل فوق محدود به مردم عادی نیست و چهره‌های علمی و دانشگاهی نیز با بی‌ادبی از سوی آلمانی‌ها روبه‌رو شده‌اند.

دکتر مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقادات جدی به نحوه برخورد سفارتخانه‌های خارجی با استادان دانشگاهی دارد.

گلشنی در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه بعد از برجام توقع این بود که برخورد خارجی‌ها بهتر شود ولی در چند وقت اخیر شاهد بی‌احترامی سفارتخانه‌های خارجی به‌ ویژه آلمانی‌ها به استادان ایرانی هستیم. ماجرا محدود به یک نفر هم نیست و با همه استادان این‌گونه برخورد می‌شود.»

دکتر گلشنی به چند نمونه از برخورد سفارتخانه‌ها با استادان ایرانی اشاره‌ کرده و به ماجرای طرح این مشکل در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره می‌کند‌: «به‌طور مثال استاد سرشناس و موجه برای یک اجلاس علمی نزدیک به چند هفته از سوی آلمانی‌ها معطل شد و در نهایت نتوانست در اجلاس علمی هامبورگ شرکت کند. بنده در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را به رئیس‌جمهور تذکر دادم و تأکید کردم شما مدعی هستید که بعد از برجام رابطه‌تان با این کشورها خوب شده است؛ چرا باید با چهره دانشگاهی ایران این‌گونه برخورد شود؟ مردم هم با این مشکل درگیرند و باید حل شود. بعد از سخنان من رئیس‌جمهور وعده داد تا از طریق ظریف ماجرای توهین سفارتخانه آلمان به شهروندان ایرانی به‌ویژه استادان دانشگاهی را پیگیری کند.»

گروگانگیری مشاور ایرانی‌!

از موارد پیش‌گفته که بگذریم  خبر بازداشت و به قول برخی از کارشناسان سیاسی گروگانگیری «احمد شیخ‌زاده» مشاور نمایندگی ایران در سازمان ملل از سوی دستگاه قضایی آمریکا در شروع سال جدید موجب نگرانی در سطح دیپلماتیک شد‌.

گفتنی است پیش از این دولت آمریکا در اقدامی مغایر حقوق بین‌الملل از صدور روادید حمید ابوطالبی‌، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل اجتناب کرد و دولت نیز بعد از مدتی مجبور شد فرد دیگری را بدین منظور جایگزین گزینه ابتدایی خود کند.

عقب‌نشینی دولت در این زمینه سبب‌ساز اقدام گستاخانه آمریکا در بازداشت احمد شیخ‌زاده مشاور نماینده ایران در سازمان ملل شد تا نشان دهد عقب‌نشینی در برابر آمریکا پایانی نخواهد داشت و این روند باید برای همیشه ادامه یابد‌!

راهکار جالب وزارت خارجه!

در حالی که سفارتخانه‌های اروپایی برخوردهای توهین‌آمیزی با درخواست‌کنندگان روادید دارند، مسئولان وزارت خارجه به جای برخورد با این سفارتخانه‌ها‌، از مردم می‌خواهند به این کشورها سفر نکنند!

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه در خصوص اینکه در برخی سفارتخانه‌های اروپایی، صدور روادید با برخوردهای توهین‌آمیز و پرداخت هزینه‌های گزاف صورت می‌گیرد، گفت: نباید با سفرهای غیرضروری تجاری یا تفریحی، این دولت‌ها به ادامه رفتار ناپسند کارگزارانشان تشویق شوند!

این مقام آگاه در وزارت امور خارجه درخصوص بدرفتاری برخی ماموران کنسولی‌، طولانی شدن فرایند صدور و هزینه بالای روادید و همچنین برخوردهای توهین‌آمیز در برخی سفارتخانه‌های اروپایی در تهران‌، اظهار داشت: این موضوع با جدیت در گفت‌وگوهای کنسولی با دولت‌های این کشورها مورد توجه مستمر قرار می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه حتما نباید با سفرهای غیرضروری تجاری یا تفریحی‌،  این دولت‌ها به ادامه رفتار ناپسند کارگزارانشان تشویق شوند‌، تصریح کرد: البته این پویش مردمی به معنی فراموش شدن وظیفه ذاتی و ملی وزارت امور خارجه نیست.

گفتنی است دولت یازدهم با شعار برگرداندن اعتبار و احترام به پاسپورت ایرانی در ایام تبلیغات ریاست جمهوری، بر سر کار آمد و حتی رئیس‌جمهور روحانی در این مورد گفته بود: «من عزت و غرور ملی ایرانیان را بازخواهم گرداند.»

حال باید پرسید دولتی که خود را «دولت حقوق‌دان‌ها» می‌نامد و مدعی است که اهل تعامل با دنیا است و به یکباره می‌تواند تمام مشکلات را با «مذاکره با کدخدا» حل نماید‌، چطور وزیر فرهنگ این دولت از ویزای عربستان محروم می‌ماند و سعودی‌ها حتی به ظریف در مورد فاجعه منا اجازه ملاقات نمی‌دهند و از آن طرف کدخدای عالم تحریم‌های پسابرجامی را برای سفرکنندگان به ایران تصویب می‌کند؟

در این زمینه مصادیق فراوان دیگری نیز وجود دارد که برای جلوگیری از اطاله کلام از شرح آن‌ها می‌گذریم و تنها می‌پرسیم وعده رئیس‌جمهور درباره احترام به پاسپورت ایرانی چه شد؟!