آیا کلینتون آماده جدال با کنگره بر سر ایران خواهد بود؟

پایگاه خبری - تحلیلی میدل ایست آی در تحلیلی نوشته توافق هسته ای ایران، در صورت راهیابی هر یک از دو نامزد ریاست جمهوری در انتخابات آمریکا دچار مشکل خواهد شد. 

«شهیر شهیدثالث»، تحلیلگر و روزنامه نگار مقیم کانادا در این یادداشت با اشاره به سابقه رابطه ایران و آمریکا نوشته واشنگتن از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران از هر ابزار سیاست خارجی، از عملیات مخفیانه گرفته تا تحریمها برای تغییر در سیاستهای ایران استفاده کرده است. 

در این میان، تحریم ها به نوشته این تحلیلگر جایگاه ویژه ای داشته اند، چرا که توانسته اند بحران ایجاد شده بر سر برنامه هسته ای ایران را به پایان برسانند.

وی سپس با اشاره به جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در تیرماه سال گذشته می نویسد: «تا زمانی که اجرای این توافق ادامه دارد، دستهای آمریکا بسته است، زیرا وضع هر گونه تحریم جدید به احتمال زیاد ناقض توافق قلمداد شده و به فروپاشی آن منجر خواهد شد.»

به نوشته شهید ثالث، بعد از جمع بندی توافق هسته ای، آیت الله علی خامنه ای رهبر عالیقدر ایران، به حسن روحانی، رئیس جمهور دستور داد که در صورت وضع هر گونه تحریم جدید به هر بهانه ای، برجام باطل خواهد شد.

وی سپس می نویسد: «این دستور، قابل درک است. ایران تنها می تواند سایه ای از برنامه هسته ایش را نگاه دارد و در صورتی که این کشور تحریم های جدید به هر بهانه ای را بپذیرد، هدف توافق کردن، به کل از بین رفته است.»

این تحلیلگر مسائل ایران می پرسد: «اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا هیلاری کلینتون، گزینه مطلوب اسرائیلی ها باشد و کنگره کماکان تحت سلطه حزب جمهوری خواه باشد، آیا کلینتون آماده جدال با کنگره بر سر ایران خواهد بود؟ او تا چه اندازه قادر به مقاومت در برابر فشارهای اسرائیل و لابی های آنها قبل از مقابله با حمایت ایران از حزب الله خواهد بود؟»

در صورتی که ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکل باشد، آیا او می تواند از همکاری با کنگره برای وضع تحریم های جدید علیه ایران امتناع کند؟