خط قرمزها را در برجام دور زدند باز هم می‌گویند تصمیم نظام بود!

محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: درباره حملاتی که می‌شود باید همیشه به این نکته توجه داشت که برجام و تصویب و اجرای آن تصمیم نظام بود. همه مراحل بررسی، مشورت و عزم را هم گذراند و الان نه تنها به عنوان یک تعهد بین ایران و شش کشور بلکه به عنوان یک سند بین‌المللی است. همان کسانی که در راه تصویب برجام سنگ‌اندازی می‌کردند از سنگ‌اندازی دست برنمی‌دارند و بر سر راه اجرا و تحقق برجام حتماً سنگ‌اندازی می‌کنند همچنان که می‌بینید.

وی گفت: اما برجام به هیچ وجه جایگزین تلاش‌هایی که باید در استفاده از این فرصت شود نیست. ما در حوزه‌های مختلف برای ایجاد فرصت شغلی برای چهار تا پنج میلیون جوان این کشور نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و برجام مانع را از سر راه سرمایه‌گذاری برداشت اما خود سرمایه‌گذاری، فعلی است که باید اتفاق با تمهیدات لازم بیفتد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حتماً براساس ارزیابی از مساعد بودن فضا این اقدام را انجام می‌دهد. هر کس به مثبت‌تر و قابل اعتماد شدن فضای سرمایه‌گذاری در ایران کمک کند به رفع این مشکل کمک خواهد کرد و هر کس که تردید ایجاد کند و یا فضا را مبهم و غبارآلود نشان دهد حتماً خدمت نکرده و گاهی کارش تبدیل به خیانت می‌شود.

وی در تناقض با همین سخنانش گفته است: کاری که در مهار تورم و بازار ارز در اقتصاد کشور شده ایجاد آرامش است و علت این که سرمایه‌گذاران می‌آیند و بطور جدی روی ایران فکر و کار و قرارداد امضا می‌کنند فقط برجام نیست. برجام شرط کافی نیست، اما علامتی که از اقتصاد ایران می‌گیرند این است که می‌توان روی این اقتصاد حساب کرد. پیش‌بینی‌پذیری و برنامه‌پذیری بزرگترین دستاوردی است که در اقتصاد کشور رخ داده است.

نهاوندیان معلوم نکرده که بالاخره آیا سرمایه‌گذاران خارجی می‌آیند و قرارداد امضا می‌کنند یا اینکه فضا را مناسب نمی‌بینند و نمی‌آیند؟!

تلاش برای انداختن توپ به زمین منتقدان در عملی نشدن وعده‌های برجامی دولت در حالی است که دولت آمریکا علناً مشغول تهدید شرکت‌ها و بانک‌های خارجی علاقه‌مند همکاری با ایران است. با این حال و با وجود نقض‌های متعدد برجام از سوی (آمریکا) دولت هیچ عکس‌العمل درخوری از خود نشان نداده و همین باعث معلق شدن امتیازات جزئی محتمل برجام شده است.

اما درباره این ادعا که «برجام و تصویب و اجرای آن تصمیم نظام است» باید یادآور شد رهبر معظم انقلاب با وجود اظهار بی‌اعتمادی به آمریکا، بیشترین حمایت را از دولت در مذاکرات انجام دادند و در عین حال به طور مکرر، خط قرمزهایی را برای بستن راه نقض عهد و خباثت حریف مورد تأکید قرار دادند. اما متأسفانه این خط قرمزها و همچنین تذکرات نمایندگان مجلس و کارشناسان و منتقدان، از سوی دولت و تیم مذاکره کننده مورد غفلت قرار گرفت، مخصوصاً که توافق عجولانه و به هر قیمت در دستور کار دولت بود. اکنون هم هیئت نظارت بر مطبوعات به مسئولیت نظارتی خود عمل نمی‌کند. با این اوصاف، خسارت‌های برجام و نحوه اجرای آن را باید به پای دولت نوشت و نه نظام.