عربستان برای ظریف شمشیر را از رو بست!

روزنامه "الشرق الاوسط" وابسته به دربار آل سعود، مدعی شد: «وزارت خارجه ایران در حال آماده کردن "ظریف" برای سفر وی به پنج کشور آمریکای لاتین است. این اقدام ظرف در راستای هماهنگی با این کشورها در جهت هدف قرار دادن قاره آمریکا است.»

 

الشرق الاوسط در ادامه مدعی شد: «ایران تلاش می کند تا از طریق تفکر و اهداف خود و با هماهنگی تفکر انقلابی ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا را هدف قرار دهد. اینک ایران توانسته تا در بولیوی از طریق همپمانان لاتین خود نفوذ کند و این مسئله بعد از سفر احمدی نژاد به این کشور بیشتر خودنمایی کرده و آمریکا ستیزی در بولیوی هم بیشتر شده است.»

 

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب درباره سفر ظریف به آنکارا گفته است که سفر وی به ترکیه فرق میان دیپلماسی عربی با ایرانی را مشخص کرد. این سفر فائق شدن دیپلماسی ایرانی بر عربی و بدست آوردن پیروزی های بزرگ در منطقه را ثابت کرد و در مقابل هم شکست سیاست ها و نظام های عربی را نشان داد.

 

عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم، تأکید کرده است که ایرانی ها به خوبی می دانند که وقت مناسب برای اقدامات سیاسی چه وقتی است همانطور که به خوبی می دانند وقت اقدامات اقتصادی چه زمانی است. نمونه آن سفر ظریف به ترکیه است در حالی که همه فکر می کردند اول الجبیر با همپیمان ترکیه ای خود بعد از کودتا به آنکارا خواهد رفت ولی ظریف دست پیش انداخت  و در این میان هم چاووش اوغلو با ظریف بر سر رساندن حجم مبادلات تجاری تا سقف 30 میلیارد دلار توافق کرد و ظریف هم  با اردوغان بر سر همکاری در پرونده سوریه توافق کرد.