روحانی: بعد از برجام ‌۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تصویب شد

رئیس جمهور عصر امروز در نشست توسعه سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد حضور یافت و بر تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

گزیده سخنان رئیس جمهوری در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویر احمد

‌‌*تولید، عبادت خداوند است.

*برای رونق نیازمند حرکت، فرصت و تعامل اقتصادی هستیم.

*بدون رشد اقتصادی اشتغال ایجاد نمی شود.

*همکاریهای چند جانبه منطقه ای، بهبود جایگاه کشور و برای اقتصاد فرصت آفرین است.

* هدف دولت، تحقق رشد 5 درصدی در سال 95 است.

* قدردان مدیران، کارمندان، کارگران و کارگزاران امور کشور هستیم.

* سود تسهیلات بانکها باید متناسب شود.

* دولت مصمم به تسویه بدهی خود به پیمانکاران است؛ مجلس با تصویب سریعتر لایحه یاری کند.

* پس از برجام تا کنون 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری قطعی داشته ایم.

* ملت و رهبر قوی داریم؛ کسی حق ندارد بذر یاس بپاشد.

* اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقتدر است.

* جهان به نقش موثر ایران در ثبات منطقه اذعان دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز در نشست سرمایه‌گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برگزاری نشست‌های اقتصادی در دوران ما از عبادت‌های بزرگ است، اظهار داشت: در سرمایه‌گذاری مهم‌تر از سود مشروع، بحث ایجاد اشتغال برای جوانان بوده و باید بدانیم ایجاد کارگاه‌های مختلف تولیدی عبادت است.

وی با اشاره به اینکه وجود فقیر در سرزمین برخوردار از مواهب الهی از جمله زمین حاصلخیز، آب و ... پذیرفتنی نیست بیان کرد: بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام در چنین صورتی این افراد از رحمت خدا دور است.

روحانی با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال بالاترین وظیفه ملی، استانی و شرعی ماست تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل آسیب‌های اجتماعی فقر و بیکاری است و با پول نفت به صورت دادن تسهیلات بانکی نمی‌شود مفاسد فراوان بیکاری را رفع کرد و تنها از بیکار یک بیکار بدهکار درست می‌کنیم و هیچ راهی جز رونق تولید و حرکت اقتصاد نداریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در هر شرایطی امکان یک زندگی بخور و نمیر وجود دارد ابراز کرد: کشور نیاز به روابط درست با جهان دارد و باید بدانیم در سال 90 و 91 تحریم چه شرایطی را در کشور به وجود آورده بود و اینکه با رشد اقتصادی منفی امکان ایجاد اشتغال نیست.

روحانی با اشاره به اینکه در چشم‌انداز 20 ساله در سیاست‌ها تصریح شده به طور متوسط باید 8 درصد رشد داشته باشیم خاطرنشان کرد: طی 10 سال گذشته رشد اقتصادی کشور در مجموع 2.7 درصد بوده ‌و باید بدانیم با این وضعیت نمی‌توان شغل برای جوانان ایجاد کرد.

رئیس جمهور از افزایش سه برابری اعتبارات عمرانی کهگیلویه و بویراحمد در سال 95 خبر داد و افزود: طی سال‌های 92 تا 94 یک هزار و 115 پروژه نیمه کاره در این استان تکمیل و 189 پروژه جدید نیز تعریف و اجرایی شده ولی هنوز جوابگوی نیاز مردم و رفع مشکلات نیست.

وی بیان کرد: دولت یازدهم قدم‌های برای توسعه کشور برداشته و گام‌های دیگری مانده ‌و البته شرایط بین‌المللی را ما مساعد کردیم و روابط با کشورهای همسایه به جز یک مورد که با مردم خود، یمن و ایران عزیز ظلم می‎کند بهتر شده ‌و در دوسال اخیر به غیر از روابط دوجانبه با همسایگان چندین روابط سه‌گانه از جمله با افغانستان و هند در زمینه مسئله چابهار به عنوان یک محور اصلی برای کریدور شمال به جنوب داشتیم.

روحانی با اشاره به وضعیت و جایگاه ایران اسلامی در منطقه تصریح کرد: در صنعت در سه ماهه اول امسال رشد 8.8 و در کشاورزی رشد 4 درصدی و در مجموع رشد اقتصادی 4.4 درصدی داریم که بیانگر حرکت روبه جلوی اقتصادی در کشور بوده و پیش‌بینی دولت رونق اقتصادی در سال 95 بوده  و هدف‌گذاری ما در این سال رشد اقتصادی 5 درصد است.

وی گفت: امسال سالی است که رونق اقتصادی شروع شده هدف‌گذاری ما در سال 95 ، حدود 5 درصد است که در سه ماهه‌های بعد وضع بهتری را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون با توجه به آمار اقتصادی مسیر درستی را انتخاب کردیم، افزود: اگر برنامه در بخش کلان اقتصادی درست بود معلوم  است که مسیر درستی را طی کردیم.

روحانی  با تاکید بر اینکه بانک‌های ما باید فعال‌تر شود، ابراز کرد: ما باید به بانک‌ها کمک کنیم و فضای مطلوب‌تری را به وجود بیاوریم.

وی گفت: دولت تنها رئیس جمهور نیست بلکه تمام کارکنان از جمله فرهنگیان، جامعه پزشکی و کارمندان و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به دولت خدمت می‌کنند و یک تلاش بزرگ و عظیمی انجام می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه افتخار اصلی ما این است که در این کشور بعد از انقلاب مردم برای خودشان تصمیمی گرفتند، افزود: دیگران برای ما تصمیمی نمی‌گیرند  و بر ما مسلط نیستند و مجلس، مردم، ارکان نظام و مقام معظم رهبری تصمیم‌گیران این نظام هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز سالروز شروع به کار دولت یازدهم است و از همه کارکنان و کارگزاران نظام تشکر می‌کنیم، بیان کرد: ‌شاید در میان ده‌ها هزار مدیر 5 نفر در کشور حقوقشان کم و اضافه بود که  البته باید رسیدگی شود و باید احقاق حق کنیم و اما در  کلیت امر باید از این همه مسئولان قدردانی کنیم.

روحانی با بیان اینکه یک بخش مهم در بخش رونق اقتصادی بانک‌ها هستند، ابراز کرد: در امور بانکی قدم‌های خوبی در بانک برداشته شود.

وی با بیان اینکه چقدر تفاوت بین سود بانکی امسال با چند سال ایجاد شده است؟، گفت: این یک تحول بزرگ است و وقتی تورم تک رقمی است  باید سود سپرده‌ها و تسهیلات همگام با آنها حرکت کنند.

روحانی با بیان اینکه بانک‌های ما ضعیف هستند  و باید تقویت شوند، تاکید کرد: دولت باید بدهی خود را پرداخت کند و بدهی دولت ما مربوط به این 3 سال نیست و بخش عظیمی از آن مربوط به سال‌ها و دولت‌های قبل است.

وی با اشاره به اینکه در گزارش‌های آغاز به کار دولت انواع بدهی دولت 20 هزار میلیارد تومان بود، عنوان کرد: دولت متعهد است که  بدهی خود را پرداخت کند و لایحه که مجلس رفته و اگر تصویب شود حرکت خوبی برای پرداخت بدهی‌ها و یک کار بزرگ است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت نیز باید  بدهکاری‌های خود را شفاف کند، تاکید کرد: در این صورت تکلیف دولت، سرمایه‌گذار و بانک مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه بدهی دولت در آغاز دولت رقم بزرگی بوده ،خاطرنشان کرد: اگر این لایحه تصویب شد در رابطه دولت با طلبکاران و هم در زمینه بانک‌ها با تحولی رو‌به‌رو خواهیم بود.

روحانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم بانک‌های کشور فعال‌تر شوند، اظهار داشت: در 4 ماهه اول حرکت رو به رشد هم برای تکمیل پروژه‌ها و هم سرمایه در گردش داشتیم.

رئیس جمهور گفت: کارآفرینان نیز نقش بزرگی در تولید دارند و به طور قطع در نخستین گام  باید از سرمایه داخلی کشور استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از برجام تا کنون حدود 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تصویب شده است، عنوان کرد: پروژه‎های بزرگ و  قرارداد‌های مهم نفتی را پیش‌رو داریم و امسال شاهد  یک تحرک بسیار خوبی خواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: تردید نداشته باشید که امسال سال تولید و حرکت رو به جلویی است و باید با شجاعت وارد میدان شویم  و هیچکس حق ندارد بذر یأس را در کشور بپاشد چرا که اساس امید است .

وی با بیان اینکه ملت ایران دارای مجلس، مقام معظم رهبری مدبر، صاحب تعامل، نیروهای مسلح شجاع و  روابط خوب با همسایگان است، تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بومی استان باتوجه به امنیت بالا و جایگاه مهم این استان در کهگیلویه و بویراحمد سرمایه‌گذاری کنند.

روحانی با بیان اینکه باید تلاش کنیم در 10 ساله دوم  به 8 درصد برسیم و سال‌های گذشته را جبران کنیم، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید  مقام معظم رهبری است باید اجرایی شود که بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و شجاعانه‌تر علیه دشمنان خود گام برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت ایران قدرت سیاسی خود را به نمایش گذاشت، بیان کرد: در برابر 6 قدرت جهانی با  تعامل با جهان رابطه برقرار کردیم و راه برای حرکت باز شد.

روحانی با بیان اینکه ایران کشور عظیمی است، تصریح کرد: دست به دست هم دهیم تا ایران را بسازیم و استان بسیار زیبای کهگیلویه و بویراحمد را نیز بسازیم چرا که این استان زیبا و سرافراز  و دنا به ما نگاه می‌کند و نمی‌توان  به این قله بزرگ نگاه کرد و به فکر سربلندی این استان نبود.

وی اظهار داشت: امید است در این سفر قدم‌های برای این استان برداریم و در کنار هم برای توسعه و رفاه مردم و اشتغال جوانان این استان تلاش کنیم.