المانیتور در مطلبی با اشاره به تلفات انسانی بالای جنگ یمن و تلاشهای بی‌ثمر سازمان ملل در برقراری صلح در این کشور نوشت: سازمان پزشکان بدون مرز روز شنبه (23 مرداد) گزارش داد دستکم 10 کودک در حمله هوایی به یک مدرسه در یمن کشته شدند. جنبش انصارالله یمن که، به نوشته نگارنده این مطلب، از سوی ایران حمایت می‌شود، مسئولیت این حمله را متوجه ائتلاف تحت رهبری عربستان کرد.

 

چهار روز پیش از این حمله، «جولین هارنیس» - نماینده یونیسف در یمن – با بیان اینکه کودکان بهای سنگینی را در جنگ یمن پرداخت می‌کنند، اعلام کرد از مارس 2015 بیش از 1100 کودک در یمن کشته شده و بیش از 1600 کودک زخمی شده‌اند. 

 

با توجه به حجم انتقادهای بین‌المللی از جنگ یمن، به نظر می‌رسد عربستان به یک نقطه تصمیم‌گیری مهم در یمن رسیده است. جنگ یمن هزینه‌بر است و عربستان از نظر هزینه‌های دفاعی در جایگاه سوم جهان قرار دارد.

 

این کشور می‌تواند تشدید درگیری را به عنوان یک گزینه مد نظر داشته باشد؛ اما جنگ یمن علاوه بر هزینه‌های مالی بی‌شماری که دارد، با توجه به انتقادهای بین‌المللی روزافزون از عملکرد عربستان می‌تواند به جایگاه این کشور در عرصه بین‌الملل نیز ضربه بزند. 

 

برخی از کارشناسان سیاسی در داخل عربستان هم اکنون از گزینه دیگری برای پایان دادن به جنگ صحبت می‌کنند. پیشنهاد آنها این است که عربستان تن به تجزیه این کشور بدهد.

 

در این صورت،‌ جنبش انصارالله که از حمایت ایران برخوردار است، کنترل مناطق شمالی این کشور را در دست خواهد گرفت و جنوب یمن نیز که از نفوذ و حمایت عربستان برخوردار است، به عنوان یک کشور مستقل از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته خواهد شد.

 

در چنین سناریویی، یمن جنوبی به عضویت شورای همکاری خلیج فارس در خواهد آمد و عربستان عملاً کنترل تنگه استراتژیک باب المندب را در دست خواهد داشت. 

 

در این بین، عربستان یک گزینه دیگر نیز دارد که ساده‌ترین گزینه است و آن اینکه هیچ تصمیمی برای تغییر وضع موجود اتخاذ نکند. طبق این گزینه، عربستان می‌تواند مانند گذشته با تاکید بر اینکه جنگ یمن از تسلط ایران بر این کشور جلوگیری کرده است، همچنان به مخالفت خود با تشکیل دولت انتقالی در یمن ادامه دهد. ضمن اینکه بازی با کارت ایران و اغراق در مورد نقش این کشور در تحولات یمن می‌تواند ادامه جنگ را توجیه کرده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را همچنان پشت سر ریاض نگه دارد.

 

در حال حاضر، روابط عربستان و ایران در وضع بسیار بدی قرار دارد. این دو کشور در جنگ سوریه نیز مانند جنگ یمن رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. روابط تیره ریاض - تهران از زمانی بحرانی شد که بیش از 700 ایرانی در فاجعه سپتامبر گذشته در منا کشته شدند. این در حالیست که فیلم جدیدی که ایران درباره این حادثه تهیه کرده است ممکن است بیش از پیش به این بحران دامن بزند. 

 

ماه گذشته، شاهزاده ترکی الفیصل آل سعود – رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان و سفیر اسبق این کشور در آمریکا – نیز با حضور در نشست یک گروه اپوزیسیون ایرانی (گروهک منافقین) در پاریس بُعد جدیدی را به روابط وخیم دو کشور اضافه کرد.

 

پس از حضور ترکی الفیصل در نشست گروهک منافقین، محمود عباس – رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که بارها خواهان سلب حمایت ایران از حماس شده است، با مریم رجوی – سرکرده این گروه – دیدار کرد تا این شائبه در محافل سیاسی ایران مطرح شود که این دیدار به دستور مستقیم ریاض و در ادامه دشمنی با تهران صورت گرفته است.