به جای پوتین های آمریکایی ایرانی ها جای پای خود در عراق را باز کرده اند

 به ادعای مقامات آمریکایی، حدود 100 هزار مبارز مورد حمایت ایران در عراق مشغول نبرد هستند. مقامات آمریکایی نگران هستند که اگر داعش شکست بخورد، یک نیروی ضدآمریکایی دیگر جای آن ها را خواهد گرفت.

بر اساس این ادعا شبکه ای از مبارزان شیعه به نام بسیج مردمی عراق، در حال گسترش است. سرهنگ کریس گارور، سخنگوی نظامیان آمریکایی مستقر در عراق ادعا کرد از هنگام پیدایش گروه داعش در عراق که به دو سال قبل مربوط است، نیروهای شیعه مبارز به 100 هزار نفر رسیده اند. وی گفت این مبارزان، اکثرا عراقی هستند.

گارور مدعی شد همه مبارزان شیعه در عراق، توسط ایران حمایت نمی شوند و افزود: «مبارزان شیعه مورد حمایت ایران، حدود 80 هزار نفر تخمین زده می شوند.»

برخی کارشناسان می گویند این تعداد هم رقم هشدار دهنده ای است. توماس جوسلین، یک مقام ارشد نهاد دفاع از دموکراسی در مصاحبه اخیر خود گفت: «تاثیر سیاست های دولت اوباما این است که به جای پوتین های آمریکایی، ایرانی ها جای پای خود در عراق را باز کرده اند. هر چه ایران بیشتر پیشروی می کند، ضد آمریکایی ها هستند که جای هم می نشینند.»

گارور می گوید مبارزان دیگر بسیج مردمی عراق نیز سنی مذهب های اهل استان های انبار و نینوا هستند.

این که تعداد این مبارزان، 80 هزار یا 100 هزار نفر باشد، هنوز دقیق مشخص نیست. اما آمارها حاکی از مشارکت جدی ایران علیه داعش است. ارتش آمریکا نیز تایید کرد بمب افکن های روسیه از پایگاه های ایرانی به سمت سوریه به پرواز در می آیند. این رشد فزاینده، ممکن است برای آمریکایی های حاضر در عراق، خطر ایجاد کند.

گزارش بسیار نگران کننده برای آمریکایی ها، اخبار مبنی بر حضور سردار قاسم سلیمانی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میدان های نبرد خارج از موصل در راس نیروهایی است که قصد دارند دومین شهر بزرگ تحت کنترل داعش در عراق را باز پس بگیرند.

لانگ وار ژورنال نوشت سخنگوی نیروهای تحت حمایت ایران، اوایل این ماه گفته قرار است قاسم سلیمانی در نبرد موصل، «نقش کلیدی» بر عهده بگیرد.

سردار سلیمانی هفته گذشته در پاسخ به پرسشی درباره نقش مبارزان شیعه در آزادسازی موصل گفت: «دولت عراق، در راس این جنگ است. ما برای پشتیبانی این جا هستیم. این که در این کارزار از چه کسی استفاده شود، تصمیم خود آن هاست.»

یکی از مقامات ارتش آمریکا که در خصوص حضور سلیمانی در موصل مطمئن نبود گفت سلیمانی ظرف دو سال گذشته در سرتاسر عراق و سوریه مشغول هماهنگی نیروها بوده است.

روز سه شنبه، گارور تاکید کرد بین نیروهای ایرانی و آمریکایی، هماهنگی وجود ندارد و در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: «ما به هیچ وجه با ایرانی ها هماهنگ نیستیم و هیچ همکاری با آن ها نداریم. اما دولت عراق برنامه ریزی ها را انجام می دهد و ما از نقشه بازپس گیری موصل، پشتیبانی می کنیم.»

آگوست سال گذشته نیز فاکس نیوز 10 روز پس از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، از حضور سلیمانی در مسکو برای دیدار با پوتین و مقامات ارشد روسی برای اعزام نیروهای روسی به سوریه در سپتامبر سال گذشته خبر داد.