قراردادهای جدید نفتی وزیر را به مجلس کشاند

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیرامون بررسی قراردادهای نفتی اخیر در صحن غیر علنی مجلس اظهار کرد: قرار است وزیر نفت در جلسه غیر علنی که نمایندگان از وی دعوت کردند حضور پیدا کند تا در رابطه با قراردادهای اخیر نفتی موارد لازم را به اطلاع نمایندگان برسانند که به طور حتم در این جلسه نمایندگان منتقد نیز اظهارات خود را بیان خواهند کرد.

 

وی با بیان اینکه جلسه غیر علنی مجلس با زنگنه صبح یکشنبه برگزار می‌شود تاکید کرد: باید به این موضوع اشاره کنم که ابهاماتی در قراردادهای نفتی جدید وجود دارد لکن بعضی اوقات برخی از مواردی که مطرح می‌شود وزارت نفت می‌گوید این موارد روشن هستند ولی منتقدان بر این باورند که موارد ابهام آمیزی در قراردادهای نفتی اخیر وجود دارد.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال قید این موضوع در قراردادهای نفتی که انتقال دانش و تکنولوژی در این قراردادها صورت می گیرد از مواردی است که منتقدین نسبت به آن انتقاد دارند و می‌گویند که مکانیزمی در این قراردادها وجود ندارد که انتقال دانش و تکنولوژی را انجام دهد.

 

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع برداشت صیانتی از مخازن که از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری است از ابهامات دیگری است که در قراردادهای نفتی وجود دارد و نمایندگان و منتقدین معتقدند باید یک نظام ارزیابی و بازرسی دقیق در این قراردادها لحاظ شود تا ما بتوانیم محاسبه دقیقی را از مخازن و میزان برداشت آنها داشته باشیم.

 

قره‌خانی با بیان اینکه ما باید آمار دقیق از میزان برداشت‌های خود از مخازن مشترک را در قراردادهای نفتی داشته باشیم گفت: این موضوع باید از سوی وزارت نفت در قراردادهای نفتی جدید تشریح شود.

 

وی با بیان اینکه مباحثی در قراردادهای نفتی وجود دارد که باید روشن شود افزود: نظر منتقدین از نظر بنده در موضوع تشریح قراردادهای نفتی از روی دلسوزی است البته در مقابل وزارت نفت هم تا به امروز در زمینه پاسخگویی عملکرد خوبی داشته است روندی که بدون شک به مصلحت کشور است.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده معتقدم ما باید در روند قراردادهای نفتی به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم هم دغدغه‌های مقام معظم رهبری را مرتفع کنیم و هم مصالح کلان نظام را در این قراردادها رفع کنیم و بتوانیم با جذب سرمایه‌گذاری خارجی رونقی را در پروژه‌های خودمان داشته باشیم.

 

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برخی از همسایگان ما در میادین نفتی و گازی به خصوص قسمت پارس جنوبی به صورت بی حد و حصر مخازن را خالی می‌کنند گفت: نظارت بر این میادین از موضوعات مهمی است که بدون شک وزارت نفت باید در این راستا اقدامات جدی را انجام دهد و در قراردادهای نفتی نیز آن را لحاظ کند.