فاجعه قرار داد کرسنت در حال تکرار است

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم  درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی اظهار داشت: قرار است زنگنه به عنوان وزیر نفت به مجلس برود و در یک جلسه غیر علنی، نمایندگان و بالطبع مردم ایران را در خصوص قراردادهای جدید نفتی توجیه کند.

 

وی افزود: تجربه مذاکرات هسته‌ای و آمدوشد آقایان به مجلس نشان می‌دهد اولا اطلاعات جدیدی ارائه نخواهد شد ثانیا هیچ توجیه و پاسخ جدیدی هم در کار نیست؛ فقط یک خبر تولید می‌شود و مردم فکر می‌کنند نمایندگان در جریان قرار گرفتند و راضی شدند. اصلا اینگونه نیست.

 

نماینده مردم بروجرود در مجلس نهم همچنین تصریح کرد: وزیر در جلسه فردا حرف‌هایش را می‌زند احیانا نمایندگان هم چند دقیقه حرف می‌زنند و دیگر هیچ. فقط حرف است؛‌ تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی صورت نمی‌گیرد.

بیرانوند ادامه داد: مجلس به‌هوش باشد نقش مجلس بر اساس قانون اساسی در اینگونه امور نقش بسیار پررنگی است. مردم نیز باید هوشیار باشند. سوالات همچنان بی پاسخ مانده‌اند و حرف منتقدین شنیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فاجعه قرار داد کرسنت در حال تکرار است، عنوان کرد: مفاد یا ضمایم توافقات نفتی احتمالا برای همیشه برای مردم محرمانه می‌ماند و مجلس دور زده خواهد شد. سهم مجلس و حق قانونی مجلس در همین جلسه غیر علنی خلاصه خواهد شد.

این نماینده مجلس نهم در ادامه و با تاکید بر اینکه مجلس به‌هوش باشد چرا که مردم از مجلس مطالبه خواهند داشت، گفت: احتمالا نقش جلسه غیر علنی در این موضوع فقط تولید یک خبر است برای آرام کردن فضا و نه بیشتر؛ که این موضوع به شأن مجلس آسیب خواهد زد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در صورت تصویب، دولت‌های بعدی هم امکان تجدید نظر در این قراردادها را نخواهند داشت. یعنی عدم رفع مشکلات این قرار دادها و شنیده نشدن صدای معترضان و دلسوزان خسارت تاریخی برای ده‌ها سال نصیب ملت ایران خواهد کرد.

 

بیرانوند بر همین اساس اضافه کرد: نباید قراردادهای نفتی مسئله‌دار جور بی‌حاصلی برجام را بکشند. عقل حکم می‌کند جایی که ضرر جدی محتمل هست حداقل کمی درنگ شود. اصرار و عجله در انعقاد این قراردادهای بدون بازگشت کار خطرناکی است و 80 میلیون ایرانی را متضرر می‌کند. در حقیقت اصرار و عجله بر انعقاد قرار دادهای نفتی مسئله‌دار، کلنگ به قبر منافع ملی است.