تیم مذاکره کننده براساس شایسته سالاری انتخاب نشدند/ عملکردها نشان داد که جلیلی شایستگی داشته نه ظریف

گفته می شود، شایسته سالاری از آن وعده هایی است که دولت ها بعد از روی کارآمدن فراموش می کنند اما وقتی این مسئله محقق نشود، به بدبینی و بی اعتمادی مردم و کاهش سرمایه های اجتماعی منجر شده و دولت جایگاه خود را در میان آحاد جامعه از دست می دهد، چنین وعده ای در دولت یازدهم نیز مطرح شد و حسن روحانی عنوان کرد: «مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌ سالاری در همه سطوح سیاسی - اداری به گونه‌ای که تمامی شهروندان و هم‌ میهنان در شرایط یکسان امکان مشارکت و تصدی در کلیه سطوح تا عضویت کابینه را داشته باشند»، این وعده تاکنون راه به جایی نبرده است و کارشناسان و صاحب نظران از این موضوع گلایه مند و ناراضی هستند.

در همین ارتباط خبرنگار سیاسی پایگاه 598 با دکتر سید هادی سید افقهی، استاد دانشگاه و از کارشناسان مسائل سیاسی و بین الملل به گفتگو پرداخته است، که متن این مصاحبه در ادامه می آید.

به اعتقاد شما دولت یازدهم تا چه میزان توانست در وعده خود مبنی بر رعایت اصل شایسته سالاری موفق عمل کند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

روشن است که این دولت در بسیاری از وعده های کلیدی خود که منجر به کسب آرای بیشتر نسبت به سایر نامزدهای انتخاباتی در سال 92 شد، موفق نبوده و به آنها عمل نکرده است، این مسئله نه تنها در حوزه شایسته سالاری است بلکه در ابعاد بین المللی، اقتصادی و کارآفرینی نیز محقق نشده است. رییس جمهور یکی از وعده هایی که مطرح کرده، بحث رعایت شایسته سالاری بوده است اما وقتی به انتصاب های صورت گرفته نگاه می کنیم، شایستگی و شایسته سالاری را مشاهده نمی کنیم.

آیا صفدر حسینی، شایسته بود؟

ما در زمینه شایسته سالاری باید یک شاخصه را تعریف می کردیم، بی شک اگر شاخصه ای تعریف می شد، برخی افراد در پست های حساس و بعضا کلیدی قرار نمی گرفتند، بنده معتقدم اساسا در موضوع شایسته سالاری غفلت صورت گرفت، آیا به راستی صفدر حسینی با حقوق نجومی، غیرقابل تصور، شایسته بود؟ چه دلیلی دارد وقتی رهبر انقلاب می گویند باید با مسئله فیش های نجومی برخورد شود، سخنگوی دولت مطرح می کند که صفدرحسینی از ذخایر این انقلاب و نظام است، آیا این دهن کجی به مواضع رهبری نیست؟ آیا مدیریت شایسته دولت یازدهم همین بود؟ بسیار با تاسف است که صفدر حسینی به جای توبیخ و تنبیه، مورد تجلیل قرا می گیرد، آیا شایسته سالاری همین معنا و مفهوم را دارد؟

اگر از این مسئله صرف نظر کنیم، باید به هزار و یک اسامی دیگر اشاره کنیم که نشان می دهد، شایسته سالاری در دولت یازدهم معنایی ندارد. عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی چقدر موفق بوده است؟ آیا متصدیان اقتصادی کشور، شایسته سالارند و به لحاظ شایستگی، سالار هستند؟ آیا شایسته سالارتر از کسانی که انتخاب شده اند، وجود نداشت؟

این عدم توجه به شایسته سالاری از کجا ناشی می شود و به این مسئله هم اشاره کنید که آیا افراد حزب اللهی نیز در این دولت حذف شده اند؟

بله چندین بار است که ما از زبان رهبر انقلاب می شنویم که می فرمایند، افراد حزب اللهی را از اطراف خود نرانید و با آنها برخورد حذفی نداشته باشید و ایشان بارها نسبت به این مسئله اظهار نگرانی کرده اند اما بازهم دولت اعتنایی به این موارد نکرده است و این مسئله به خودی خود نشانگر عدم توجه این دولت و شخص رییس جمهور به مسئله شایسته سالاری است، شاید اگر این دولت در رابطه با این مسئله وعده نداده بود تا به این حد نسبت به این مسئله موضع نمی گرفتیم اما وقتی وعده ای داده می شود باید به آن عمل شود. ما مسئول هستیم در برابر حرف ها و سخن ها و وعده هایی که مطرح می کنیم.

مسئله غفلت از شایسته سالاری در تیم مذاکره کننده ما نیز مشاهده می شود؟

بله این مسئله در تیم مذاکره کننده ما هم مشاهده می شود و سوالی که من دارم این است که آیا شایسته تر از این افرادی که اکنون در تیم مذاکره کننده ما قرار گرفته اند، وجود نداشت؟ بعد از اینکه ظریف روی کار آمد تازه معلوم شد که جلیلی شایستگی لازم را داشته نه ظریف، زیرا در واقع این هشدارهای جلیلی بود که درست از آب درآمد، ایشان هم از بعد فنی و هم سیاسی تحلیل بهتری ارائه دادند. حداقل در دوره قبل دانشمندان هسته ای ما امنیت داشتند اما این مدیریت شایسته سالارانه دولت یازدهم باعث شد دانشمندان ما دیگر امنیت نداشته باشند و این مسئله بعد از مذاکرات اتفاق افتاد.

شایسته سالاری یعنی اینکه افراد متعهد، پیرو ولایت و دلسوز منافع و مصالح ملی باشند و در مقابل تحت تاثیر جریان های سیاسی نباشند، اگر چنین فردی را به خدمت گرفتیم یعنی مدیریت شایسته سالارانه را مدنظر قرار داده ایم در غیر این صورت یعنی بر مبنای همان منافع باندی و حزبی خود عمل کرده ایم و به فکر منافع و مصالح کشور هم نیستیم. اینکه فلان فرد را به این دلیل که به خط سیاسی ما نزدیکتر است برای پست های حساس و کلیدی انتخاب کنیم، خلاف وعده ای است که دولت داده است.

رییس جمهور معتقد است که برجام سایه جنگ را از سر ملت ما برداشت و اگر این عبارت از دیدگاه شما درست باشد، یعنی اینکه تیم مذاکره کننده شایسته بوده اند و توانسته اند با همین شایستگی خدمتی را به مردم ایران انجام دهند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

خیر چنین نیست اولا من همچنان بر سر موضع خود هستم که تیم مذاکره کننده ما براساس شایسته سالاری انتخاب نشده است ضمن اینکه گفتن این عبارت که برجام سایه جنگ را از سر ما برداشت یک حرف ساده لوحانه و عوام فریبانه است، زیرا پر واضح است که قدرت موشکی و توان و اقتدار مقام معظم رهبری توانست سایه جنگ را از سر ما بردارد، اینگونه حرف های باطل خریدار ندارد و نباید بیهوده بر آنها تکیه کنیم. مدت زمان زیادی از عمر دولت یازدهم باقی نمانده است، مردم پیش از اینکه به حسن روحانی رای بدهند به وعده های ایشان رای داده اند بنابراین باید کارنامه قابل قبولی را در تمامی حوزه ها از خود به جای بگذارند، صرف حرف زدن نمی تواند به معنای عمل به وعده باشد، مردم تحقق وعده ها را باید در عمل و با چشم خود ببینند.

عمل به وعده ها و تعهدات چیز زیادی نیست و هر دولتی باید به این مسئله متعهد باشد. اینکه مدام شعار بدهیم که ما در زمینه برجام به موفقیت دست پیدا کرده ایم، حرف غلط و باطلی است زیرا امروز می بینیم که ما با سرعت موشکی به پیش رفتیم و تمامی تعهدات خود را اجرایی کردیم اما آمریکایی ها بدعهدی و بی وفایی کردند در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند، در مسئله هسته ای باید گام به گام پیش رفت و اولین قدم این است که تمامی تحریم های مالی و بانکی برداشته شود اما این اتفاق نیفتاد و دولت بر سر مواضع خود پافشاری کرد.