اغراق در تعداد اعضای سه فراکسیون سیاسی مجلس

گروه سیاسی- در حال حاضر مجلس شورای اسلامی بجای 290 نماینده، 286 نماینده دارد.

به گزارش افکارنیوز، بعد از تشکیل مجلس دهم سه فراکسیون سیاسی تشکل شد. فراکسیون ولایت به ریاست علی لاریجانی، فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف و فراکسیون اعتدال (مستقلین) به ریاست کاظم جلالی.

هر کدام از این فراکسیونها برای تعداد اعضا و عضویت نمایندگان در آنها ادعاهایی دارند که به نظر می رسد اغراق می کنند.

گفته می شود فراکسیون ولایت دارای حدود 180 عضو و فراکسیون امید دارای 140 عضو و فراکسیون اعتدال دارای 100 عضو هستند.

رقابت 2 فراکسیون ولایت و امید که یارکشی آنها بعداز انتخابات مجلس دهم در هفتم اسفند آغاز شد با انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس در جلسه روز یکشنبه نهم خرداد به اوج خود رسید.

علی لاریجانی که گزینه پیشنهادی فراکسیون ولایت بود، برای ریاست مجلس 173 آورد و محمدرضا عارف هم گزینه پیشنهادی فراکسیون امید تنها 103 رای کسب کرد.

البته در این روز 281 نماینده در صحن مجلس حضور داشتند که پنج نماینده به گزینه پیشنهادی این 2 فراکسیون رای ندادند.

رای به ریاست مجلس مهمترین ملاک برای تعداد اعضای این فراکسیونها بود.

اواخر تیر ماه نیز خبر تشکیل فراکسیون اعتدال یا همان فراکسیون مستقلین بر سر زبانها افتاد. مهرداد لاهوتی در 30 تیر در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز از «تشکیل فراکسیون مستقلین مجلس با 100 نماینده با ریاست جلالی» خبر داد.

از آنجا که فراکسیون ها اعضای خود را به عضویت در دیگر فراکسیونها منع می کنند و این ممنوعیت را به صراحت در اساسنامه فراکسیون قید می کنند، بعنوان مثال در بند یک ماده 15 اساسنامه فراکسیون مستقلین آمده است که اعضای فراکسیون نباید عضو فراکسیون دیگری باشند و حتی در جلسات آنها شرکت کنند، بنابراین اگر ادعاهای تعداد اعضای این سه فراکسیون را جمع کنیم به عدد 420 می رسیم. یعنی در حال حاضر، اگر مجلس  این تعداد نماینده داشته باشد، ادعای سه فراکسیون در تعداد اعضایشان درست است در حالی که مجلس 286 نماینده دارد.

به نظر می رسد یا نمایندگان اساسنامه فراکسیون مبنی بر منع عضویت در چند فراکسیون را نادیده می گیرند و همزمان عضو چند فراکسیون سیاسی می شوند و یا اینکه این فراکسیونها در تعداد اعضای خود اغراق می کنند.

مجلس شورای اسلامی باید 290 نماینده داشته باشد. اما مجلس دهم با 286 نماینده کار خود را آغاز کرد.

منتخب مراغه قبل از افتتاح مجلس تصادف و فوت کرد.

انتخابات حوزه انتخابیه بندرلنگه و حوزه انتخابیه اهر و هریس که هر کدام یک نماینده دارند، باطل شد.

شورای نگهبان آرای یک منتخب حوزه انتخابیه اصفهان را باطل کرد.


علیرضا تهرانی