هشدار برای سفر به ایران/ ایران به دنبال دستگیری آمریکایی ها است!

روز دوشنبه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به شهروندان این کشور هشدار داد به ایران سفر نکنند. مقامات این وزارتخانه مدعی شده اند ایران دستگیری شهروندان آمریکایی را در اولویت‌های خود قرار داده است.

 

این هشدار درباره سفر به ایران، پس از انتشار خبر همزمان شدن پرداخت 400 میلیون دلار به ایران و آزادی زندانیان آمریکایی از این کشور اعلام شده است. برخی از قانون‌گذاران آمریکایی پرداخت این مبلغ به ایران را باج دانسته و مدعی شده اند ایران دستگیری شهروندان آمریکایی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

در بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا آمده است: "در ایران، خطر دستگیری و بازداشت آمریکایی‌ها، به خصوص افراد دوملیتی ایرانی-آمریکایی تشدید شده است. افراد خارجی، به خصوص آن‌هایی که تابعیت ایران و یکی دیگر از کشورهای غربی مانند آمریکا را دارند، در ایران دستگیر شده و یا ممنوع‌الخروج می‌شوند."

 

در این بیانیه همچنین آمده است: "شهروندان آمریکایی که قصد سفر به ایران را دارند باید با دقت خطرات پیش روی خود را بسنجند و به تعویق انداختن این سفر را در نظر گیرند. شهروندان آمریکایی ساکن ایران نیز باید گزارشات رسانه‌ها را به دقت دنبال کرده و ریسک باقی ماندن در این کشور را ارزیابی کنند."

 

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه ادعا کرده است: "مقامات ایرانی، شهروندان آمریکا – به خصوص آن‌هایی که تابعیت ایرانی نیز دارند -- را بازداشت و تحقیر کرده اند. افرادی که تغییر مذهب داده اند نیز در خطر بازداشت و حبس در ایران قرار دارند."

 

در این بیانیه به همکاری شرکت‌های هواپیمایی با ایران نیز اشاره شده است: "دولت آمریکا درباره خطراتی که متوجه هواپیماهایی است که به مقصد ایران، از فرودگاه‌های ایران، و یا بر فراز ایران پرواز می‌کنند، اظهار نگرانی می‌کند. این تهدیدات ناشی از فعالیت‌های نظامی در ارتباط با درگیری‌های عراق و سوریه است. اداره هوانوردی فدرال به شرکت‌های هواپیمایی آمریکا توصیه کرده است درباره سفر به ایران و یا بر فراز این کشور با احتیاط اقدام کنند."

 

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه متذکر شده است: "توانایی دولت آمریکا در کمک به شهروندان آمریکایی که در ایران با شرایط اضطراری روبرو شوند، بسیار محدود است."