دعوت سفیر وقت ژاپن از دانشجویان زبان ژاپنی دانشگاه تهران به پارتی!

روزنامه وطن امروز نوشت: چندی پیش دادستان تهران از کشف دومین خانه فساد دیپلمات‌های خارجی در تهران خبر داد و اعلام کرد در این خانه بیش از 4 هزار لیتر مشروبات الکلی کشف شده است.

 
هر چند جعفری‌دولت‌آبادی از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد اما بتازگی سفارت ژاپن در تهران اعلام کرده است سفیر ژاپن در تهران در یک پارتی حضور داشته که در جریان ورود نیروی انتظامی برای اتمام این پارتی، او دستگیر شده است.
 
سفارت ژاپن در تهران اعلام کرده سفیر ژاپن در ایران 28 آوریل/ 9 اردیبهشت، برای مدت کوتاهی توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و بازجویی شد.
 
این سفارتخانه اعلام کرده سفیر ژاپن در میهمانی شام «یکی از آشنایان ایرانی» که با حضور تعدادی دیگر از دیپلمات‌های خارجی برگزار شد، حضور یافت؛ میهمانی‌ای که در آن «الکل» و مشروبات الکلی سرو شده بود. 
 
به گفته سفارت ژاپن، نیروهای امنیتی ایران وارد میهمانی شده و مانع خروج حاضران از محل میهمانی و همچنین استفاده آنها از تلفن‌های همراه‌شان شدند. سفارت ژاپن اعلام کرده سفیر توکیو در این میهمانی، «کارت دیپلماتیک» خود را که وزارت امور خارجه ایران به پرسنل دیپلماتیک خارجی می‌دهد، همراه نداشت و در عوض کارت تجاری و بازرگانی شخصی خودش را به نیروهای انتظامی نشان داد.
 
از نکات جالب در این ماجرا، اعتراض سفارت ژاپن به وزارت امور خارجه درباره دستگیری سفیر توکیو است. توکیو به دنبال بازداشت «هیرویاسو کوبایاشی»، تهران را به نقض مصونیت دیپلماتیک متهم و به وزارت امور خارجه ایران اعتراض کرد.
 
البته روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت ماجرای بازداشت سفیر این کشور در تهران صحت ندارد. 
 
بهرام قاسمی با رد خبر بازداشت سفیر ژاپن در تهران افزود: این موضوع سوءتفاهمی بود که به دلیل نداشتن کارت شناسایی، سفیر مورد سوال و جواب قرار گرفته و همراه سفیر با وزارت خارجه تماس گرفته و وزارت امور خارجه به نیروی انتظامی اعلام می‌کند وی سفیر بوده و از مصونیت سیاسی برخوردار است.
 
ماجرای دردسرسازی‌های سفرای ژاپن در تهران البته مربوط به حضور کوبایاشی در یک پارتی شبانه در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیست.
 
براساس برخی اطلاعات که خبرنگار «وطن امروز» به آن دست یافته، سفارت ژاپن در تهران در انجام برخی ناهنجاری‌های اخلاقی زبانزد است. به‌گونه‌ای که 5 سال پیش یعنی اردیبهشت سال 90، سفارت ژاپن در تهران دردسرساز شده بود.
 
براساس این گزارش، در این تاریخ ایچی کومانو سفیر وقت ژاپن در تهران از دانشجویان رشته زبان و ادبیات ژاپنی دانشکده زبان‌های دانشگاه تهران برای حضور در یک پارتی در منزل خود دعوت کرده بود.
 
به گزارش رسانه‌ها، بیشتر دانشجویان دختر شرکت‌کننده در این ضیافت، بدون حجاب در این میهمانی حضور یافتند؛ مساله‌ای که پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده و شرکت‌کنندگان در مراسم یا پارتی‌های سفارت‌های خارجی در تهران، با وضعیت نامناسبی در این برنامه‌ها شرکت کرده‌اند.
 
 
دیپلمات‌های اروپایی تخلف خاصی نکردند!
 
 
ماجرای ساختارشکنی‌های دیپلمات‌ها هفته گذشته با ماجرای فیلمبرداری غیرقانونی 2 دیپلمات ارشد سفارتخانه‌های انگلیس و فرانسه از پادگان‌های نظامی غرب کشور در استان کردستان برجسته شد.
 
همان زمان وزارت امور خارجه تلاش کرد بر این ماجرا سرپوش بگذارد. در شرایطی که هم سپاه استان کردستان و هم استانداری این استان در اطلاعیه‌هایی درباره این ماجرا، رفتار غیرقانونی کارکنان سفارتخانه‌های فرانسه و انگلیس را مورد اشاره قرار دادند اما روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد این دیپلمات‌ها تخلف خاصی انجام نداده‌اند.
 
بهرام قاسمی در نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره ماجرای 2 دیپلمات اروپایی در غرب کشور و انتشار برخی اخبار درباره بازداشت آنها گفت: وزارت امور خارجه از این ماجرا مطلع بود و طبیعتا دیگر ارگان‌ها هم خبر داشتند اما تخلف خاصی صورت نگرفته و اطلاعیه استانداری (کردستان) هم در این رابطه دقیق نبود.
 
وی ادامه داد: این 2 دیپلمات توسط استانداری متوقف شده و بعد از ارائه مدارک نیز موضوع حل شد و اصلا دستگیری رخ نداده و تاکنون گزارشی هم از نهادهای امنیتی در این باره نداشته‌ایم. قطعا وزارت امور خارجه از قوانین خود در صورت دریافت گزارش مستند و دقیق برای برخورد با این افراد استفاده خواهد کرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دیپلمات‌هایی که در تهران هستند می‌توانند به هر نقطه‌ای از ایران سفر کنند. آنها به تشریفات وزارت امور خارجه اطلاع می‌دهند و ممکن است سفر تفریحی یا به دعوت استان‌ها باشد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفر دیپلمات‌ها به دیگر نقاط کشور منعی ندارد و ما باید امنیت آنها را تامین کنیم. ممکن است از بلندگوهای مختلف برخی در این باره صحبت کرده و خواستار مجازات‌هایی هم شده باشند اما تا زمانی که ما از نهادهای انتظامی و امنیتی گزارش مستندی دریافت نکنیم، نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.