ظریف وارد اکوادور شد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در سومین مقصد سفرش به 6 کشور آمریکای لاتین دقایقی قبل وارد کیتو پایتخت اکوادور شد.

وی قرار است در دیدار با مقامات این کشور ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه سیاسی و اقتصادی را مورد رایزنی قرار دهد. 

ظریف پیش از این در کوبا و نیکاراگوئه با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک هیات اقتصادی ٦٠ نفره از مسئولان و مدیران عالی بخش خصوصی و بیش از ٢٠ نفر از مدیران بخش‌های اقتصادی دولتی ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند و در کوبا و نیکاراگوئه همایش‌های تجاری با حضور بخش‌های خصوصی دو کشور برگزار شد.

وزیر خارجه حضور این هیات را نشانگر اهمیتی دانست که نه تنها بخش دولتی جمهوری اسلامی برای روابط با آمریکای لاتین قائل است بلکه بخش خصوصی نیز برای گسترش روابط با این منطقه اهمیت قائل می‌باشد.

اکوادور کشوری در شمال غربی آمریکای لاتین به پایتختی کیتو است و جمعیت این کشور 15 میلیون نفر و زبان رسمی آن اسپانیایی است. نظام سیاسی اکوادور ریاست‌جمهوری است و رافائل کوره آ در حال حاضر رئیس‌جمهور این کشور است.

این کشور از سال 1830 مستقل شده‌ و پیش از این تاریخ بخشی از مستعمرات اسپانیا و جمهوری کلمبیای بزرگ بود. اکوادور از شمال با کلمبیا، از شرق و جنوب با پرو همسایه است و در غرب آن اقیانوس آرام قرار دارد. این کشور همچنین شامل جزایر گالاپاگس در اقیانوس آرام در حدود 965 کیلومتری غرب کشور است. اکوادور دارای مساحتی برابر با 256٬370 کیلومتر مربع می‌باشد. 

در حدود یک هزار ایرانی در اکوادور زندگی می‌کنند که بیشترین تعداد ایرانیان به ترتیب در شهرهای کیتو، گوایاکیل و کوئنکا حضور دارند. 

وزیر خارجه ایران پس از اکوادور به شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.