ایستادگی زنگنه در برابر قانون!

گروه سیاسی- بیژن زنگنه وزیر نفت روز شنبه 30 مرداد در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر سیما درباره آخرین وضعیت نحوه عرضه بنزین در کشور، از «احتمال حذف کارت سوخت تا آخر هفته » خبر داد و بر تک نرخی شدن بنزین تاکید کرد.

به گزارش افکارنیوز، وی گفت: هفته جاری وضعیت عرضه بنزین یک یا دو نرخی در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف می‌شود.با وجود عرضه بنزین تک نرخی از سال گذشته تاکنون، اما با رشد مصرف قابل توجه بنزین در کشور روبرو نبوده‌ایم. علاوه بر این، با توجه به وضعیت قیمت‌ها، قاچاق بنزین در سطح کشور وجود ندارد و با توجه به رشد مصرف دو درصدی، نیازی به عرضه‌ کارتی بنزین در کشور نیست.

وی افزود: در شرایط فعلی، عرضه کارتی جز دردسر خاصیت دیگری برای مردم ندارد، اظهار داشت: در صورت عرضه تک‌نرخی، قطعاً کشور با جهش مصرف این فرآورده نفتی روبرو نخواهد شد.

این اظهارات وزیر نفت در خصو حذف کارت سوخت و تک نرخی شدن بنزین در حالی صورت گرفت که یکشنبه هفته گذشته کمیسیون انرژی مجلس بعنوان کمیسیون اصلی برای تصمیم گیری در این زمینه، با حذف کارت سوخت و بنزین تک نرخی شدن بنزین مخالفت کرده است.

این مخالفت کمیسیون در همان روز بلافاصله رسانه ای شد و چند بار از رسانه ملی هم خبر آن پخش شد و بعید است که وزیر نفت از آن بی خبر باشد.

البته قبل از کمیسیون انرژی مجل دهم، تکلیف این 2 موضوع مهم در مجلس نهم کاملا روشن شده و در حال حاضر قانون در این زمینه وجود دارد و دولت باید قانون را اجرایی کند اما وزیر ضمن عدم اجرای قانون، در برابر آن ایستادگی می کند.

بر اساس بند (ح) تبصره 14 لایحه بودجه سال جاری که در مجلس نهم مصوب شد، دولت در خصوص بنزین دو تکلیف مهم داشت. یکی اینکه دولت بنزین را با استفاده از کارت سوخت ارائه کند و دیگر اینکه بنزین سهمیه بندی و 2 نرخی شود.

هر چند که دولت از تیر ماه باید این 2 وظیفه را اجرایی می کرد اما با یک ماه تاخیر در عدم اجرای قانون در مرداد ماه، لایحه ای اصلاحی به مجلس فرستاد که ضمن درخواست برای حذف کارت سوخت، بنزین تک نرخی باشد.

اما کمیسیون انرژی مجلس دهم ضمن مخالفت با لایحه دولت، بر اجرای مصوبه مجلس نهم تاکید کرد.

حال وزیر نفت بر خلاف مصوبه کمیسیون اصلی تصمیم گیرنده مجلس در این زمینه، مواضعی اتخاذ می کند که باعث تعجب می شود.

البته شاید امیدواری وزیر نفت برای حذف کارت سوخت و عرضه بنزین تک نرخی، به رای نمایندگان در صحن مجلس باشد.

چرا که این لایحه دولت باید به صحن مجلس برود و در باره آن تصمیم گیری شود.

بعد از مخالف کمیسیون انرژی مجلس، حال وزیر نفت به صحن مجلس چشم دوخته است. البته وزیر نفت در تلاش است تا با اظهار نظرهایی زمینه حذف کارت سوخت و ارائه بنزین تک نرخی را فراهم کند. اظهارنظرهایی خلاف قانون. قانونی که مجلس نهم وضع کرده از یک ماه پیش هم باید اجرایی می شد اما دولت و وزارت نفت در اجرای آن تعلل می کنند.

علیرضا تهرانی