ظریف: می‌توانیم مسیری امن را برای ورود اکوادور به بازارهای منطقه فراهم کنیم

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران صبح امروز چهارشنبه به وقت محلی در سمینار اقتصادی ایران و اکوادور ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و ملت اکوادور اظهار داشت: دو کشور دارای سابقه دیرینه روابط سازنده و گسترده هستند و ما در ایران توفیقات آقای کوره آ در حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را بسیار با اهمیت تلقی می‌کنیم. این میزان از توفیقات باعث افتخار و سرافرازی است و برای  آقای کوره آ، دولت  و مردم این کشور موفقیت هر چه بیشتر در مسیری که انتخاب کردند آرزو داریم. 

وی ضمن قدردانی از صحبت‌های وزیر خارجه اکوادور درباره ایران و همبستگی اکوادور با ایران در مقاومت مردم ایران در برابر فشارهای قدرت‌های بزرگ، گفت: از همراهی و حمایت مردم اکوادور به‌خصوص در دوران ریاست جمهوری آقای کوره آ در حمایت از حقوق مردم ایران و حق ایران در بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای قدردانی می‌کنیم. 

ظریف افزود: هیچگاه دوستان خود و کشورهایی که در کنار ما در دوران سخت مقاومت برابر فشارهای قدرت‌های بزرگ برای بهره‌برداری از حقوق ما در کنار ما ایستادند را فراموش نمی‌کنیم. 

وزیر خارجه با بیان اینکه ارتباطات خوب سیاسی و دیپلماتیک داریم، عنوان کرد: دیدگاه‌های دو کشور در سازمان ملل و جنبش عدم تعهد و مجامع بین‌المللی بسیار نزدیک و مشابهی است چرا که هر دو کشور بر استقلال ملت‌ها در عدم مداخله در امور داخلی آنها بر احقاق حقوق ملت‌های تحت ستم و بر مشارکت سازنده همه کشورها در ساختن آینده نظام بین‌الملل آینده‌ای که مبتنی بر عدالت گفت‌وگو و صلح بوده، همفکر و هم داستان بوده‌ایم و در این زمینه با یکدیگر در صحنه‌های بین‌المللی تفاهم و همکاری داشته‌ایم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در حوزه اقتصادی دو کشور روابط مثبت و سازنده و به نفع دو کشور و ملت داشتیم.  

وی گفت: امروز همراه با یک هیات بزرگ اقتصادی در آمریکای لاتین و کشور دوست اکوادور هستیم تا بتوانیم علقه‌های سیاسی و بین‌المللی دو کشور را با همکاری‌های نزدیک‌تر اقتصادی فناوری و بازرگانی بیشتر تحکیم ببخشیم.

ظریف اضافه کرد: این فرصت برای هر دو ما هست که با توجه به اراده رهبران دو کشور و علاقه بخش خصوصی دو کشور به همکاری و تلاش مشترک برای توسعه است، از این فرصت بهره برداری کرده و در جهت منافع مشترک حرکت کنیم، منافعی  که به ضرر هیچکس نیست و به صلح، امنیت و ثبات در منطقه ما و شما و جهان کمک خواهد کرد. 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما امکانات فراوانی را همراه خود به اکوادور آوردیم، از بخش خصوصی از کار آفرینان جوان که در رشته های  دانش بنیان مشغول فعالیت هستند و در حوزه های علوم و تکنولوژی توانسته اند حوزه های جدید علم و فناوری را بیدا کرده و در ان پیشرفت کنند.

وی افزود: نمایندگانی از حوزه های مختلف از جمله بیوتکنولوژی و صنایع دارویی از بخش خصوصی در این سفر همراه هستند  که می توانند به نزدیک شدن مناسبات دو کشور کمک کنند. در بخش خصوصی ما نمایندگان در حوزه نفت و گاز حضور دارند.  در حوزه های دیگر از کشاورزی و صنعت حضور دارند.   

وی گفت: این آمادگی را داریم که در همه حوزه هابا دوستان اکوادوری وارد اشتراک مساعی و تلاش مشترک برای تویعه و منافع متقابل شویم.  

وزیر خارجه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی می تواند زمینه بسیار خوبی برای ورود اکوادور به بازارهای خاومیانه و آسیای میانه باشد میتوانیم مسیر ترانزیتی امن و مستمر و دارای اطمینان برای دوستان اکوادوری فراهم کنیم تا به بازراهای ٤٠٠ میلیونی منطقه ما ورود پیدا کنند.  

وزیر خارجه با بیان اینکه مسئولان کشتیرانی را بدین منظوردر این سفر همراه داریم که امکان برقراری خطوط مستقیم کشتیرانی بین اکوادور و بنادر جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان را فراهم کنند  که از نقطه ورود شما به خلیج فارس و دریای عمان تا آسیای میانه  ارتباط ریلی به صورت مستقیم و با ارزان ترین قیمت می تواند کالای شما را به منطقه بسیار آماده آسیای میانه برساند.

ظریف ادامه داد: ایران با داشتن یکی از بهترین منابع انسانی در منطقه می تواند زمینه ای را برای همکاری مشترک جهت تولید در ایران و صادرات برای شما فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که در حوزه های مختلف فناوری، توانسته  پیشرفتهای خوبی داشته باشد در حوزه های مختلف مهندسی با وجود پنجمین رتبه در تولید و فارغ التحصیلی مههندسان از دانشگاه های ایران می تواند زمینه خوبی را برای همکاری فراهم کند. 

وی گفت: اطمینان دارم اشتراکات ایران و اکوادور امکان هم افزایی بین دو کشور را در حوزه های مختلف فراهم کرده است و این سرمایه ای است و امیدوارم امروز بین بخش های خصوصی و دولتی این فرصتها را فراهم کنیم. 

ظریف افزود: مهمترین عامل فراهم کردن ارتباطات بانکی برای تسهیل همکاری بخش خصوصی و دولتی دو کشور است که نمایندگان ما در بانک مرکزی حضور دارند تا بتوانند با همتایان خودشان ارتباطات ویژه بانکی را برقرار کنند.

وی افزود: خوشحالیم با اجرایی شدن برجام محدودیتها و ممنوعیتهای بانکی برای همکاری کنار رفته و می توانیم از طریق ایجاد یک شبکه مستقل و موثر ارتباطات بانکی کمکی به همکاری های بخش خصوصی دو کشور داشته باشیم.  

ظریف گفت: بسیار باعث خوشبختی ماست که گروهی از ایرانیان در اینجا اقامت دارند که ارتباطات خوبی با جامعه اکوادور برقرار کردند که آقای علی چگنی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه در این سفر حضور دارند می توانند مشکلات کنسولی را رفع کنند.   

وی خاطرنشان کرد: با تمام آمادگی برای همکاری و هماهنگی گسترده تر با دوستان اکوادور و آمریکای لاتین که همواره در کنار ما و دوست ما بودند و  از مقاومت ملت ایران  حمایت کردند و ما هم متقابلا از مقاومت و استقلال آمریکای لاتین حمایت کرده و می کنیم.  در کنار شما خوشحالیم با حضور شما و بخش خصوصی ایران آینده بهتری را برای هر دو ملت و منطقه رقم بزنیم.