محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پنجمین مقصد سفرش به آمریکای لاتین پنجشنبه شب با استقبال ویژه‌‌ای وارد سانتاکروز شد.

 

استقبال از ظریف در سانتاکروز

 

وی در اولین برنامه خود در این کشور با اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی دیدار و به رایزنی کرد.

ظریف در این دیدار با بیان اینکه ایران برای گسترش روابط با بولیوی اهمیت زیادی قائل است، گفت: مایلیم در کنار روابط بسیار خوب سیاسی، روابط اقتصادی دوجانبه را هم گسترش داده و تعمیق ببخشیم. به همین منظور یک هیات بزرگ تجاری با اینجانب به بولیوی آمدند.

 

دیدار ظریف با رئیس‌جمهور بولیوی

 

وی با ابراز خرسندی نسبت به امضای یادداشت تفاهم همکاری صلح‌آمیز فضایی بین دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران و بولیوی در زمینه‌های سیاسی و بین‌المللی دیدگاه‌ها و مواضع مشترکی دارند. 

ظریف عنوان کرد: ما خواهان رایزنی‌های بیشتر و مستمر در خصوص مسایل مورد علاقه طرفین و نیز مسایل منطقه‌ای هستیم. 

به گزارش فارس، اوو مورالس نیز در این دیدار  عنوان کرد: از همه همکاری‌ها و حمایت‌های ایران به بولیوی  صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم. 

وی اضافه کرد: تجربه بسیار خوبی از همکاری‌های دو جانبه داریم و مایلیم این همکاری‌ها را گسترش دهیم. 

مورالس بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های گوناگون مانند کشاورزی، علوم و تکنولوژی، مالی و بانکی و ... تاکید کرد. 

وی افزود: ما توانستیم به رغم خواست بیگانگان در کنار هم بایستیم و روابط خود را گسترش دهیم.

در این دیدار مورالس هدایایی را به وزیر خارجه کشورمان تقدیم کرد.

 

 

 

لازم به ذکر است رئیس‌جمهور بولیوی از لاپاز برای دیدار با ظریف به سانتاکروز آمد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از این دیدار در نشست اقتصادی ایران و بولیوی شرکت کرد و در این نشست ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی دولت و مردم بولیوی، گفت: از طرف خودم و مردم ایران ضایعه از دست دادن یکی از مسئولان عالی‌رتبه بولیوی معاون محترم امنیتی وزیر کشور بولیوی را به مورالس، اعضای دولت و مردم این کشور تسلیت بگویم.

وی با بیان اینکه ایران همواره در کنار دولت و مردم بولیوی بوده، افزود: ایران از پیشرفت‌هایی که در دوران مورالس برای ارتقای وضعیت زندگی مردم این کشور صورت گرفته بسیار خرسند است و با افتخار از این پیشرفت‌ها یاد می‌کند. 

ظریف ادامه داد: استقامت مردم بولیوی در برابر فشارهای قدرت‌های بزرگ برای ایران یادآور استقامت مردم ایران در برابر تحریم‌ها و فشارهای خارجی است که پیوند ناگسستنی بین کشورهای مترقی در راستای حفظ استقلال و آزادی خودمان استقامت می‌کنند، ایجاد کرده و امروز می‌خواهیم این پیوند سیاسی را با گسترش پیوندهای اقتصادی و همکاری‌های بین بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور مستحکم‌تر کنیم.  

 

سخنرانی ظریف در نشست مشترک اقتصادی ایران و بولیوی

 

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور کارآفرینان ایران و بولیوی در این نشست آن را نشانگر علاقه بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور برای استفاده از امکانات و مزیت‌های مکمل دو کشور در راستای توسعه و پیشرفت دو کشور و مردم و منطقه‌ای که در آن هستیم، خواند. 

وی ادامه داد: از دیدگاه ایران بخش خصوصی موتور محرکه توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و حضور بخش خصوصی می‌تواند استحکام روابط اقتصادی دو کشور را تضمین کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به حضور بخش‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی از جمله بخش بانکی، ضمانت صادرات، کشتیرانی و حمل و نقل، انرژی و نفت ایران در بولیوی، عنوان کرد: ارتباطاتی که امروز بین بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور ایجاد خواهد شد زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده‌تر دو کشور است.  

ظریف افزود: اطمینان دارم روابط بسیار خوب سیاسی دو کشور که آنها را در شرایط دشوار در کنار هم قرار داده و ما از حمایت‌های دولت و مردم بولیوی از حقوق ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای و مقابله با تحریم‌های ظالمانه بهره‌مند بودیم و از این حمایت‌ها قدردانی می‌کنیم، این روابط مستحکم سیاسی زمینه‌ساز روابط خوب اقتصادی با توجه به اراده رهبران دو کشور خواهد بود. 

وی گفت: برای این اجلاس مهم و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید آرزوی موفقیت و پیشرفت در راستای منافع دو ملت داریم. 

دوید چوکی وانکا وزیر خارجه بولیوی نیز در این نشست ضمن خیرمقدم و ابراز خرسندی از حضور ظریف و هیات همراه در بولیوی به مشکلات جهان امروز از جمله فقر، بحران غذا و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و افزود: همکاری‌های اقتصادی می‌تواند به حل این بحران‌ها نیز کمک کند چرا که صاحبان صنایع جدا از این مشکلات زندگی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همه ما به کمک به همدیگر نیاز داریم و باید از ظرفیت‌های موجود نیز استفاده کنیم. ظرفیت‌های همکاری هر اندازه ناچیز هم باشند اما باید مورد استفاده قرار گیرند.

وزیر خارجه بولیوی گفت: باید مکمل اقتصادهای هم باشیم تا به اهداف مشترک نایل شویم.

وی با بیان اینکه کارآفرینان نقش گسترده‌ای در پیشبرد این اهداف دارند، افزود: باید دست در دست هم برای تقویت روابط دوجانبه اعم از سیاسی و اقتصادی کار کنیم.

وزیر خارجه بولیوی خاطرنشان کرد: در مدت زمان کوتاهی که رابطه ما با ایران برقرار شده ما از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران بة‌خصوص در زمینه فناوری استفاده کرده‌ایم.

وی ایران و بولیوی را دو ملت برادر و دوست خواند و گفت: دو کشور می‌توانند بر حجم روابط بیفزایند. دو کشور باید به روابط تنوع ببخشند. نه تنها در رابطه سیاسی، بلکه در روابط تجاری و فرهنگی و بین کارآفرینان نیز باید خیزهای بلندی برداریم.

چوکی وانکا با ذکر این نکته که هیچ کشوری در صحنه بین‌المللی به تنهایی قادر به فعالیت نیست، اظهار داشت: امیدوارم این نشست باعث شود تا مکانیسم‌هایی برای توسعه رابطه تجاری و اقتصادی فراهم شود. 

به گزارش فارس، در ادامه برنامه‌های وزیر امور خارجه به بولیوی عالی‌ترین نشان دولت این کشور توسط چوکی وانکا وزیر خارجه به نمایندگی از رئیس‌جمهور، به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعطا شد.

 

عالی‌ترین نشان دولت بولیوی

 

داوید چوکی وانکا وزیر خارجه بولیوی پیش از اهدای عالی‌ترین نشان دولتی بولیوی به محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران طی سخنانی ضمن خوشامدگویی و قدردانی از ظریف برای سفر به بولیوی، به خاطر دستاوردهای ایران پس از انقلاب تبریک گفت و افزود: به نمایندگی از دولت بولیوی برای قدردانی از کار و اهتمام و تعهد شما برای نزدیکی دو ملت ایران و بولیوی و تعهد نسبت به عدالت و برقراری صلح و تلاش‌های شما در عرصه دوجانبه و چندجانبه و رهبری شما در عرصه بین‌الملل و تلاش‌های شما به نمایندگی از دولت ایران برای گسترش روابط برادرانه بین دو کشور، دولت بولیوی تصمیم گرفته نشان افتخار «عقاب آندی» که عالی‌ترین نشانی است که دولت بولیوی به شخصیت‌ها اعطا می‌کند، به شما اهدا کنیم.

 

 

محمدجواد ظریف نیز پس از دریافت عالی‌ترین نشان دولت بولیوی که توسط داوید چوکی وانکا همتای بولیویایی به نمایندگی از اوو مورالس به وی اهدا شد، گفت: برای بنده به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار بزرگی است که این نشان را به عنوان سمبل دوستی و برادری دو ملت ایران و بولیوی دریافت کنم. 

وی افزود: از رئیس جمهور محبوب و مردمی بولیوی جناب آقای اوو مورالس و از وزیر خارجه دانشمند این کشور برای این افتخار سپاسگزاری می‌کنم. 

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران و بولیوی دو ملت مقاومی هستند که در برابر فشار خارجی ایستادگی کرده و توانستند استقلال و آزادی خودشان را حفظ کنند. 

ظریف افزود: روابط مستحکم دو دولت با همکاری‌های گسترده‌تر اقتصادی و سیاسی در آینده همواره فزاینده خواهد بود. این دو کشور بعنوان کشورهای صلح دوست خواهان تفاهم و گفت‌وگو در سطح بین‌المللی و خواهان احترام به استقلال و حاکمیت ملت‌ها، همواره به همکاری خودشان ادامه می‌دهند. 

وی خاطرنشان کرد: از مهمان‌نوازی شما و افتخاری که به من دادید سپاسگزاری می‌کنم. 

به گزارش فارس، نشان افتخار «عقاب آندی» (Cóndor de los andes) عالی‌ترین نشان دولتی بولیوی و معروف به صلیب بولیوی است. این نشان با تصویب و اجماع شورای عالی و با فرمان رئیس‌جمهور به عنوان بالاترین مقام به خاطر خدمات ارزنده‌ای که یک شخصیت به ملت بولیوی انجام می‌دهد، به وی اهدا می‌شود.

این نشان ریشه تاریخ معاصر کشور بولیوی دارد و در سال 1925 برای اولین بار نشان عقاب آندی اهدا شده و در سال‌های بعد جایگاه بهتری پیدا کرده است. 

این نشان تصویر عقاب شاخدار آمریکایی و یکی از پرندگان بومی آمریکای لاتین می‌باشد، عقاب آندی بزرگ‌ترین پرنده دنیا، بسیار قدرتمند و شکوه پروازش در آسمان دیدنی است.

همچنین در این سفر یک یادداشت تفاهم همکاری‌های صلح‌آمیز در علوم و فناوری فضایی بین ایران و بولیوی با حضور وزرای خارجه دو کشور به امضاء رسید.

 

 

امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های صلح‌آمیز در علوم و فناوری فضایی

 

ظریف را در این سفر یک هیات اقتصادی ٦٠ نفره از مسئولان و مدیران عالی بخش خصوصی و بیش از ٢٠ نفر از مدیران بخش های اقتصادی دولتی ظریف را در این سفر همراهی می کنند و در کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور و شیلی همایش های تجاری و اقتصادی با حضور بخش های خصوصی ایران و این کشورها برگزار شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از بولیوی و در آخرین مقصد این سفر به کاراکاس پایتخت ونزوئلا سفر می کند.

ظریف در اولین سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین پیش از این در کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور و شیلی به دیدار و رایزنی با مقامات این کشورها پرداخته است.