جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره آمریکا در خصوص پیش بینی اش از انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا گفت: من معتقد هستم که هیلاری کلینتون پیروز انتخابات خواهد بود، من شانس هیلاری را ۷۵ درصد می دانم.

وی در خصوص اینکه آیا رئیس جمهوری آتی آمریکا به برجام پایبند خواهد بود نیز تصریح کرد: اگر هیلاری کلینتون رئیس جمهوری بعدی آمریکا شود راه اوباما در اجرای برجام را ادامه خواهد داد.

وی افزود: هیلاری کلینتون می داند که برجام کامل و جامع نیست. طرفین مذاکرات دست به معامله ای زدند و امتیازاتی دادند و گرفتند و به توافقی دست یافتند.  هیلاری می داند که مطابق برجام ایران تعهداتی دارد و ایالات متحده آمریکا نیز باید به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند باشد.

اسلتری در ادامه یادآور شد: امیدوار هستم طرفین این توافق به تعهدات خود در خصوص برجام پایبند باشند. چرا که این موضوع برای دو طرف سودمند خواهد بود.

نماینده پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه افزود: طرفین متعاهد به برجام نباید فراموش کنند که بیش از ۳۵ سال فضای بی اعتمادی میان آنها وجود داشته است و خصومت و دشمنی را نمی توان ظرف چند ماه شست و زدود.

وی در ادامه ابراز عقیده کرد: برای اعتمادسازی باید طرفین تلاش کنند و برای از بین رفتن و پایان دادن به بی اعتمادی کوشش کنند. در زمینه هایی از جمله مسائل فرهنگی، دانشگاهی، دینی، ورزشی و مسائل تجاری و اقتصادی می توان روند را ادامه داد.

نماینده پیشین کنگره آمریکا در ادامه گفت: کسانی که علاقه‌مند به روش صلح جویانه در قبال ایران هستند بایستی بشنوند، افراطیون در آمریکا و اسرائیل با برجام مخالف بودند. در ایران نیز کسانی با این توافق موافق نبودند.

اسلتری در خصوص این موضوع که آیا رئیس جمهوری بعدی آمریکا به تداوم برجام متعهد خواهد ماند یا خیر نیز گفت: من معتقد هستم که رئیس جمهوری بعدی آمریکا از برجام حمایت خواهد کرد و دولت بعدی آمریکا نیز به این توافق متعهد خواهد ماند.

وی یادآور شد: تصور من این است که هر دو نامزد کنونی ریاست جمهوری آمریکا به تداوم برجام پایبند خواهند بود، به هر حال باید صبور بود.

وی در خصوص نقض یکجانبه احتمالی برجام از سوی آمریکا و احتمال عدم همراهی شرکای این کشور نیز تصریح کرد: تمام متحدان غربی از برجام حمایت کرده اند. آنها به خوبی می دانند این توافق بهترین گزینه در مقایسه با سایر گزینه های موجود است. تصور من این است که متحدان ما به صورت یکپارچه عمل خواهند کرد.