طرح 2 فوریتی نمایندگان برای حفظ کارت سوخت

گروه سیاسی- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با بیان اینکه نمایندگان مجلس چهارشنبه گذشته در بررسی لایحه اصلاح بودجه 95، بند ح تبصر 14 این قانون را حذف کردند، گفت: در این بند تاکید شده بود که دولت باید کارت سوخت را حفظ و بنزین را سهمیه بندی و 2 نرخی کند.

وی با بیان اینکه این مصوبه مجلس برای تائید نهایی به شورای نگهبان رفت، افزود: بر اساس این مصوبه مجلس، کارت سوخت حذف و بنزین تک نرخی می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: برخی از نمایندگان معتقدند که کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق سوخت مفید است و باید حفظ شود و به همین دلیل درصدد تهیه طرحی در این زمینه هستیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه خود وی طراح این طرح است، افزود: این طرح تهیه شده و قرار است تا به امضای نمایندگان مجلس برسد.

وی افزود: ما این طرح را روز سه شنبه با قید 2 فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهیم کرد.

نماینده شاهین شهر در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در این طرح در خصوص سهمیه بندی بنزین و 2 نرخی شدن بنزین هم خواهد بود، گفت: خیر. این طرح صرفا برای حفظ کارت سوخت است.

بند ح تبصر 14 لایحه بودجه که با رای نمایندگان حذف شده به شرح زیر است:

ح- دولت مکلف است حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفت‌گاز (گازوئیلی) و دوگانه‌سوز را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفاً با استفاده از کارت مذکور و براساس بندهای زیر انجام می‌پذیرد:

1- هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت شود.

2- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال1394 با رعایت بندهای این تبصره خواهد بود.

3- در صورتی‌که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه و یا مازاد برسهمیه تعیین‌شده توسط دولت(سهمیه پایه) سوخت‌گیری کند، بهای سوخت تحویلی براساس قیمت تمام‌شده خواهد بود.

4- قیمت تمام‌شده موضوع این تبصره عبارت است از قیمت تحویل در بندر (فوب) خلیج فارس به اضافه هزینه‌های جانبی شامل ریزش، تبخیر، بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی موضوع جزء(2) تبصره ماده(16) و بند(ج) ماده(38) قانون مالیات برارزش افزوده و نرخ کارمزد مناسب پرداختی به جایگاهداران که توسط دولت تعیین می‌شود.