حمایت صدای آمریکا از پروژه تجزیه ایران!

به گفته برخی، عملکرد ضعیف بخش‌های مختلف شبکه «صدای آمریکا» بخصوص بخش فارسی این شبکه موجب تغییر اخیر در صدر آن شده است. مدیر جدید VOA که از چند روز پیش فعالیتش را آغاز کرده، موظف شده تا از همه توانایی‌های روزنامه‌نگاری و ظرفیت‌های دیگر برای پوشش اخبار آمریکا استفاده کند.

با باز شدن پای «آماندا بنت» به ساختمان «صدای آمریکا» سیاست‌های این شبکه درباره کشورهای خاورمیانه بخصوص ایران، تندتر از گذشته شده است. «آماندا بنت» همسر دوم «دونالد گراهام» مدیرعامل سابق روزنامه «واشینگتون پست» است؛ روزنامه‌ای که این روزها «دونالد ترامپ» برای تکمیل تیم مشاورین سیاست خارجه‌اش با عوامل آن مشورت می‌کند.

با آغاز جدی فعالیت‌های مدیر جدید VOA ضدایرانی‌تر شدن فعالیت‌های این شبکه محسوس‌تر شده است. از جمله درخواست برخی از نمایندگان مجلس آمریکا برای فعالیت این شبکه بر روی قومیت‌های مختلف ایرانی و زمینه‌سازی برای تجزیه ایران و تضعیف کشورمان.

چندی پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس سنا آمریکا با ارسال نامه‌ای به مدیر جدید VOA خواستار تاسیس شبکه‌ای جدید به زبان بلوچی شدند تا از این طریق زمینه تجزیه بخش‌های جنوب شرق ایران را فراهم کنند. «صدای آمریکا» با انتشار عمومی این نامه تلویحاً موافقت خود با این موضوع را اعلام کرد.

پیش از این هم بخش فارسی «صدای آمریکا» که برخی از مدیران آن پیش از استخدام در این شبکه یا پس از آن، در استخدام رژیم صهیونیستی بودند، با تولید و انتشار چندباره مصاحبه‌هایی تحریک‌آمیز با کردهای عراقی و برخی سران گروهک‌های تجزیه‌طلب غرب کشور، به‌طور ضمنی از طرح تجزیه کشورهای منطقه بخصوص ایران حمایت کرده بودند.

البته این رویکرد ضدایرانی شبکه «صدای آمریکا» به‌عنوان ارگان رسمی وزارت امور خارجه آمریکا با انتقاد شدید مخاطبین و حتی برخی از کارشناسان این شبکه مواجه شده است، و عوامل شبکه مذکور هم جرأت تایید رسمی این امر را ندارند.

معلوم نیست با روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی آمریکا، از حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات، مواضع VOA در سالهای آینده دچار چه تغییرات جزئی می‌شود، اما چیزی که مشخص است، آنست که رویکرد دشمن‌وار و ضدایرانی این شبکه آمریکایی تغییر محسوسی نخواهد داشت.