فرمانده کل قوا باشی و چشمانت را ببندی نوبر است!

از خبرهای مهم روز، تیتر یک روزنامه های کثیرالانتشار و گزارش های نظامی ارسال شده در این روز (9شهریور1359) کاملا مشخص است که آشوب های شهری از جمله آشوب های تهران که حاصل فعالیت های چشم گیر گروه های ضدانقلاب(مجاهدین، فدائی خلق و...) است و کشته و زخمی به جا می گذارد بی ارتباط با وقایع مرزی نیست. این دو جناح که مواضع یکسانی در فشار آوردن بر وضعیت روانی و معیشتی مردم دارند به صورتی هماهنگ شدت حملات نظامی (عراق) و روانی (گروه های ضدانقلاب) خود را بر مردم کم یا زیاد می کنند یا کانون فعالیت هایشان را تغییر و با ثبات پایگاه و آشوب ایجاد شده در آن شهر یا نواحی مرزی، برای ایجاد ناآرامی به شهر دیگری روی می آورند. با بازخوانی وقایع امروز شهرها و نواحی مرزی کشور بخوبی به این نکته پی می بریم که نیروهای نظامی و مردم در مواقع و شرایط خاص بخوبی دشمن را شناخته و عکس العمل مناسبی از خود نشان می دهند، اما اشکال کار از کجاست که دشمن به راحتی و بی هیچ دلهره ای به کار خود در مرزها ادامه می دهد؛ فعالیت هایی که ناقض قوانین بین المللی است.

 

*خودرو حمل مهمات به نواحی مرزی عراق منفجر شد

پس از چندین روز درگیری مرزی در منطقه عمومی قصرشیرین، امروز این نواحی روز نسبتا آرامی را پشت سر گذاشتند. در این منطقه مهم ترین خبر این بود:« صبح امروز یک خودرو عراقی که همراه یک کاروان حامل کمک، برای پایگاه مرزی اسماعیل کشور عراق مهمات حمل می کرد منفجر شد و همه سرنشینان آن از بین رفتند.»

*سربازان عراقی سنگرهای تازه ای حفر می کنند

اما تحرکات عراق در قالب تقویت و جابه جایی نیرو وحفر سنگرها و استحکامات تازه در بخشی از مرزهای همجوار غرب و جنوب، به ویژه آبادان و خرمشهر، قابل توجه و چشم گیر بود.

* هواپیمای جنگنده عراقی در آسمان پیرانشهر

در آذربایجان غربی یک هواپیمای جنگنده عراقی در ساعت 23امروز به حریم فضایی پیرانشهر تجاوز کرد که با آتش شدید پدافند خودی، مجبور به ترک فضای ایران شد.

گزارش پایگاه دهلران نیز حاکی است:« دولت عراق تعداد 4قبضه ضدهوایی 23م.م از گردان ضدهوایی عطره را در دو طرف پل میمه قرارداده و حفاظت آن را به عهده گرفته است.» در حاشیه این گزارش آمده است که «دولت عراق برای اکثر تاسیسات و پل های مهم که در شعاع 50تا 60کیلومتری مرز قراردارند، برای محافظت از آنها یگان ضدهوایی گمارده است.»

* تقویت و توزیع جنگ افزارهای تازه عراق در نزدیکی خوزستان

در این حال هرچه به مرزهای خوزستان نزدیک تر می شویم؛ تحرکات عراق را با افزایش بیشتری مشاهده می کنیم. گزارش امروز منابع خودی حاکی از تقویت و توزیع جنگ افزارهای تازه از جمله آر.پی.جی7بین پاسگاه های نوار مرزی منطقه سوسنگرد، به ترتیب شیب، صفریه، رشیده، طاوسیه، عماش، فکه، صدام حسین، العیله و شرهانی است و نیروهای این پاسگاه ها نحوه استفاده از این جنگ افزارها را فراگرفته اند. بنا به همین گزارش ارتش عراق بدین وسیله قصد دارد با گماردن کمین در فاصله نزدیک جاده مرزی، به خودروها و افراد نظامی ژاندارمری و سپاه پاسداران ضربه بزند.

اما در منطقه مرزی آبادان و خرمشهر، تحرکات امروز عراق نسبت به روزهای پیش شدیدتر بود. بنا به گزارش سخنگوی سپاه خرمشهر در ساعت 2:30 سحرگاه امروز و نیز در ساعت 7بامداد، 3هواپیمای عراقی که مامور فیلمبرداری و عکس برداری از تاسیسات مرزیو یگان های مستقر در مرز ایران و عراق بودند، در آسمان خرمشهر به طور متناوب دیده شدند. در پی مشاهده هواپیماها آتشبارهای سنگین پایگاه دریایی و دیگر یگان های مستقر در خرمشهر وارد عمل شدند و هواپیماها را مجبور به ترک آسمان کردند. از ساعت 21 تا 22امروز نیز عوامل خودی مستقر در خرمشهر با مشاهده پرواز هواپیماهای غیرخودی در مرز هوایی ایران به طرف آن شلیک می کنند و مانع از ورود آن به آسمان ایران می گردند.

واحدهای مهندسی ارتش عراق نیز در این روز تحرک بیشتری داشتند، به طوری که عراق هر روز نسبت به روزهای قبل بر تعداد سنگرها و استحکامات نظامی خود می افزاید که این امر کاملا محسوس و قابل تامل است. در این زمینه گزارش امروز لشکر 92زرهی حاکی است:« از چندی قبل دولت بعث عراق از حد فاصل پاسگاه شلمچه تا حدود 50یا 60متری نوار مرزی مبادرت به کندن نهر و خندق جهت ایجاد موانع برای عبور خودروهای سنگین کرده است.»

بنا به یک گزارش دیگر «از تاریخ 9/6/59، تعداد 15لودر مشغول حفاری خندق هایی در ضلع شمال غربی پاسگاه شلمچه واقع در کشور عراق هستند.»

*ارتش و سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان سلاح مناسب پیکار در اختیار ندارند

در منطقه مرزی آبادان نیز گزارش ها حاکی است که نقل و انتقالات ارتش عراق در این منطقه در مقایسه با روزهای قبل شدت بیشتری دارد، به طوری که احتمال هرگونه خطر حمله از سوی دشمن افزایش یافته است. دادستان انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر که دارای گشت های دریایی منظمی در رودخانه اروند است، ضمن نقل این خبر در ادامه آورده است که :« با توجه به وضع حساس منطقه (مراکز صنعتی، به خصوص پالایشگاه) مراتب را به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده کل قوا (بنی صدر) اعلام تا سریعا اقدامات و کمک ها و اختیارات لازم به ژاندارمری و ارتش و سپاه موجود در منطقه اعطا شود. ضمنا به علت نبودن اسلحه های سنگین در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر، دستور داده شود که از طریق ستاد فرماندهی و یا ستاد مشترک، اسلحه های مورد نیاز ارگان های مذکور در اختیار آنها قرارگیرد.»

*عراق در مرز آبی راوندرود چه می کند؟

در این حال در مرز آبی اروندرود، تجاوزات مرزی و مزاحمت های عراق امروز نیز ادامه داشت. در این مورد گزارش فرمانداری خرمشهر حاکی است که در ساعت 16امروز، یک فروند کشتی عراقی متعلق به اداره بندر بصره، به آب های ایران تجاوز کرده و شروع به عکس برداری می کند که با اعتراض قایق پاسگاه «هرطه» روبه رو می شود. در این گزارش از اداره مرزبانی خرمشهر خواسته شده که در اولین تماس با مرزبانی دولت عراق، مراتب اعتراض خود را در این مورد اعلام کرده و توضیح بخواهد.

امروز همچنین «دو فروند قایق گشتی ایرانی برای واحد عمق یاب عراقی که مشغول تهیه آمار عمق یاب (رودخانه) کارون بوده، مزاحمت هایی ایجاد کرده و در نتیجه عملیات واحد عراقی متوقف گردیده است.»

*ورود 6 جاسوس به مناطق جنوبی ایران

در حاشیه این گزارش آمده است:« اخیر تیپ 34زرهی لشکر 1مکانیزه ارتش عراق از «سویره» به مناطق مرزی عماره منتقل گردیده است.» یک گزارش ازمنابع اطلاعاتی خودی حاکی از اقدام دیگر عراق برای جاسوسی در شهرهای مناطق جنوبی ایران است. بنا به این گزارش:«6نفر عراقی که تعدادی از آنها دوره های خرابکاری و تخریب را طی نموده اند قرار است از طرف سازمان اطلاعات عراق و از طریق مناطق جنوبی کشور به ایران نفوذ داده شوند.» در پایان این گزارش اسامی این 6نفر قید شده است.

*شهرهای مرزی غرب کشور در آتش خمپاره اندازهای منافقین

امروز نیز در مناطق مختلف کردنشین از جمله سنندج، سقز، مریوان و پاوه درگیری های پراکنده ای میان نیروهای خودی و نیروهای معارض با نظام در جریان بود.

بنا به گزارش سپاه مرکز، در ساعت 20امروز، مهاجمان ضدانقلاب با خمپاره انداز 120م.م به سوی تیپ و ژاندارمری سقز تیراندازی کردند که در نتیجه 3سرباز وظیفه از تیپ سقز و یک نفر غیرنظامی که راننده تاکسی بوده، مجروح می شوند. نیروهای خودی نیز در مقابله با مهاجمان با سلاح های سنگین و بالگرد، مواضع آنها را منهدم و سرکوب کردند.

همچنین در درگیری شامگاه امروز در پاوه که بین افراد ضدانقلاب و سپاه پاسداران رخ داد، یک پاسدار شهید و 3نفر نیز زخمی شدند.

بنا به گزارش هنگ ژاندارمری کرمانشاه، ساعت22:55دقیقه امروز یک بمب ساعتی که در نزدیکی سیم خاردار پادگان سراب نیلوفر این شهر کار گذاشته شده بود، منفجر شد که بر اثر این انفجار یک غیر نظامی در نزدیکی پادگان کشته شد. یک گزارش از منابع اطلاعاتی سپاه نیز حاکی از همکاری یک مهندس ساکن آبادان با گروه های مسلح معاند با نظام در مناطق کردنشین است که در پتروشیمی این شهر، در قسمت کارگزینی کار می کند و اخیرا مقدار فراوانی سلاح به کردستان حمل کرده است.

در آذربایجان غربی مهم ترین مسئله هنوز مهاباد است. با این حال در دیگر مناطق نیر بعضا ناآرامی هایی وجود دارد. از دیروز عصر تا امروز وضع مهاباد آرام گزارش شده است اما درگیری های پراکنده ای در اطراف مهاباد و شهرهای همجوار ادامه داشته و ارتش و سپاه مشغول پاکسازی مسیرها و روستاهای اطراف مهاباد هستند. در این خصوص یک ستون ارتشی از لشکر64ارومیه در حال رسیدن به میاندوآب است و قرار است در آنجا با نیروهای سپاه الحاق کرده و سپس مسیر میاندوآب، مهاباد را پاکسازی کنند.

امروز براثر تیراندازی مهاجمان ضدانقلاب با سلاح های سبک و نیمه سنگین و با اینکه درگیری مسلحانه و تحرکات ایذایی گروه های مخالف نظام در اطراف شهرها و مناطق عمده کردستان همچنان ادامه دارد، امور عمرانی نیز در این استان، البته با سختی در حال انجام است؛«ایجاد یک کارخانه نان ماشینی، ایجاد کارخانه کالباس سازی، به کاراندازی یک کوره آجرپزی که مدت ها راکد بود، آسفالت و بازسازی محورهای سنندج، سقز و مریوان؛ همچنین دو طرح مرغداری و تولید کلید و پریز برق که از سوی بیکاران به استانداری ارائه شده بود، مورد قبول واقع شد. همچنین هیئت ویژه ی هفت نفره ای که از سوی دولت به منطقه اعزام شده اند، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند که کار تقسیم اراضی را در مناطق بیجار، قروه، دهگلان و دیواندره آغاز کرده اند و در دیگر مناطق نیز به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد. همچنین به مالکان اخطار کردند که تحت تاثیر گروه ها قرار نگیرند و کشاورزان را تحت فشار قرار ندهند.»

* دادستان انقلاب اسلامی گرگان: فعالیت گروه های سیاسی ممنوع!

درگیری دیروز بعدازظهر بندر ریگ، مجددا صبح امروز از بازار این شهر آغاز شد و تلاش ماموران تا ساعت 13امروز برای آرام کردن اوضاع متشنج شهر ادامه داشت.

از طرف دیگر به دنبال حوادث روز گذشته کردکوی، دادستان انقلاب اسلامی گرگان امروز در حکمی که برای سپاه پاسداران گرگان ارسال داشته، فعالیت گروه های سیاسی در این شهر را ممنوع اعلام کرد؛«... تحت چنین شرایطی تا زمانی که مجلس شورای اسلامی چهارچوب فعالیت آنان(گروه ها و احزاب سیاسی) را در کشور مشخص نکرده است، به خاطر جلوگیری از خون ریزی، درگیری ها و مفسده ها که تابحال بارها اتفاق افتاده، ممنوع اعلام می گردد. ...»

*فرماندار قائم شهر: یکپارچگی خود را حفظ کنید

در قائم شهر نیز وضع کاملا متشنج است. درگیری قائم شهر که از ساعت 9صبح روز گذشته، با اعتراض بعضی از مردم به پخش و فروش نشریات مجاهدین خلق و گروه های کمونیستی آغاز شده بود، تا پاسی از شب به طور پراکنده و با شدت و ضعف ادامه داشت. چرا که هواداران گروه های سیاسی از شهرهای دیگر استان نیز به جمع آنان در قائم شهر می پیوستند.خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی ضمن ارائه این گزارش آورده است:« به دنبال این درگیری ها و این مطلب که مردم در نقاط مختلف شهر مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند، شورای تامین شهر با صدور اطلاعیه ای به گروه ها هشدار داد از هرگونه ایجاد تشنج و درگیری جلوگیری نمایند در غیر این صورت طبق قانون شورای تامین شهر دستگیر و محاکمه خواهند شد. انتشار این اعلامیه موجب پایان یافتن درگیری نشد تا اینکه کارگران کارخانجات از جمله کارخانجات نساجی قائم شهر، با تعطبل کارخانه ها در مقابل ساختمان فرمانداری اجتماع کرده و خواستار رسیدگی به وضع آشفته شهر و پایان یافتن درگیری و دستگیری عاملین آن شدند. در این مکان برادر شادنوش فرماندار قائم شهر، ضمن سخنرانی برای مردم از آنها دعوت کرد که به ایجاد تحریک از طرف گروه ها اهمیت نداده و با این عمل وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند.»

کیهان در گزارش دیگری از وقایع امروز قائم شهر آورده است:« امروز به دنبال درگیری که از دیروز بین هواداران و مخالفان سازمان مجاهدین خلق در قائم شهر رخ داد و موجب کشته شدن یکی از هواداران سازمان سازمان مجاهدین خلق و زخمی شدن چندتن دیگر شد، بازار و مغازه های این شهر به دستورروحانیت مبارز تعطیل شد. در پی تعطیل بازار قائم شهر روحانیون، بازاری ها و گروهی از مردم این شهر دست به راهپیمایی زدند و سپس مقابل انجمن تبلیغات اسلامی تجمع کردند. در این اجتماع یکی از روحانیون و فرماندارقائم شهر سخنانی پیرامون لزوم اتحاد و همبستگی ایراد کردند و در پایان قطعنامه ای خوانده شد که طب آن از مسئولان شهر خواسته شده بود جلوی فعالیت سیاسی گروه ها گرفته شود.»