حضور «اس 300» در «فردو» مواضع دفاعی این سایت شده است

پایگاه اینترنتی «دیلی‌کالر» گزارش داد که نصب سامانه‌های «اس 300» موجب شده تا دفاع تأسیسات غنی‌سازی «فردو» تقویت شود.

این گزارش نوشت، تأسیسات فردو که از پیشتر نیز در مقابل حملات نظامی مقاوم بوده است، هم‌اکنون با استقرار سامانه‌های اس 300، در مقابل حملات مقاوم‌تر شده است و هدف قرار دادن آن سخت‌تر از قبل شده است و دفاع هوایی این تأسیسات با سامانه‌های اس 300 ارتقا یافته است.

«جاناتا شانزر» معاون رئیس تحقیقات در بنیاد دفاع از دموکراسی به «دیلی کالر» در این باره گفت که سامانه‌های «اس 300» هم‌اکنون به شدت عملیات‌های نظامی آتی علیه سایت فردو را محدود می‌کنند.

این گزارش در ادامه افزود، سامانه اس 300، برای اولین بار در اواخر دوران جنگ سرد تولید و مستقر شد. گرچه این سامانه‌ یک نسل قدیمی است و روسیه در حال حاضر سامانه اس 400 را راه‌اندازی کرده است اما این سامانه به طور مکرر به روز رسانی شده و به طور همزمان قابلیت هدف قرار دادن و تخریب چندین هواپیمای مدرن و موشک را دارا است.

شانزر در خصوص تهدیدهایی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران قبل از توافق هسته‌ای مطرح کرده بود، گفت که برجام همچنان به‌عنوان یک دستاورد سیاست خارجی اوباما تبلیغ می‌شود و ایران چندین بار هشدار داده است که در صورت وضع تحریم‌های جدید، از توافق کناره‌گیری می‌کند و به همین دلیل بعید است که اوباما اقداماتی را انجام دهد که توافق هسته‌ای با ایران را در معرض خطر قرار دهد.

در سال 2007 جمهوری اسلامی ایران طبق قراردادی با کشور روسیه خواهان خریداری سامانه اس‌300 از این کشور بود که البته در مقطعی روسیه از تحویل این سامانه خودداری کرد که موجب شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی شد اما اخیراً و همزمان با مذاکرات هسته‌ای پوتین رئیس جمهور روسیه دستور لغو عدم واگذاری این سامانه به ایران را صادر کرد و بنابر گفته سردار دهقان وزیر دفاع تاکنون 4 سامانه خریداری شده که 2 سامانه آن به ایران تحویل داده شده و 2 سامانه دیگر نیز پس از بارگیری در روسیه آماده تحویل به ایران است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این سامانه در مراکز هسته‌ای از جمله فردو مستقر شده است.