نماینگان کنگره: کری درباره پرداخت پول به ایران توضیح دهد

در ادامه جنجال‌های جمهوریخواهان بر سر برجام و آنچه آنها «پرداخت باج» توسط دولت باراک اوباما به ایران می‌خوانند، یک عضو ارشد کنگره اصرار دارد تا وزیر خارجه آمریکا برای توضحات در این باره به کنگره بیاید.

به دنبال ناکامی جمهوریخواهان در کنگره آمریکا برای مسدود کردن روند اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، مخالفان سیاسی دولت دموکرات باراک اوباما دست از جنجال سازی درباره برجام و مسائل مرتبط با آن برنداشته‌اند و با توسل به موضوعات مختلف، ناخرسندی خود را از مواضع دولت ابراز کرده‌اند.

بر همین اساس، پس از انتشار گزارشی در یک روزنامه وابسته به جمهوریخواهان در خصوص پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران، اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا دولت اوباما را به «دادن باج به ایران» متهم کرده‌اند.

حالا یک قانونگذار ارشد جمهوریخواه آمریکایی با تاکید بر سه موضوع، می‌خواهد وزیر خارجه این کشور برای توضیح به قانونگذاران تا پیش از 15 سپتامبر در کنگره حضور یابد.

رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر هم با متهم کردن دولت به «ماستمالی» کردن روند اطلاع رسانی درباره برجام، بر لزوم حضور و شهادت جان کری در کنگره تاکید کرده بود(جزئیات بیشتر).

«جیسون چافتز» اکنون خواستار آن است که وزیر خارجه آمریکا تا قبل از 15 سپتامبر در کمیته نظارت مجلس نمایندگان حضور یابد و درباره سه موضوع «ایران»، «باج» و «ایمیل‌ها» برای قانونگذاران توضیح و شهادت دهد.

تاکید بر موضوع ایمیل‌ها در حالی است که در آمریکا جنجال زیادی بر سر استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی در زمان تصدی وزارت خارجه وجود دارد چرا که مخالفانش به ویژه جمهوریخواهان معتقدند او با این کار، اطلاعات محرمانه را در خطر فاش شدن قرار داد.

خبرنگار بخش کنگره شبکه فاکس نیوز ضمن انتشار این خبر اعلام کرده که هنوز توافقی بین وزارت خارجه امریکا با قانونگذاران برای حضور در نشست کمیته نظارت حاصل نشده است.

هفته گذشته، خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره شهادت و حضور وزیر خارجه در کمیته نظارت سوال کرد که او در جواب گفته بود که «جان کری به تعامل مناسب(با قانونگذاران) بسیار متعهد است».