گزارش جالب روزنامه آمریکایی از وضع افتضاح اقتصاد در ایران!/مردم فلافل میخورند

وب‌سایت صدای امریکا (VOA) در گزارشی به نقل از روزنامه امریکایی لس انجلس تایمز نوشت: «هشت ماه پس از لغو تحریم های اقتصادی، وعده‌های رئیس جمهور ایران برای ایجاد کار و افزایش درآمدها تحقق نیافته، سرمایه‌گذاری خارجی کند است و بهای کالاهای اساسی همچنان در مسیر افزایش قرار دارد. مردم در کوچه و بازار تهران در این باره حرف می‌زنند.»

 

لس انجلس تایمز در لابلای این گزارش با یک خانم حسابدار و همسر برقکارش، یک معلم شاغل، یک معلم بازنشسته، یک تولیدکننده کفش و یک جواهرفروش مصاحبه کرده است. فصل مشترک اظهارات همه آن‌ها، ابراز نارضایتی از وضعیت اقتصادی کشور در شرایط پسابرجام است.

به‌عنوان نمونه، خانم حسابدار ۲۶ ساله ایرانی به خبرنگار لس‌انجلس‌تایمز گفته: «از زمان برداشته شدن تحریم‌ها اوضاع بدتر شده است. بهای گوشت و سبزیجات طی دو سال اخیر دوبرابر شده است و من و همسر برقکارم به سختی می‌توانیم اجاره آپارتمان کوچک‌مان در شرق تهران را بپردازیم.»

 

روزنامه امریکایی ادامه می‌دهد: «بسیاری امریکا را مقصر می‌دانند که تحریم‌های غیرهسته‌ای را نگاه داشته است. مقامات ایران هم روشن نکرده‌اند که میلیاردها دلار پول های دریافتی صرف چه کارهایی شده است. بعضی تحلیل‌گران معتقدند دولت بخش عمده‌ای از این پول‌ها را برای پرداخت بدهی‌هایش خصوصا در بخش ساخت و ساز خرج کرده است.

بعضی حسن روحانی را برای بالا بردن غیرواقعی انتظارات مردم مقصر می‌دانند و عده‌ای دیگر، تندروها را که صنایع بزرگ را در دست دارند و خواهان سقوط توافق هستند، عامل مشکلات می‌بینند.

با گذشت زمان، امیدها به ورود کالاهای امریکایی و اروپایی به بازار ایران کمرنگ می شود.»

 

گزارش‌گر لس‌انجلس‌تایمز سپس می‌نویسد: «شایعات از حضور محمود احمدی نژاد -یا یک کاندیدای اصولگرای مخالف دوستی با امریکا- در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برای به چالش کشیدن روحانی حکایت دارد. گزارش‌ها از حقوق های نجومی مقامات ارشد دولتی نیز موجب خشم عمومی شده است. نرخ بیکاری اعلام شده توسط دولت ۱۱ درصد است، اما به باور کارشناسان، نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه بیکار هستند.»

 

در بخش پایانی این گزارش می‌خوانیم: «تبعات این وضع بر طبقه متوسط به روشنی دیده می شود. مردم برای پرهیز از پرداختن شهریه باشگاه‌های ورزشی، شب‌ها به پارک می‌روند و با توجه به گرانی مرغ و گوشت، فلافل فروشی‌ها از همه جا سر برآورده‌اند.»[!]