ولایتی: کمک تهران به بغداد با درخواست رسمی دولت عراق بود

 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل پنجشنبه در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء، اظهار داشت: ایران را نه تنها خانه دوم خودتان، بلکه خانه اصلی خود بدانید. دو کشور همسایه ایران و عراق مشترکات زیادی در طول تاریخ داشتند و این مشترکات باعث شده که روابط بین این دو کشور برادرانه و کاملا نزدیک باشد.

دکتر «علی‌اکبر ولایتی» با اشاره به جایگاه شیخ اکرم الکعبی در عراق گفت: این مجموعه پیشرو و مترقی برای تحقق اهداف ملت شجاع عراق تلاش‌های زیادی داشته است و امیدوارم که مسئولین مقاومت اسلامی نُجَباء در رسیدن به اهداف خودشان موفق شوند. نام حزب الله نجباء برازنده این مجموعه ارزشمند، پیشرو و مبارز است و رهبران این مجموعه به مسائل سیاسی و مبارزاتی در کل منطقه آگاه‌اند.

وی افزود: مردم عراق طی سال‌های اخیر نشان دادند که شایسته این پیروزی‌ها هستند. آن‌ها مراحل پیروزی را گام به گام طی کردند و دستاوردهای ارزشمندی را به دست آوردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش برجسته ملت عراق در ثبات منطقه اظهار داشت: اگر مردم مبارز عراق در رسیدن به اهداف مهم‌شان پیروز نمی‌شدند و پس از ساقط کردن رژیم صدام، دست آمریکا را از عراق کوتاه نمی‎کردند؛ نه تنها این کشور از دست می رفت، بلکه ثبات منطقه به صورت کامل به هم می‌ریخت.

دکتر ولایتی در خصوص عوامل پیروزی مردم عراق در برابر داعش گفت: یکی از عوامل مهم در پیروزی‌های عراق، مرجعیت این کشور و تبعیت مردم عراق از مرجعیت بود.

وی افزود: دلیل دیگر این پیروزی‌ها، برقراری دموکراسی در عراق است که در جهان عرب نظیر ندارد. آخرین دلیل این پیروزی‌ها هم وجود الحشد الشعبی بود. اگر این گروه مسلمان و پیرو مرجعیت در عراق وجود نداشت، پیروزی بر گروه شیطانی داعش در این کشور امکان پذیر نبود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با تاکید بر کمک‌های ایران به عراق تصریح کرد: من از زبان مسئولان عراقی می‌گویم که "ایران به درخواست دولت عراق به کمک این کشور رفت و این دعوت با نظر مثبت مقام معظم رهبری اجابت شد". این دعوت و اجابت آن کاملا قانونی بود.

دکتر ولایتی روابط بین ایران و عراق را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: هیچ دو ملتی در سطح جهان همچون ملت ایران و عراق نیستند که این قدر ویژگی‌های مشابه با یکدیگر داشته باشند. اگر ایران و عراق با هم باشند که اکنون هستند، می‌توانند منطقه را از شر آمریکا و رژیم صهیونیستی نجات دهند.

وی افزود: اگر همکاری بین ایران و عراق نبود، امکان نجات سوریه وجود نداشت و اگر ایران، عراق و سوریه با هم نباشند، امکان نجات لبنان نیست. این زنجیره مقاومت است و اگر هر کدام از این زنجیرها نباشند، این سلسله زنجیره شکست می‌خورد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر پیروزی‌های محور مقاومت تصریح کرد: پنج سال از آغاز جنگ جهانی بر ضد عراق و سوریه می‌گذرد، اما اکنون عراق بر داعش پیروز شده است و سوریه هم به صورت نسبی، پیروزی‌هایی را کسب کرده است.

دکتر ولایتی خاطرنشان ساخت: تا حدود یکی دو سال پیش برخی از شخصیت‌های سیاسی آمریکا بر تجزیه عراق به سه قسمت و تجزیه سوریه به پنج قسمت شرط بندی کرده بودند، اما با پیروزی‌های محور مقاومت این احتمال تضعیف شد. تقسیم هر کدام از این دو کشور باعث اضمحلال و نابودی این کشورها می‌شود.

وی در خصوص ضرورت حضور حشد در موصل گفت: ارزیابی مقاومت اسلامی نُجَباء از تحولات درست است، حشد باید در عملیات موصل مشارکت کند. همین دیروز هم آقای هادی العامری از فرماندهان برجسته نیروهای مردمی عراق اعلام کرد که حشد باید در عملیات موصل نقش داشته باشد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ادامه داد: در شهرهایی که حشد در آزادی آن نقش داشت، تخریب شهر به حداقل رسید، اما در شهری که آمریکایی‌ها در آزادی آن نقش ایفا کردند، کل شهر با خاک یکسان شد. آن‌ها نقشه ریختند که با پول نفتی که از عراق می‌خرند، این شهرهای ویران شده را که خود خراب کردند، دوباره بسازند.