با این سامانه حمله اسرائیل به فردو ناممکن می شود!

شبکه «فاکس‌نیوز» در گزارشی به استقرار سامانه‌های «اس-300» در تأسیسات فردو اشاره کرد و نوشت که هواپیماهای رادارگریز آمریکا همچون بمب‌افکن «B-2» و جنگنده «اف-22 رپتور» می‌توانند، از سامانه اس-300 بگریزند، اما اگر تعداد این سامانه‌ها به تعداد کافی باشد، این هواپیماهای آمریکا هم در برابر آن آسیب‌پذیر خواهند بود.

این گزارش سپس ادامه داد، حرف‌هایی از تخریب تأسیسات فردو با بمب‌های بتن‌شکن از طریق بمباران مکرر یک نقطه واحد در این تأسیسات توسط اسرائیل به میان می‌آید. گرچه اسرائیل بمب بتن شکن «MOP» و بمب‌افکنی با قابلیت حمل این بمب را ندارد، اما بمب بتن شکن 5 تنی «GBU-28» را در اختیار دارد که جنگنده‌های «اف-15 ای» این رژیم می‌تواند آن را حمل کنند.

فاکس‌نیوز سپس اینگونه نوشت، با اینحال، سامانه اس-300، تهدید جدی برای جنگنده‌های نسل چهارم همچون اف-15 به همراه دارد. رژیم صهیونیستی در دسامبر 2016 وقتی که جنگنده نسل پنجم اف-35 دریافت کند، می‌تواند از سامانه اس-300 بگریزد، اما این جنگنده‌ها توان حمل بمب بتن‌شکن ندارند. مدل‌های قابل حمل با اف-35 بمب‌های بتن‌شکن در حال ساخت است، اما سال‌ها تا عملیاتی شدن فاصله دارند.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد مدعی شد، این عوامل نشان می‌دهد که ایران، نقض یا پایان دادن به برجام در یک مدت کوتاه یا میان مدت را از طریق از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در فردو در سرمی‌پروراند و به دنبال آن است که از حملات رژیم صهیونیستی جلوگیری کند و آمریکا را از چنین کاری دلسرد کند.

فاکس‌نیوز تصریح کرد که به طور قطع ایران قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» برجام را نقض نخواهد کرد و احتمالا به ریاست‌جمهوری «هیلاری کلینتون» به عنوان دوره سوم ریاست‌جمهوری اوباما نگاه می‌کنند و احتمالا در آن زمان به سرعت به سمت پایان دادن به برجام حرکت می‌کند و مدت اندکی بعد از آغاز دوران ریاست‌جمهوری احتمالی هیلاری کلینتون، غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهند گرفت. 

این گزارش همچنین نوشت، در صورتیکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا شود، شروط سخت وی برای مذاکره مجدد در خصوص برجام، احتمالاً به پایان توافق هسته‌ای ایران منجر خواهد شد.

فاکس‌نیوز در پایان نوشت، به هیچ‌ عنوان نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که در دوران ریاست‌جمهوری کلینتون یا ترامپ چه بر سر برجام خواهد آمد.

این گزارش همچنین اضافه کرد که برجام برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا چالش‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.