عربستان به خاطر برخی مسائل از جمله پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه های گوناگون مانند هسته ای، فناوری های نوین، دفاعی، نظامی و موشکی بسیاری پریشان و عصبانی است.

دلیل این عصبانیت هم روشن است، چرا که خود به عنوان متولی امور مسلمانان، از چنین پیشرفت هایی محروم است. نفت تنها منبع درآمدی آل سعود است و هیچ سرمایه گذاری بر روی بخش های دیگر از جمله اقتصادی، علمی و صنعتی نشده است.

عربستان یک کشور با درآمدهای نفتی است که تنها وارد کننده محصولات تولید شده کشورهای خارجی است.

اما ایران علیرغم تحریم های شدید اقتصادی از علم و فناوری بومی برخوردار است. پیشرفت های هسته ای ایران در سایه تحریم به وجود آمد.

این تنها بخشی از دلایل دشمنی آل سعود با جمهوری اسلامی ایران است. بخش دیگری هم دارد که مهم است.

انقلاب اسلامی با پیروزی خود توانست الگویی برای دیگر کشورهای مسلمان منطقه شود. از زمان پیروزی انقلاب تاکنون هر توطئه، دسیسه و اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شده برای جلوگیری از صدور انقلاب بوده است.

ترس سران مرتجع عربی منطقه از آن بوده است که فرهنگ انقلاب اسلامی به کشورهای آنها هم سرایت کند و ریشه تاج و تخت آنها را هم مانند پهلوی بزند.

آل سعود محور اصلی دشمنی با ایران شد و رهبری آن را هم بر عهده گرفت.

رژیم سعودی حتی زمانی که دست دوستی به سوی ایران دراز می کرد، باز هم در اندیشه دشمنی و اجرای آن بود. این رژیم که دست نشانده و وابسته به آمریکا است، هم دستورات ارباب خود را علیه ایران در منطقه پیاده می کند و هم عقده های فرو خورده را بازآفرینی می کند تا شدت دشمنی با ایران را افزایش دهد.

اما جمهوری اسلامی ایران در عمر 37 ساله خود هیچگاه دست به اقدامات مداخله گرانه در کشورهای مسلمان منطقه نزده است و تنها در صورت درخواست کمک به یاری آنها شتافته، ایران حتی با تهدید و حمله نظامی هم روبروبوده اما هیچگاه متجاوز نبوده است.

تأثیر انقلاب اسلامی، یک تأثیر معنوی و فرهنگی بر افکار مردم مسلمان منطقه و جهان است. بدون این که مداخله ای داشته باشد یا حتی به راه انداخته باشد.

سعودی ها ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای منطقه می کنند، در حالی که هیچگونه اسناد و مدارکی برای اثبات ادعای خود ندارند.

اما سران این رژیم در حالی که بیشترین مداخله را در امور دیگر کشورهای منطقه انجام می دهند از ایران می خواهند که سیاست های خود را تغییر دهد.

الجبیر وزیر خارجه سعودی که گوی سبقت را از دیگر مسئولین حکومتش علیه ایران ربوده بار دیگر علیه جمهوری اسلامی موضع گیری کرده است.

وزیر خارجه عربستان می‌گوید ایران باید مشخص کند آیا سر جنگ دارد یا نه. او با انتقاد از فعالیت‌های ایران در منطقه ادامه این وضعیت را ناممکن خواند.

 

الجبیر در حالی ایران را متهم به زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی می کند و می گوید ایران با حمایت از رژیم اسد در سوریه، حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن به قوانین بین‌المللی بی‌احترامی می‌کند، که خود به هیچیک از قوانین بین المللی پایبند نیست.

حمله نظامی به یمن و قتل عامی که آل سعود در این کشور به راه انداخته است، تنها یک نمونه از اقداماتی است که سعودی ها در منطقه انجام می دهند و باعث ایجاد بحران شده اند.

وزیر خارجه سعودی در حالی درخواست می کند که ایران باید مشخص کند آیا سر جنگ دارد یا نه که سران این رژیم بر اساس اسناد و مدارک منتشر شده، با اسرائیل برای اقدامات تروریستی در ایران همکاری دارند.

همکاری سران سعودی و حمایت آنها از منافقین برای چه هدفی صورت گرفته است؟

حمایت های گسترده آل سعود از تروریست های تکفیری که تربیت یافته مراکز مذهبی وهابیت در عربستان و کشورهای مرتجع عربی منطقه هستند، برای چیست؟

آیا جمهوری اسلامی اسلامی ایران آنها را ایجاد کرده یا سعودی ها با حمایت آمریکا و اسرائیل؟!

جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که با هیچ کشوری و دولتی سر جنگ ندارد اما اگر تهدیدی علیه ایران عملیاتی شود، پاسخ سختی به آن خواهد داد. عربستان هم از این واکنش مستثنی نخواهد بود.

اکنون با این شرایط، عربستان باید سیاست های خود را تغییر دهد. اگر قائل به تغییر در سیاست های خود نیست، به ترکیه بنگرد و ببیند که اشتباهات دولت حاکم در این کشور، باعث بروز بحران در ترکیه شده است.

کودتای نافرجام در ترکیه هزینه های زیادی را به این کشور تحمیل کرده است و همچنین اقدامات تروریستی در شهرهای این کشور امنیت مردم را به خطر انداخته و باعث شده است اقتصاد کشور هم ضربه ببیند.

اگر برای آل سعود سرنوشت ترکیه درس عبرت نیست، پس در انتظار سرنوشتی بدتر از وضعیت ترکیه در انتظار سعودی ها است.

جمهوری اسلامی ایران همچنان در قبال دشمنی های سعودی شکیبایی پیشه کرده و دست به اقدامی نزده است. اگر سعودی خواهان پایان دادن به روابط تیره شده میان دو کشور است تنها راه باقی مانده تغییر مواضع و سیاست هایی است که علیه ایران اتخاذ کرده است.

تاکنون هم جمهوری اسلامی ایران نجابت و صبوری زیادی از خود نشان داده است چرا که اگر هر کشور دیگری به جای ایران بود، تاکنون پاسخ تندی به رژیم سعودی داده بود.