عدم کناره‌گیری عارف از ریاست شورای سیاست‌گذاری

علی صوفی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره نتیجه کار کارگروه تدوین اساسنامه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: نتیجه این کارگروه هنوز نهایی نشده و تا مهرماه نهایی می‌شود.

وی درباره احتمال تغییر محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفت: این مسئله صحت ندارد. روال طبیعی شورا این است که با شکل‌گیری و شروع بکار شورا در اولین دستور جلسه، رئیس و نواب رئیس و اعضای کارگروه‌های شورا انتخاب شوند. عارف هم بطور طبیعی در معرض انتخاب مجدد قرار خواهد گرفت و این به‌معنای کناره‌گیری وی از ریاست شورا نیست.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه شورای سیاستگذاری طبعاً در انتخابات شوراها فعال‌تر خواهد بود، اظهار کرد: در انتخابات شوراها بحث تعیین کاندیدا و بستن لیست را داریم ولی برای ریاست‌جمهوری به‌دلیل اینکه تاحدودی نامزدی حسن روحانی مشخص است و وی ستاد خودش را تشکیل می‌دهد، عملاً شورا ورودی نخواهد داشت مگر اینکه از سمت روحانی کمکی خواسته شود.

وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره احتمال تغییر نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات 96، اظهار کرد: ما در شورای سیاستگذاری، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را آسیب‌شناسی می‌کنیم اما به این معنا نیست که شورا بخواهد از روحانی عبور کند. اصلاح‌طلبان از رقابت داخلی عبور کرده‌اند و در سال 92 نشان دادند که اجماعشان بر روی یک کاندیدا است. مگر اینکه به‌هر دلیلی روحانی نتواند در این انتخابات حضور یابد که در این‌صورت اصلاح‌طلبان به سمت تعیین جایگزین می‌روند.

صوفی درباره مسئله «حمایت مشروط از روحانی» که اخیراً توسط برخی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، متذکر شد: در بدنه جامعه اصلاح‌طلبان و عقبه رأی روحانی در سال 92، مطالباتی وجود دارد و انتظاراتی هست که روحانی باید برآورده کند اما اینکه در مراجع تصمیم‌گیر اصلاح‌طلب این بحث مطرح باشد، هنوز تصمیمی گرفته نشده و این نظرات بصورت پراکنده مطرح است. ممکن است بحث حمایت مشروط در مذاکرات چند جانبه بین رهبران اصلاحات  و روحانی مطرح شود اما اصل آن با شکل‌گیری شورای سیاستگذاری  نهایی خواهد شد.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره انتقاد برخی احزاب اصلاح‌طلب مانند حزب مردم‌سالاری و حزب ندای ایرانیان به سازوکار تصمیم‌گیری در شورای سیاستگذاری، گفت: کارگروهی که در شورا شکل گرفته برای همین مسئله تشکیل شده و باید  منتظر بمانیم نتیجه کارگروه چه خواهد بود. اصل بر این است که نظرات را بشوند و اصلاحات لازم را انجام دهند تا اجماع حفظ شود.

صوفی درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها با حامیان دولت همچون حزب «اعتدال و توسعه» اظهار کرد: در انتخابات مجلس دهم  آنچه ضرورت داشت این بود که این ائتلاف صورت بگیرد زیرا کاندیداهای حداکثری اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده بودند. استراتژی اصلاح‌طلبان تغییر مجلس نهم بود و در این استراتژی طبعاً حامیان دولت اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب همراه بودند. لیست امید هم بر این پایه بسته شد و حزب اعتدال و توسعه هم به عنوان حزب وابسته به دولت مورد مذاکره و مشورت قرار گرفت.

وی افزود: به دلیل بازتابی که این ائتلاف در مرحله انتخاب رئیس‌مجلس و شکل‌گیری فراکسیون امید در مجلس داشت، اصلاح‌طلبان از این ائتلاف ناخشنود بودند و موجب دلگیری برخی دوستان شد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به آسیب‌شناسی‌ای که از انتخابات مجلس دهم صورت گرفت، گفت:  در این مرحله با تجربه‌ای که به دست آمد بر هویت اصلاح‌طلبی تأکید می‌کنیم. سازوکار نظارت برکاندیداهای شورای شهر با مجلس تفاوت دارد و شاهد ردصلاحیت اکثر کاندیداهای اصلاح‌طلب نیستیم و چون امکان حضور کاندیداهای حداکثری اصلاح‌طلب هست، نیازی به ائتلاف با بیرون از مرز اصلاح‌طلبی نخواهد بود.