ایران خودش حج را بر شهروندانش تحریم کرده!

بعد از اینکه به دلیل سوء مدیریت مراسم حج سال گذشته از سوی آل سعود و جان باختن هزاران زائر خانه خدا از جمله 464 زائر ایرانی، جمهوری اسلامی ایران حاضر نشد شروط جدید و مانع‌تراشی ریاض را برای حج امسال بپذیرد، عربستان مدعی شده 674 زائر ایرانی از سایر کشورها به مراسم حج رفته‌اند.

با آغاز شدن موسم حج یک منبع آگاه سعودی به روزنامه «الوطن»، این کشور گفت که حجاج ایرانی از 6 کشور غیر اسلامی به عربستان سفر کرده‌اند و تا کنون 254 حاجی از ایالات متحده آمریکا، 170 نفر از بریتانیا، 100 نفر از کانادا و 50 نفر از آلمان و تعدادی نیز از سوئد و اتریش به حج امسال رفته‌اند.

این منبع عدم حضور ایران به دلیل کارشکنی ریاض را «تحریم» حج توسط ایران نامیده و افزوده «عربستان بدش نمی‌آید بعد از اینکه ایران اعزام حاجی به عربستان را تحریم کرده به ایرانیان مقیم دیگر کشورها روادید حج صادر کند».

وی مدعی شده با وجود همه تسهیلات و امکاناتی که عربستان برای ایرانیان فراهم کرده، این کشور از اعزام حجاج خود خودداری کرده است.

بی‌کفایتی و عدم مسئولیت‌پذیری متولیان سعودی برگزاری مراسم حج سال گذشته مراسم این سال را با دو فاجعه دردناک همراه کرد.

ابتدا در 20 شهریورماه 1394 یک جرثقیل در محوطه مسجدالحرام سقوط کرد که منجر به کشته شدن 107 نفر و زخمی شدن 238 نفر شد.

پس از آن نیز در 2 مهر 1394 همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان 204» نزدیک تقاطع آن با «خیابان 223»، در منطقه منا چند هزار حاجی کشته شدند.

در حالی که مقامات رسمی عربستان 2 روز پس از وقوع حادثه تعداد جانباختگان را 769 نفر اعلام کردند؛ بر اساس مجموع آمار استخراج‌ شده از گزارش‌های جداگانه کشورهای مختلف تعداد فعلی جانباختگان 2431 نفر است.

در این حادثه 464 ایرانی جان باختند و در ایران سه روز عزای عمومی اعلام شد؛ با توجه به این مسأله و نگرانی ایران در خصوص نحوه برگزاری مراسم حج، دو کشور برای اعزام حجاج ایران به مکه به توافق نرسیدند و  رئیس سازمان حج وزیارت ایران اعلام کرد به علت کارشکنی‌ها و بدعهدی‌هایی که عربستان درباره نگرانی‌های ایران درخصوص حج داشت، امسال ایرانیان به این مراسم اعزام نمی‌شوند.