تهران پول‌های دریافتی را بازگرداند!

در حالی که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی را نوعی باج ارزیابی کرده‌اند، دولت اوباما این مسئله را تکذیب کرده است. نمایندگان کنگره اکنون قصد دارند قانون جدیدی را مورد بررسی قرار دهند که دولت اوباما را از پرداخت هرگونه پول به ایران منع خواهد کرد.

مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه امروز سه‌شنبه قانون جدیدی را معرفی خواهد کرد که دولت اوباما را از پرداخت پول به ایران منع می‌کند. این قانون ایران را مجبور خواهد کرد تا میلیاردها دلار پولی را که پیش از این از آمریکا دریافت کرده است، بازگرداند.

روبیو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق هسته‌ای فاجعه‌آمیز دولت اوباما با ایران، زمینه لازم برای پرداخت غیرقانونی باج و میلیاردها دلار پول به کشوری را فراهم کرده است که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است.

وی در ادامه افزود: دولت آمریکا نباید در روند مذاکره با تروریست‌ها شرکت داشته باشد و نباید برای آزادی گروگان‌های آمریکایی، باج پرداخت کند. انجام این کار موجب خواهد شد تا آمریکایی‌های بیشتری در معرض خطر قرار بگیرند، همان‌طور که اوباما نیز به این مسئله اذعان کرده است.

روبیو اعلام کرد: این طرح جدید، دولت اوباما را از پرداخت هرگونه پول بیشتر به ایران از منابع مالی وزارت خزانه‌داری تا زمانی منع خواهد کرد که ایران باج‌های دریافتی در گذشته را بازگرداند و خسارات واردشده به آمریکایی‌هایی را که قربانی تروریسم ایران شده‌اند، بپردازد.

روبیو افزود: شاید اوباما سعی کرده است تا با پرداخت پول نقد، از دشمن ما دلجویی کند ولی ایران همچنان به تقلب در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد، ارتش ما را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، آمریکایی‌ها را گروگان می‌گیرد و تروریسم را در سراسر جهان کمک مالی می‌کند. ایران باید در قبال اقداماتش پاسخگو باشد و سیاست‌های اشتباه دولت اوباما باید متوقف شود.

دولت آمریکا اعلام کرده است که 1.3 میلیارد دلار به ایران در ماه ژانویه پرداخت کرده است که این پول بابت حل و فصل دعوای حقوقی بر سر تجهیزات نظامی تحویل داده نشده به ایران بوده است.

دولت اوباما افزوده است که در ماه ژانویه 2 روز بعد از اینکه اجازه تحویل 400 میلیون دلار پول نقد به ایران را داده است، 1.3 میلیارد دلار دیگر نیز بابت حل و فصل دعوای حقوقی در خصوص تجهیزات نظامی تحویل داده نشده، به تهران پرداخت کرده است.

این پول بابت 400 میلیون دلاری بوده است که ایران در دهه 1970 میلادی در زمان رژیم پهلوی برای خریداری تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت کرده بود. این تجهیزات نظامی به‌خاطر انقلاب اسلامی هیچ‌گاه به ایران تحویل داده نشد.

پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد توسط آمریکا به ایران، به نزاع جدیدی بین جمهوری‌خواهان و دولت اوباما تبدیل شده است.

برخی نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا دولت باراک اوباما را متهم کرده‌اند که به‌ازای آزادی 5 شهروند آمریکایی توسط ایران، 400 میلیون دلار پول نقد به‌عنوان باج پرداخت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اذعان کرده است که در پی صدور حکم دادگاه بین‌المللی لاهه و پس از آنکه اطمینان حاصل شد که زندانیان آمریکایی آزاد شده و سوار هواپیما شدند، این پول را به ایران پرداخت کرده است.

این اولین بار بوده است که وزارت خارجه آمریکا به‌صراحت اعلام کرد که از این پول به‌عنوان اهرمی برای تضمین آزادی زندانیان آمریکایی در ایران استفاده کرده است.