ماجرای حمله به سفارت ایران در لندن و مرگ دیپلمات‌های ایرانی

دیروز سفرای دو کشور ایران و انگلیس با تقدیم رونوشت استوارنامه‌های خود، در لندن و تهران مستقر شدند و سطح روابط دو کشور مجددا ارتقاء یافت.

 

پس از اتفاقات آذرماه 90 در مقابل سفارت انگلیس، مقامات این کشور با غوغاسالاری و تبلیغات وسیع، هجمه‌های سیاسی زیادی را به تهران وارد کردند؛ این امر در حالی است که با تورق صفحات تاریخ به حادثه‌ای برمی‌خوریم که طی آن با نقشه از پیش طراحی شده سرویس جاسوسی انگلیس، سفارت ایران در لندن مورد حمله اشخاص ناشناس قرار گرفت و در جریان آن دو تن از دیپلمات‌های ایرانی به نام‌های"سید عباس لواسانی" و "علی‌اکبرصمدزاده" به دست افراد مسلح به شهادت رسیدند.   

 

 

ماجرای حمله به سفارت ایران در لندن و نقش پلیس انگلیس و MI6 در وقوع آن

 

 

 در روز دهم اردیبهشت1359یعنی به فاصله 5 روز پس از شکست مفتضحانه آمریکایی‌ها در عملیات تجاوز طبس، شش مرد مسلح، سفارت ایران در لندن را به اشغال درآوردند و 26 نفر از جمله 17 کارمند سفارتخانه‌، هشت نفر مراجعه‌کننده و یک مأمور نگهبانی را به گروگان گرفتند.

 

 

ماجرای حمله به سفارت ایران در لندن و نقش پلیس انگلیس و MI6 در وقوع آن

 

17 سال پس از حمله به سفارت ایران در لندن، یک مامور بازنشسته سرویس جاسوسی انگلیس از نقش پلیس این کشور و  MI6 در شکل گیری این حادثه تروریستی پرده برداشت و فاش ساخت که«اشغال سفارت و مرگ دیپلمات‌های ایرانی را رئیس MI6 طرح‌ریزی کرده و اجرای آن را به چند تروریست عراقی که دست‌پرورده سازمان اطلاعاتی انگلیس بودند واگذار نمود.»