این بود شفافیت دولت تدبیر؟!/دستکاری‌های عجیب در بورس

روزنامه اعتماد در این زمینه ضمن انتشار کاریکاتوری که ضمن آن نشانگرهای روی نمودار دستکاری شده‌اند نوشت: علت نوسانات پی‌درپی در بورس، دستکاری شاخص بورس است.

روزنامه آرمان نیز نوشت: افت بورس، سرمایه‌گذاران را نامطمئن کرده است. سبزپوش شدن نمادهای بازار سرمایه در شرایطی که عنوان می‌شود شاخص‌های بورس دستکاری می‌شود چندان جلب توجه نکرده است. اقتصاد شفاف بسیاری از روندهای اقتصادی با تحلیل شاخص‌های بورس مشخص می‌شود. بازار سرمایه را دماسنج اقتصاد می‌دانند، چرا که بالا و پایین شدن شاخص‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد اقتصاد چه وضعیتی دارد.

در سال‌های اخیر مسئولان دولتی عنوان کرده‌اند که قصد دارند با ارتقای سطح بازار سرمایه، سرمایه‌هایی را که در بخش‌های مختلف و به ویژه در فعالیت‌های سوداگرانه حضور دارند، جذب بازار سرمایه کنند. در پسابرجام متأثر از لغو تحریم‌ها و چند عملکرد اقتصادی از جمله کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بازار سرمایه جذاب‌تر شد. متأثر از این موارد زمستان سال گذشته بورس تهران طی روزهای متوالی سبزپوش بود. با وجود این، بهار بازار سرمایه با آمدن سال جدید خزان شد و در ماه‌های سپری شده از سال جاری در دفعات مکرر شاهد ریزش در بورس بودیم.»

آرمان ادامه می‌دهد: در این میان در روزهای اخیر موضوع دستکاری در شاخص‌های بورس مطرح شده که اعتراض سهامداران خرد را به همراه داشته است. برخی اظهارنظرها حاکی از این است که در شاخص‌های بورس برای جلوگیری از افت مکرر دستکاری شده است. این موضوع مورد اعتراض کارشناسان اقتصادی نیز قرار دارد، چرا که آنها شفافیت را تنها عامل تأثیرگذاری بورس می‌دانند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر با شدت یافتن این شایعه که در شاخص‌های بورس دستکاری می‌شود، گزارش‌ها و تحلیل‌های متعددی منتشر شده است. هنوز مسئولان این مسئله را تأیید نکرده‌اند، اما براساس گزارشی که 13 شهریور جاری منتشر شد محمد فطانت‌فرد، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرده است «دستکاری شاخص بیشتر در بورس تهران رخ می‌دهد» از نظر کارشناسان دستکاری شاخص بورس تبعات زیادی دارد. یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است این شبهه وجود دارد که برای جلوگیری از ریزش بازار سرمایه شاخص را دستکاری می‌کنند.

برخلاف گزارش مسئولان دولتی از دوره رونق، آقادوست کارشناس اقتصادی می‌گوید: متأسفانه در این روزها خیلی بیشتر از آنکه شاخص ریزش داشته باشد سرمایه‌گذاران ضرر دیده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت کلی بازار سرمایه در روزهای اخیر نیز تصریح کرد: وضعیت بازار سرمایه اصلاً خوب نیست و حجم معاملات به شدت پایین است.