ولایتی: ایران و فرانسه با تروریسم مخالف هستند

علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با کلودبارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه با بیان اینکه رابطه ما و فرانسه کاملا ریشه دارد، اظهار داشت: شاید رابطه ایران و فرانسه گاهی دچار فراز و نشیب بوده اما بین دو کشور هیچ گاه خاطره بد و نگران کننده‌ای وجود نداشته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه مردم ایران هیچ سابقه استعماری از فرانسه به یاد ندارند، گفت: مردم ما سابقه فرهنگی مثبتی از فرانسه در ذهن دارند، لذا همواره میان دو طرف توقع فرهنگی آن هم در سطح خوبی وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه مردم ما سبقه و روش ژنرال دوگل را تمجید می‌کنند و همواره حفظ استقلال فرهنگی فرانسه را تحسین می‌کنند، بیان داشت: کمتر ایرانی پیدا می‌شود که کتاب بینوایان را نخوانده باشد و از طرف دیگر کمتر فرانسوی را می‌شناسید که حافظ را نشناسد و این نشان از ریشه‌های فرهنگی عمیق دو کشور و توقعات فرهنگی جدی آنان از یکدیگر است.

ولایتی با تأکید بر اینکه ایران و فرانسه هر دو با تروریسم مخالف هستند، اظهار داشت: اگر دیدارها و گفت‌وگوهای میان دو کشور ادامه یابد، برداشتمان از تروریسم به یکدیگر نزدیک می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: ما تردیدی در محکومیت پدیده تروریسمی که در پاریس به وجود آمد نداشتیم و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر با همکاری با یکدیگر به تروریسم در منطقه و کل جهان خاتمه دهیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم به جایی برسیم که جنگ‌های قبیله‌ای منطقه که ناشی از اختلافات مذهبی است به پایان برسد، تصریح کرد: ما خواستاریم که کشورهایی چون عراق، سوریه و یمن استقلال خود را هرچه زودتر بدست آورند.

ولایتی افزود: از آنجایی که فرانسه سابقه طولانی در لبنان و سوریه دارد و ایران نیز نفوذ خوبی در منطقه دارد می‌توانیم با همکاری با یکدیگر به این جنگ‌های خانمان‌سوز پایان دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که فرانسه باید سیاست مستقل خودش را در منطقه البته براساس حفظ تمامیت ارضی کشورها داشته باشد چرا که ما با هر گونه تجزیه طلبی کشورها مخالفیم و می‌دانیم که این مسئله به ضرر صلح و امنیت منطقه و جامعه جهانی است.

** بارتلون: جهان نیازمند بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی است/ تمامی طرف‌های درگیر در توافق هسته‌ای وین باید به مفاد این قرارداد احترام بگذارند

 

در ادامه این نشست کلودبارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه ضمن تشکر از استقبالی که از وی و هیئت همراهش به ایران شده است، اظهار داشت: همواره میان ایران و فرانسه رابطه قوی وجود داشته و ما آگاه هستیم که در زمانی به ایران آمدیم که آغاز دوره‌ای جدید میان ایران و جوامع بین‌المللی بعد از توافق هسته‌ای وین است.

رئیس مجلس ملی فرانسه افزود: در دیدارهایی که با مقامات ایرانی چون رئیس جمهور و رئیس مجلس داشتیم مذاکرات خوبی انجام گرفت.

وی تصریح کرد: اساس تمام دیدارهایی که تاکنون داشتیم این است که ما باید به جامعه جهانی این نشانه را بدهیم که تمامی طرف‌های درگیر در توافق هسته‌ای وین باید به مفاد آن احترام بگذارند.

کلودبارتلون با اشاره به اینکه پرونده‌های زیادی چون آب و هوا، مبارزه با تروریسم، فساد و پولشویی وجود دارد که نیازمند ترتیبات بین‌المللی است، اظهار داشت: لازمه حل پرونده‌های مذکور توافق هسته‌ای، احترام تمامی کشورهای درگیر این توافق به مفاد آن است.

رئیس مجلس ملی فرانسه افزود: سفر ما به ایران با این ذهنیت انجام شده که جهان نیازمند بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی است.

وی گفت: کار مشترک ایران و فرانسه نمادی دارد که مورد علاقه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران است و آن نماد این است که وی بعد از امضای توافق هسته‌ای وین در اولین سفر اروپایی‌اش به فرانسه آمد و با اولاند رئیس جمهور کشور ما دیدار کرد.