مردم آثار برجام را در زندگی روزمره لمس نکرده‌اند

رفتارهای این روزهای دولت روحانی در قبال چیزی به نام «برجام» آنقدر عجیب و غریب شده است که هر بیننده و شنونده‌ای را به حیرت وا می‌دارد.

ماجرا هم ساده است...

برجامی که قرار بود تمام تحریم‌ها را یک‌شبه لغو کند، به ارزانی منتهی شود و به زعم ستاد برجام، موجب شکوفایی در اقتصاد ایران شود اما حالا اثبات شده که نه تنها هیچ دستاورد خاصی ندارد بلکه از سوی محمدجواد ظریف هم به مردم اعلام می‌شود که اساساً رفع تحریم‌ها هدف اصلی برجام نبوده است...!

بدعهدی‌های آمریکا نیز در قبال وعده‌های خود با ستاد برجام، هر روز یکی پس از دیگری آشکار می‌شوند و آنقدر زیاد شده‌اند که گویی جزئی از سرنوشت محتوم برجام بوده‌اند.

در همین حال اما بگومگوها و کنایه و متلک‌پرانی هم در میان اعضای ستاد برجام، گویا بالا گرفته است.

البته اگرچه آنها عموماً سعی کرده‌اند که در این صحبت‌های خود از هیچ مخاطب خاصی اسم نبرند و به نوعی در لفّافه حرف بزنند اما قضایای پیرامون برجام آنقدر آشکار است که گویی سررشته کار از دست ستاد برجام هم بیرون رفته و حالا باید منتظر ورق خوردن صفحات جدیدی از سرنوشت «برجامِ روحانی» باشیم.

 

*بعیدی‌نژاد: برجام یک تفاهم اقتصادی نیست/ترکان: هست!

صحبت‌های اعضای ستاد برجام علیه یکدیگر و دستاوردهای برجام، در واقع شاید با نیت روشن‌سازی ابعاد مختلف توافق نهایی روحانی با کشورهای غربی صورت می‌گیرد.

اما هرچه هست، این تناقضات و متلک‌پرانی‌ها از چشم مردم پنهان نمی‌ماند و از طرفی، دیگر پای «دلواپسان» یا «دولت قبل» هم در میان نیست که ستاد برجام بخواهد همه چیز را به آنها مرتبط کند.

اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور روحانی اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه اصلاح‌طلب شرق درباره برجام گفته است:

«برخی در گفت‌وگوهای خود مسائل را از هم تفکیک می‌کنند و می‌گویند این یک موفقیت سیاسی بوده، در حوزه اقتصاد چه شده است؟ اصلا کل برجام اقتصادی است.»[1]

این صحبت‌ها در حالی بیان شد که حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی و سفیر جدید ایران در انگلیس، مدتی قبل و در موعد یکسالگی برجام، در بخشی از مصاحبه مطبوعاتی خود در خبرگزاری فارس در همین باره اظهار کرده بود: «برجام یک تفاهم اقتصادی و تجاری نیست؛ نباید نگاه ما به برجام نگاه به یک تفاهم تجاری باشد؛ انتظارات از برجام باید واقعی باشد.»[2]

بعیدی‌نژاد البته در آذرماه سال گذشته و در پسابرجام نیز طی اظهاراتی در اینستاگرام خود پیرامون دستاوردهای برجام اینطور گفته بود که «مگر همه زندگی پول است؟!»[3]

 

*عراقچی:برجام نقض شده/بعیدی‌نژاد: نشده!

مسئله «نقض برجام» هم ماجرایی است که دولتی‌ها بدون اینکه در ظاهر مقابل یکدیگر بایستند اما نقیض آنرا بیان می‌کنند.

این بگو مگوها از چشم مردم و نظام دور نمی‌ماند و صدالبته درباره آن تصمیماتی گرفته می‌شود و تدابیر خاصی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

اولین بار، این «سیدعباس عراقچی» دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده دولت بود که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعتراف کرد که برجام بر اساس شروط 9 بندی مقام معظم رهبری نقض شده است.[4]

اما چند ماه پس از اظهارات وی، حمید بعیدی‌نژاد در همان مصاحبه اشاره شده در خبرگزاری فارس اینطور بیان می‌کند که: «تیم هسته‌ای معتقد است تا این لحظه برجام نقض نشده است.»

 

*لیلاز: بی‌نیاز شدن ایران از واردات بنزین دستاورد برجام است/خبرنگار اصلاح‌طلب: البته اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی شود!

در این بین، سهم «دستاوردهای برجام» و داشته و نداشته‌های آن هم در بگومگوهای برجامیان زیاد است.

سعید لیلاز، از فعالان اقتصادی اصلاح‌طلبان که امضاها و تأکیدات مکرر وی در کنار وعده‌های ستاد برجام به مردم نیز وجود دارد، چندی قبل مصاحبه‌ای تفصیلی با شماره 190 نشریه تجارت فردا انجام داد.

او در بخشی از گفت‌وگوی خود ادعا می‌کند که دولت روحانی در سه سال گذشته موفق شده ارز را تک‌نرخی کند.

خبرنگار تجارت فردا در پاسخ به وی می‌گوید: البته هنوز نشده، ولی به نظر می‌رسد زمان تک‌نرخی شدن ارز نزدیک است.

و لیلاز پاسخ می‌دهد: 90 درصد کار انجام شده. به لحاظ فنی، به نظر من ارز همین الان هم تک‌نرخی حساب می‌شود!

این چهره اصلاح‌طلب همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با بیان اینکه «بیشتر اصلاح‌طلبان سواد اقتصادی چندانی ندارند» مدعی می‌شود که «بی‌نیاز شدن ایران از واردات بنزین می‌تواند دستاوردهای برجام را کفایت کند»!

این جمله لیلاز نیز اعتراض خبرنگار نشریه اصلاح‌طلب را برمی‌انگیزد و او می‌گوید: البته «اگر» پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس راه‌اندازی شود!

و لیلاز نیز در پاسخ، اینطور تأکید می‌کند که: «اگر»ی وجود ندارد. من به شما «خبر» می‌دهم که این پالایشگاه راه افتاده است!

این در حالی است که گزاره‌های خبری هم صحبت‌های لیلاز را تأیید نمی‌کند و اخبار موجود حاکی از آن است که پالایشگاه نفت ستاره خلیج اصطلاحاً «اندر خم یک کوچه» است...

 

*نجفی: مردم آثار برجام را در زندگی روزمره لمس نکرده‌اند/روحانی: 90 درصد مشکلات حل شده است

_لیلاز: پذیرفتنی نیست مردم بگویند آثار لمس برجام احساس نمی‌شود!

محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم نفر بعدی است.

او در ابتدای ماه جاری طی یک سخنرانی عمومی گفته بود:‌ «مردم آثار برجام را در زندگی لمس نکرده‌اند.»[5]

این در حالی است که رئیس نجفی یعنی «حسن روحانی» گویا اعتقاد دیگری دارد.

روحانی که صحبت‌های مشهور وی مبنی بر «آفتاب تابان بودن گشایش‌های پسابرجامی» شهره عام و خاص است؛‌ اخیراً نیز در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی و در اشاره به دستاوردهای برجامش گفته بود: «اگر 100 مشکل وجود داشت امروز 90 تای آن حل شده است.»[6]

قبل از روحانی نیز، این سعید لیلاز، فعال اقتصادی و سیاسی اصلاح‌طلبان و رئیس کمیته اقتصادی حزب کارگزاران بود که در بخشی از یک مصاحبه اقدام به اجباری‌سازی لمس دستاوردهای برجام کرده و گفت: «اینکه مردم بگویند که در زندگی روزمره‌شان آثار برجام احساس نمی‌شود، پذیرفتنی نیست»[7]

و به این گفت‌وگوها البته باید یادداشت‌ها و تیترهای هرازگاهی رسانه‌های اصلاح‌طلب را نیز افزود که مشخص نیست به چه دلیل اما گاهی اعتراف می‌کنند که برجام، دستاورد ملموسی برای مردم نداشته است.

 

*«بگومگو»؛ نمایش یا واقعیت؟!/از «انکار وعده‌ها» تا «دستاوردسازی» و «مقصّرتراشی»...

بگومگوهای اعضای ستاد برجام با یکدیگر تمام ماجرایی نیست که مردم و افکار عمومی در پسابرجام شاهد آن هستند...

مردم حالا از دولت و حتی رئیس جمهور و وزیر خارجه اینطور می‌شنوند که اساس برجام برای «کارهای سیاسی» بوده است نه برای دستاوردهای اقتصادی.

و مثلاً علی مطهری، از چهره‌های سمپات دولت در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که اساساً روحانی وعده خاصی درباره برجام به مردم نداده است.[8]

افکار عمومی همچنین از جهانگیری و سیف، معاون اول و رئیس بانک مرکزی دولت شنیده‌اند که اگر کسی دستاوردهای برجامِ دولت را لمس نمی‌کند بخاطر این است که «آن عده» و«دست‌های پنهان» نمی‌گذارند![9]

دست‌های پنهان و آن عده‌ای که گویا دولت اصرار دارد بگوید، در فرادولت نشسته‌اند...

همان حرف‌هایی که البته بعد از مشخص شدن بی‌دستاوردی توافق موقت ژنو در سال 92 نیز بیان شد!

ماجرای دستاوردسازی از بابت برجام نیز گوش عالم و آدم را پر کرده است.

از اینکه گفته می‌شود که ایران در معرض خطر گرسنگی و جنگ بوده است و اکنون با برجام تمام این خطرات از کشور رفع شد.[10]

و گفته می‌شود که بِرند بین‌المللی ایران افزایش یافته است.

صحبت‌هایی که نه تنها هیچیک قابل اثبات نیستند ده‌ها دلیل و مدرک در نقض این ادعاهای مضحک نیز وجود دارد.

تمام آنچه که گفته شد اما در سرجمع خود می‌تواند یک نتیجه آشکار داشته باشد.

و آنکه اینکه نه جدال‌ها، نه دستاوردسازی‌ها، نه مقصّرتراشی‌ها و انکار وعده‌ها از چشم مردم و نظام اسلامی دور نمی‌ماند.

دور نماندی که صدالبته درباره آن تصمیماتی گرفته می‌شود و تدابیر خاصی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.