انقدر بدعهدی آمریکا را ماله نکشید

انقلاب اسلامی در آستانه چهارمین دهه خود قرار دارد و این امر از تنومندی درخت انقلاب است اما تورق تاریخ انقلاب نمای دیگری را هم پدیدار می‌کند؛ وجهی که «نسیان» نام دارد و اصلاً خوشایند نیست. اگر سال 57 را اوج غلیان تفکر دینی در میان مردم و بالأخص انقلابیونی بدانیم که نقش مؤثری در به ثمر رسیدن بذر انقلاب داشتند، امروز به نظر می‌رسد که فاصله 40 ساله با نقطه کانونی انقلاب، فراموشی‌هایی را برای برخی از خواص در پی داشته است.

امضای ناباورانه تعهدنامه‌هایی چون IPC،FATF، JCPOA توسط دولتمردان کنونی، تنها مؤید این مسئله است که برخی کارگزاران این نظام، یا از ابتدا ازلحاظ ایدئولوژیک با انقلاب نبوده‌اند و یا در طی این چهار دهه دچار نسیان فکری شده‌اند.

امروز نه‌تنها کارشناسان بلکه عامه مردم نیز با نگاهی اجمالی می‌توانند به این حقیقت پی ببرند که هیچ‌یک از قراردادهای مزبور غیر از تحمیل انبوهی از تعهدات ظالمانه و ننگین، نه‌تنها عایدی دیگری برای ملت ایران ندارد؛ بلکه دور از ذهن نیست که تاریخ آینده به خاطر همین قراردادها اسلافش را نفرین کند.

کما اینکه مردم کنونی نیز خاطره خوشی از تعهدات ننگینی چون ترکمانچای ندارند و هنوز صدای فریاد بنیان‌گذار انقلابشان در اعتراض به کاپیتولاسیون را در چهارم آبان 1343 از یاد نبرده‌اند.

به همین منظور این گفت‌وگو به بررسی چرایی و چگونگی انجام قراردادهایی ازاین‌دست پرداخته و معضلاتی چون اشرافی‌گری و فیش‌های نجومی مدیران را آسیب‌شناسی و مورد مداقه قرار می‌دهد.

سید مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و نماینده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به قراردادهایی چون FATF و IPC اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام بزرگوار به وجود آمد که شعار نه شرقی نه غربی را سررشته کار خود قرارداد. کشوری که نفت فراوانی داشت نفتش را صادر و کالا وارد می‌کرد.

وی بابیان اینکه وقوع انقلاب در کشوری که ژاندارم منطقه است و کشورهای استعماری را به‌واسطه تسری یافتن انقلاب آن به سایر کشورها استعمار را به وحشت انداخت و ازاین‌رو شروع به دسیسه کردند، گفت: ما 8 سال جنگ تحمیلی داشتیم. با سازمان‌هایی نظیر گروهک منافقین و اتفاقاتی که در کردستان و خلق عرب افتاد مواجه شدیم شروع کردند و دسایس مختلف اعم از ترور نخست‌وزیر و رئیس‌‌جمهور و شهادت بزرگانی چون شهیدان بهشتى، رجایى، باهنر، مفتح و مطهری و اتفاقاتی که در مسئله هسته‌ای افتاد را تجربه کرده‌ایم و این بیانگر این مطلب است که دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که ورود نرم به انقلاب ایران و اضمحلال آن شاید راهبرد اصولی‌تری نسبت به مقابله سخت باشد.

*برنامه دشمن ورود به حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری انقلاب است

میرکاظمی ادامه داد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه تخاصم خود را بیشتر کنند ایران قدرت بیشتری پیدا می‌کند. انواع تحریم‌ها را هم امتحان کردند و آخرین چیزی که دنبال می‌کنند، ورود به حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری انقلاب است؛ که اذهان برخی به‌واسطه افراد وابسته به خودشان و افرادی که ازنظر ذهنی وابسته هستند را به سمت تمایل به آمریکا ببرند. این همان مطلبی است که مقام معظم رهبری از قبل هشدار نفوذ را داده بودند که به‌جا و مناسب هم بود و باید خواص، توجه بیشتری به آن می‌کردند.

وی افزود: نفوذ از طریق افرادی صورت می‌گیرد که واقعاً وابسته‌اند؛ گاهی هم می‌دیدیم که می‌گویند فلانی و فلانی را دستگیر کردند که این‌ها عمال استعمال در کشور هستند و با یک عایدی بسیار ناچیزی کشور و منافع ملی را معامله می‌کنند.

*برخی جاده‌صاف‌کن سناریوی دشمن در داخل کشور هستند

وزیر اسبق نفت با تأکید بر اینکه عده‌‌ای هم در حلقه اول قرار دارند و همراهی می‌کنند، اظهار داشت: آن چیزی که مسجل است و شاهد آن هستیم سناریوی برخورد نرم با ایران است؛ به شکلی که بتوانند به انقلاب ورود کنند و ارزش‌ها را زیر سؤال ببرند. همچنین بزک کردن آمریکا را به‌گونه‌ای در دستور کار خود قرار دهند که جوان امروز ما آمریکا را آمال خود بداند نه به‌عنوان دشمن و کشوری که بیش از 220 هزار هم‌وطنش را شهید کرده است. برخی در داخل به این سناریو کمک می‌کنند و جاده‌صاف‌کن این سناریو در داخل کشور هستند. نه‌تنها مقابله‌ای صورت نمی‌دهند بلکه باارزش‌ها مقابله کرده و فرش قرمز جلوی آمریکا پهن می‌کنند.

میرکاظمی بابیان اینکه اگر موضوعات کشور را در سه یا چهار سال گذشته پیگیری کنید خواهید دید که خیلی چیزها که به‌عنوان ارزش مطرح بود امروز توسط عده‌ای با تمسخر مطرح می‌شوند، تصریح کرد: چیزهایی که ضد ارزش بودند به مردم به‌عنوان ارزش معرفی می‌شوند. اشرافی‌گری که  مسئله منحوسی بود و امروز جایگاه پیدا می‌کند و یا غرب‌زدگی که مسئله مطرودی بود امروز می‌گویند اشتباه کردیم و باید به آمریکایی‌ها وصل می‌شدیم.

*آمریکا سناریویی را از موضوع هسته‌ای شروع کرده و در بحث‌های دیگر ادامه می‌دهد

 

وی بابیان اینکه کشوری که امام (ره) آن را شیطان بزرگ خطاب می‌کرد امروز کدخدا شده و کشوری عنوان می‌شود که می‌تواند ایران را نجات دهد، اظهار داشت: این نشان‌ می‌دهد که سناریویی شروع‌شده و اجرا می‌شود و عده‌ای نیز در داخل خواسته یا ناخواسته به آن کمک می‌کنند. آمریکا برای اینکه ایران را تحت تسلط خود درآورد باید تضعیفش کند. این سناریو را از موضوع هسته‌ای شروع کرده و بعد موشک و بحث‌های دیگر را پیش کشیده است. فعالیت هسته‌ای را تعطیل کردند و در فاصله کوتاهی تعهدات ایران باذوق فراوان توسط عده‌ای در داخل انجام می‌شود و این در حالی است که کوچک‌ترین ضمانتی برای اجرا توسط طرف مقابل گرفته نشده است؛ اما برخی باکمال ناباوری مطرح می‌کنند که ما به خودمان نمره 20 می‌دهیم ولی به‌طرف مقابل نمره قبولی نمی‌دهیم.

*برخی یک صحبت آقا در مورد مذاکره کنندگان را می‌گیرند و 10 صحبت دیگر را کنار می‌گذارند

وی در پاسخ به آن دسته از افراد که حمایت رهبری از مذاکره‌کنندگان را دلیلی بر لزوم عدم انتقاد از برجام می‌دانند تصریح کرد: رهبری مطالب زیادی مطرح کردند و سؤال این است که چرا مطلب اخیر رهبری در مورد برجام و آمریکا را مطرح نمی‌کنند؟ مگر می‌شود یک صحبت آقا را بگیریم و 10 صحبت دیگر را بی‌توجه بگذاریم. اینکه منتقدان امروز کمتر صحبت می‌کنند و کمتر از ایرادات برجام سخن به میان می‌آورند دلیلش این است که رهبری عنایتی داشته‌اند که آقایان بتوانند مذاکره کنند.

*عده‌ای بدعهدی‌های آمریکا را ماله می‌کشند

میرکاظمی ادامه داد: رهبر انقلاب اشاره کردند که اگر به شما اعتماد داریم، به‌طرف مقابل اعتمادی نیست. طرف مقابل به تعهدات خود در 50 تا 100 سال گذشته در قبال هیچ کشوری عمل‌نکرده است. جای تأسف است که عده‌ای به بدعهدی آمریکایی‌ها ماله‌کشی می‌کنند. اتفاقاً اکنون شاهد هستیم که نکات مطرح‌شده توسط مقام معظم رهبری دقیقاً اتفاق می‌افتد. ایشان گفتند مانع نمی‌شوند؛ کما اینکه در دولت قبل هم که مذاکره می‌شد ایشان وارد نشدند چون این مسئله را بحثی اجرایی می‌دانند. ولی ایشان سیاست‌های کلان را ارائه کرده‌اند.

وزیر اسبق نفت با طرح این سؤال که چرا نمی‌گویند خطوط قرمز رهبری این‌ها بوده و در برجام این‌ها را رعایت کرده‌ایم، اظهار داشت: یکی از این خطوط قرمز هم رعایت نشده است و سؤال این است که چرا خواص و دولتمردان به صحبت‌های آقا در مورد بی‌اعتمادی به آمریکا توجه نمی‌کنند؟ درحالی‌که رهبری فرموده‌اند آمریکا اصلاً قابل‌اعتماد نیست و جوانان ما نیز این را متوجه شده‌اند، چرا مسئولان به این امر توجه نکردند؟

*آمریکا دنبال تغییر جمهوری اسلامی است نه حذف صنعت هسته‌ای ایران

میرکاظمی بابیان اینکه می‌گفتند آب خوردن مردم هم به تحریم وصل است ولی امروز مردم گشایشی را نمی‌بینند، تصریح کرد: یکی از فعالان اقتصادی به من می‌گفت وضع هرروز بدتر می‌شود و هیچ دورنمایی روشن در پسابرجام نمی‌بینیم. این را باید بدانیم که آمریکا به دنبال تغییر جمهوری اسلامی است نه به دنبال حذف صنعت هسته‌ای ایران. کما اینکه عراق و لیبی به آمریکا اعتماد کردند ولی آمریکا توان دفاعی آن‌ها را تضعیف کرد و سپس با یک حمله، کشورشان را غارت کرد.

 

*آمریکایی‌ها به دنبال تصمیم‌سازی به نفع خود در داخل ایران هستند

وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها بحث نرم را دنبال می‌کنند و می‌گویند با ایران باید هوشمند برخورد کنیم، گفت: الآن چیزی که می‌گویند این است که حتی بدون شلیک یک گلوله هسته‌ای ایران تعطیل کرده‌ایم و یا فلان جاسوس را بدون هیچ درگیری از ایران خارج کردیم. به خواسته‌هایشان می‌رسند و همین را می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند چیزی که به نفع آمریکا است در ایران تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی شود.

*هر قدم آمریکا بر اساس سناریویی از پیش طراحی شده است

میرکاظمی افزود: اگر مستندات آمریکا را ببینید، هم حوزه‌های امنیت، هم دولت و هم کنگره آمریکا به‌اتفاق بعد از برجام اعلام کردند نوعی برخورد می‌کنیم که ایران نتواند نفس اقتصادی بکشد و این تا رسیدن به اهدافمان ادامه خواهد یافت. اهداف آن‌ها نیز تغییر نظام و برگشت به قبل از انقلاب است. آن‌ها هر قدمی که برمی‌دارند بر اساس سناریویی است که طراحی کرده‌اند.

*دولت بیش از حد اقتصادش را به آمریکا گره زده است

وی بابیان اینکه بازی دولت در پازل دشمن بابیان اینکه آن‌ها تصمیم‌سازی می‌کند و دولت انجام می‌دهد، تصریح کرد: دولت بیش‌ازحد اقتصاد خود را به سرنوشت آمریکا گره‌زده و این اشتباه بزرگی است. روز اول نگفتند برجام بیش از سه سال طول می‌کشد بلکه گفتند صدروزه خواهد بود. بعد گفتند سه ماه، دو ماه و 4 ماه دیگر. امضا که شد گفتند زمان می‌برد و 20 روز دیگر، یک ماه دیگر و تا امروز نیز ادامه دارد.

وزیر اسبق نفت ادامه داد: اگر روز اول می‌گفتند شما کارهایتان را انجام دهید و ما مذاکره‌مان را می‌کنیم، سرمایه‌گذار تکلیفش مشخص بود. سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد و بعد سرمایه را به کارمی اندازد. وقتی مرتب از رئیس‌جمهور تا وزرا می‌گویند منتظر اتفاق خوب باشید، به معنای گره زدن مسائل اقتصادی به مسائل سیاسی کشور است.

*یکی از آسیب‌های غیرقابل جبران برجام انتظاری است که ایجاد کرد

نماینده سابق مردم تهران در مجلس بابیان اینکه یکی از مشکلات مملکت این است که مسائل اقتصادی را که باید با ابزارهای اقتصادی حل شود به مسائل سیاسی بیرون از کشور گره می‌زنند، گفت: یکی از آسیب‌های غیرقابل‌جبران در برجام انتظار است. انتظار باعث شده است که فعال اقتصادی دست روی دست بگذارد و منتظر یک اتفاق باشد؛ چراکه دولتمردان هرروز می‌گویند اتفاقی خواهد افتاد.

میرکاظمی ادامه داد: برخی فعالین اقتصادی سؤال می‌کردند که سرمایه‌گذاری بکنیم یا نکنیم؟ من در جوابشان می‌گفتم سرمایه‌گذاری کنید. می‌گفتند نه دلار بعداً هزار تومان می‌شود؛ یعنی در ذهن فعال اقتصادی جا انداخته بودند که همه‌چیز گل‌وبلبل خواهد شد. این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها به تأخیر بیفتد.

*مقابله نرم با جمهوری اسلامی به FATF رسیده است

وی بابیان این نکته که مقابله نرم با جمهوری اسلامی امروز به FATF رسیده است، تصریح کرد:  دشمن همین‌ها را می‌خواست. باید لشکرکشی می‌کرد تا به این مرحله می‌رسید و بخش اقتصادی را در تنگنا قرار می‌داد. او می‌خواست این کار را انجام دهد و اگر می‌خواست ما را تحریم لجستیکی کند یکی از بحث‌هایش نظامی بود. ما به دست خودمان انجام می‌دهیم و ضرورتی ندارد که او بخواهد اقدامی کند.

*آمریکا امروز امنیت کشور را هدف‌گیری کرده است

وزیر اسبق نفت اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید هم خوشحال باشند که امروز امنیت ما را درست در حوزه‌ای که به همت نیروهای مسلح، ارتش و سپاه شکل‌گرفته است، هدف‌گیری کرده‌اند.

*FATFعلاوه بر خودتحریمی حرکت بر مبنای سناریوی نرم براندازی نظام است

میرکاظمی بابیان اینکه FATF علاوه بر خودتحریمی حرکت بر مبنای سناریوی نرم براندازی نظام است، گفت: تحریم یکی از حلقه‌ها بوده و حلقه‌های بعدی هم همین‌ها هستند. محدود کردن صنعت دفاعی کشور به نفع چه کسی است؟ دشمنان ما تا خرخره زرادخانه نظامی دارند و مجهز به چند هزار کلاهک هسته‌ای هستند. در این شرایط چطور می‌توانیم از یک دفاع موشکی ساقط شویم و این در حالی است که چنین اتفاقات و ناامنی‌هایی در پیرامون کشور رخ می‌دهد.

وزیر اسبق نفت بابیان اینکه اطلاعات غلطی است که برخی از آقایان می‌گویند ما اصلاً توان نظامی برای چه داشته باشیم، گفت: کشورهایی را که سهم بالایی از بودجه‌شان را به مسائل دفاعی گذاشته‌اند مثال می‌زنند و می‌گویند این‌ها سیستم دفاعی ندارند.

*افرادی که در سال88 گفتند تقلب شده امروز برای براندازی نظام FATF را مطرح می‌کنند

وی بابیان اینکه سناریوی براندازی حلقه به حلقه انجام می‌شود، گفت: همین آقایان 6 ماه مانده به انتخابات 88 تقلب را مطرح کردند و سناریویی انگلیسی را کلید زدند و امروز نیز دشمنان براندازی را با برجام، FATF و فشار بر صنعت نظامی کشور پی می‌گیرند.

*FATF بازی سیاست‌مدارانی است که فکر می‌کنند خیلی می‌فهمند

میرکاظمی بابیان اینکه FATF بازی سیاست‌مدارانی است که فکر می‌کنند خیلی می‌فهمند، اظهار داشت: رفتند برجام را با شرایطی بسیار نامناسب‌تر ازآنچه درگذشته مذاکره می‌شد، پذیرفتند. مطلعم مذاکراتی که درگذشته می‌شد تا چه حد امتیاز می‌خواستند و تا چه حددربرجام از ایران امتیاز گرفتند. طوری شد که خود آن‌ها هم اعتراف کردند که فکر نمی‌کردیم این مقدار امتیاز به ما بدهندوتااین حد سخاوتمندانه برخورد کنند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس بابیان اینکه وقتی رئیس‌جمهور و دولتی‌های ما همه‌چیز را به تحریم گره زدند آمریکایی‌ها به ضعف ما در برابر تحریم‌ها پی بردند، تصریح کرد: بعد گفتند در روز اجرا همه تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ ولی همه تحریم‌ها سر جایش است و اتفاقی هم نیفتاده است.

 

*اسم برجام 2و3 را نمی‌‌آورند ولی اجرایش می‌کنند

وی ادامه داد: غربی‌ها متوجه شده‌اند که با فشار و تحریم می‌توانند حلقه‌های دیگری در ایران دنبال کنند و این سناریو به برجام ختم نشد. درست است که اسم برجام 2 و 3 نمی‌آورند ولی عملاً اجرا می‌کنند.

 

*دشمن سناریوهایش را حلقه به حلقه اجرا می‌کند

میرکاظمی تأکید کرد: آقایان شروع کرده‌اند و می‌گویند که اصلاً ما توان نظامی را برای چه می‌خواهیم؟ برخی کشورها ندارند و این مانع رشد ما شده است. همه این‌ها سناریوی دشمن است و حلقه به حلقه این را مطرح می‌کنند و حجب‌ها و ارزش‌ها جای خود را با ضد ارزش‌ها عوض کرده است.

*اگر هدف از برجام رفع تحریم نبود، پس چه بود؟

وی بابیان اینکه یکی از دلایل اینکه رئیس‌جمهور در مناظره‌ها می‌گفت چرخ سانتریفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم هم بچرخد همین مسائلی است که اکنون شاهدش هستیم، اظهار داشت: از رییس‌جمهور تا وزیر امور خارجه می‌گفتند همه تحریم‌ها رفع می‌شود ولی امروز باکمال ناباوری این را مطرح می‌کنند که هدفمان رفع تحریم نبود. سؤال این است که اگر رفع تحریم نبود چه بود؟ هدف تعطیلی هسته‌ای یا تضعیف نظامی کشور بود؟

*در حوزه‌هایی که به آمریکا نزدیک شدیم آسیب می‌بینیم

وزیر اسبق نفت افزود: ایران در حوزه‌هایی توانست رتبه‌های جهانی پیدا کند که ارتباط سیستماتیک خود را با غرب قطع کرد، اظهار داشت: در حوزه دفاع موفق بودیم چون به توان خوداتکا کردیم. در سلول‌های بنیادی، ماهواره و هوافضا، صنایع دفاعى هم همین‌طور است. ولی بالعکس در حوزه‌هایی که به آمریکا نزدیک شدند هنوز مردم آسیب می‌بیند و برای مثال در صنعت خودرو مشاهده می‌کنیم مردم هنوز از آسایش کافی برخوردار نیستند. برخى چهل سال است منتظرند پژو فرانسه بیاید مشکل راحل کند.

 

*امروز به جای بیکاری و رشد منفی اقتصاد، کنسرت را مسئله اصلی کشور کرده‌اند

میرکاظمی با تأکید بر اینکه چیزی که آمریکا می‌خواست در برخورد سخت با ایران پیش ببرد امروز باسیاست‌های نرم پیش می‌برد، تأکید کرد: امروز با بزک کردن آمریکا و تضعیف ارزش‌ها، اولویت‌ها را عوض می‌کند و امروز کنسرت مسئله اول کشور می‌شود. بیکاری اصلاً مهم نیست. اشتغال مهم نیست. گرانی مهم نیست و رشد منفی اقتصاد و تحریم‌های رفع نشده اهمیت خاصی ندارند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به نقش نظارتی مجلس در برخورد با عقد قراردادهایی چون FATF، گفت: مجلس در رأس امور است و اگر به وظیفه‌اش خوب عمل کند و اگر عده‌ای در مجلس بگذارند نظارت انجام می‌شود.

 

*عده‌ای در دفاع از برجام خیلی تندتر از روحانی حرکت کردند

وی ادامه داد: عده‌ای به‌خصوص در دفاع از برجام خیلی تندتر از روحانی حرکت کردند و در آینده باید پاسخگو باشند چون خسارت‌هایی که به کشور می‌زنند بعدها مشخص خواهد شد. اگر هر نماینده خارج از فراکسیون و جو حاکم بر مجلس نسبت به عدم تعهدات آمریکا در برجام رسیدگی کند مشکل حل خواهد شد. باید پیگیر باشد که چرا آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کند و چرا اسم برجام 2 و 3 را نمی‌آورند ولی انجامش می‌دهند.

 

نیروی انسانی صنعت هسته‌ای بیکار شده و امنیت شغلی، جانی و انگیزه کار ندارد/ آسیب نیروى انسانى در بحث هسته‌ای به‌مراتب مهم‌تر از تجهیزات هسته‌ای است که از این مهم نبایستى غفلت کرد

میرکاظمی بابیان اینکه دولت به حساسیت‌های منتقدین توجهی نکرد، گفت: در متن برجام این‌طور است که اگر شما شکایت کنید و اگر حق با شما باشد برجام متوقف و تحریم‌ها برمی‌گردد. البته این در حالى است که تحریم‌ها را برمی‌داشتند که در حال حاضر تحریم‌ها به‌جاى خود هستند و هیچ اتفاقی برای کشورمان نیافتاده و فقط 3 تا 5 سال هسته‌ای را عقب انداختند.

وی با تأکید بر اینکه نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه ما در صنعت هسته‌ای بود، تصریح کرد: وقتی این نیروی انسانی بیکار می‌شود و تحقیق را از او می‌گیرد از آن‌طرف برایش چراغ سبز نشان می‌دهند و وقتی شناسایی‌اش می‌کنند و اطلاعاتش را به سرویس‌های بیگانه می‌دهند، نه امنیت شغلی و جانی و نه انگیزه‌ای برای کار دارد. این‌ها مصیبت‌هایی است که در آینده با آن‌ها مواجهیم.

 

*شکایت در برابر بدعهدی آمریکا در برجام به ضرر ایران است

نماینده سابق مردم تهران در مجلس بابیان اینکه شکایت در برابر بدعهدی آمریکا در برجام به ضرر ایران است، تصریح کرد: 12 مورد تحریم اضافه‌شده است و اگر فرض تحریم‌ها را برمی‌چیدند و به دلیلى شکایت می‌کردیم که آمریکایی‌ها یک تعهد را عمل نکردند برجام خودکار لغو می‌شد و کل تحریم‌ها برمی‌گشت.

میرکاظمی تصریح کرد: یکی از نقدهای جدی منتقدین این بود که شما به‌جایی شکایت می‌برید که آخرش برگرداندن تحریم‌هاست. هسته‌ای را تعطیل کردید، بتن را هم‌ریختید و نیروی انسانی را هم بیکار کردید؛ غافل از اینکه حداقل 5 تا 10 سال باید تلاش کرد تا این نیروی انسانی برگردد و به نقطه‌ای که قبل از برجام داشتیم برگردیم.

 

*قوه قضائیه و دادستانی باید به عنوان مدعی‌العموم در ماجرای FATF وارد شوند

وی با تأکید بر نقش قوه قضائیه در برخورد با قراردادهای مغایر با منافع ملی، تصریح کرد: دادستانی باید در هر چیزی که منفعت ملی ما را به خطر بیندازد ورود کند و قوه قضاییه باید تصمیم بگیرد چون مدعی‌العموم است و  این مسئله شخصی نیست.

وی تأکید کرد: امروز تضعیف توان دفاعی به معنای به خطر انداختن امنیت کشور است و دادستان باید به‌عنوان مدعی‌العمومی وارد شود که چرا باید اطلاعات امنیتی کشور را به غربی‌ها بدهند؟

 

 

نماینده سابق مردم تهران در مجلس بابیان اینکه کرسنت که یک فساد اقتصادی بود امنیتی می‌شود ولی از کنار مسائل مهم امنیتی می‌گذرند، گفت: این مسئله را چطور می‌شود برای یک جوان توجیه کرد؟ اگر دانشجو هم این سؤال را بکند چه جوابی به او بدهیم؟ اگر بگوید کرسنت که یک فساد اقتصادی بود امنیتی است و ورود به آن مجاز نیست ولی اطلاعات نظامی ما را به این‌ها بدهند، این قابل توجیه است.

*وزیر اقتصاد نمی‌تواند FATF را امضا کند

میرکاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا وزیر اقتصاد می‌تواند برای امضای چنین توافقنامه‌هایی ورود کند، اظهار داشت: قاعدتاً وزیر نمی‌تواند و این اجازه‌ای است که سیستم به او داده است و این را از دولت باید پرسید چون کسانی که رفته‌اند، قطعاً با هماهنگی دولت رفته‌اند. حال سؤال این است که چه اطلاعاتی به دولت  داده‌اند، چون ما در سابقه دولت اصلاحات داریم که اطلاعات درستی نمی‌دادند و تصمیماتی می‌گرفتند که خودشان می‌خواستند.

*تصمیماتی که در کرسنت گرفته شده برمبنای اطلاعاتی غلط بوده است

وی ادامه داد: در کرسنت نیز اطلاعاتی غلط داده بودند و تصمیمی متناسب با همان اطلاعات غلط اتخاذشده بود. بعداً گفتند بر اساس این اطلاعات این تصمیم را گرفته‌ایم و بعد متوجه شدند اطلاعات از اساس غلط بوده است.

میرکاظمی با اشاره به دلیل پذیرش توافق برجام توسط دولت گفت: وقتی خود آقای روحانی برجام را جزو موفقیت‌های خود می‌داند و احساس می‌کند هرروز گشایشی در کشور اتفاق می‌افتد و جنگ را از روی ایران برداشته، نمی‌دانم چه کسانی این احساس را به او انتقال داده‌اند.

 

*FATF سایه جنگ را بر کشور گستراند

وی بابیان اینکه امروز اتفاقاً احساس می‌کنم امنیت کشور به خطر می‌افتد و سایه جنگ بالای سر ایران است، اظهار داشت: امروز و با چنین توافق‌هایی داعش قوی می‌شود. این‌ها را الآن احساس می‌کنیم و قبلاً چنین چیزی نبود و توافقاتی چون FATF سایه جنگ را بر سر کشور می‌گستراند.

 

* در زمان اصلاحات نیز اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند

وزیر اسبق نفت با اشاره به تعلیق داوطلبانه هسته‌ای در زمان اصلاحات و در زمان مسئولیت روحانی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، اظهار داشت: آن زمان قرار بود اروپایی‌ها یک سری اقدامات اقتصادی را برای گشایش اقتصادی در ایران انجام دهند ولی هرچه پیگیری کردند اروپایی‌ها جلسه نمی‌گذاشتند و به تعهداتشان عمل نکردند.

میرکاظمی افزود: در کتاب آقای روحانی نیز هست که نامه‌ای را به آقای البرادعی می‌نویسد که ما تعهداتمان را انجام دادیم. کارهایی که انجام شد مثل الآن است. بازرسی‌های بیش‌ازحد، بازدید از مراکز نظامی و تعطیلی هسته‌ای جزو تعهدات ما بود. بعد آقای روحانى به البرادعى طى نامه‌ای اعلام می‌کند همه کارها را که خواستید انجام دادیم و هسته‌ای حتى چرخه کامل ساخت سانتریفوژ را تعطیل کردیم ولى حاضر نشدند حتى قول‌هایی را که دادند، بررسی کنند که بعد هم گاز را تزریق کردند و تعلیق را نیز شکستند.

*اگر از حلقه برجام خارج شویم بار دیگر  ما را تهدید نظامی می‌کنند

وی بابیان اینکه آمریکایی‌هاواروپایى ها پس از شکستن تعلیق تهدیدهای نظامی را شروع کردند، تأکید کرد: پرونده را برای تهدیدهایی چون بحث نظامی به شورای حکام، ارسال کردند و اتفاقاً درحال حاضر نیز چنین است چراکه ما را در حلقه‌ای به نام برجام انداخته‌اند که خودشان تعهدات‌شان را عمل نکنند و اگر ما بخواهیم خارج شویم، تهدید نظامی می‌کنند.

وزیر اسبق نفت با تأکید بر اینکه امروز تهدید نظامی ما از دو جهت جدی است، اظهار داشت: اگر بخواهیم از حلقه برجام خارج شویم، کمافی‌السابق طبق تجربه‌ای که در شکستن تعلیق در دوران اصلاحات داریم ایران را دوباره تهدید نظامی می‌کنند. همین قدم‌هایی که در برجام شروع کرده‌اند و این سناریوی تضعیف نظام که تضعیف تسلیحاتی ما را دنبال می‌کنند. امروز صحبت‌های آقای هاشمی که گفتند نیازی به صنعت نظامی نداریم و اقداماتی که برخی بانک‌ها بی‌تدبیرانه در راستای تضعیف حوزه نظامی کشور انجام می‌دهند، همگی تهدیدند. اگر این روند ادامه پیدا کند، تهدید نظامی جدی است.

*عدم سرمایه‌گذاری طی سه سال گذشته نتیجه اطلاعات غلط در حوزه نفت است

وی بابیان اینکه، مشکل عدم سرمایه‌گذاری در نفت طی سه سال گذشته نتیجه اطلاعات غلط در حوزه نفت است، اظهار داشت: اطلاعات درستی به دولت و کشور و مجلس نمی‌دهند. در بیش از سه سال گذشته، کم‌ترین مقدار سرمایه‌گذاری در میادین نفتی صورت گرفته است و علت آن هم این است که آقایان با ذوق‌زدگی بیش از حد اعلام کردند که دولت عوض شده و اروپایی‌ها برای سرمایه‌گزاری به کشور سرازیر می‌شوند.

*دولت با قرارگاه سازندگی و چینی‌ها برخورد کرد ولی برای اروپایی‌ها فرش قرمز انداخت

وزیر اسبق نفت ادامه داد: به آن‌ها هشدار داده شد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و تا زمانی که تحریم‌ها باقی است، هیچ شرکت بزرگی از کشورهای اروپایی جرأت ورود به ایران را ندارد ولی با یک بی‌تدبیری و اقدام عجولانه با سپاه و قرارگاه خاتم برخورد کردند و با چینی‌ها نیز به همین صورت برخورد شد و فرش قرمز انداختند که اروپایی‌ها بیایند اما اکنون بیش از سه سال گذشت و اروپایی‌ها نیامدند.

 

*وزارت نفت توضیح دهد در دولت یازدهم میزان سرمایه‌گذاری در نفت چقدر بوده است؟

میرکاظمی خاطرنشان کرد: در این مدت یک دلار هم پول نیامده و از طرفی نیز قیمت نفت پایین آمده و سهم 14.5 درصدنفت هزینه‌هایش را پوشش نمی‌دهد که به معنای توقف پروژه‌هاست. وزارت نفت باید توضیح دهد در دولت یازدهم میزان سرمایه‌گذاری در نفت چقدر بوده است؟

وی با تأکید بر اینکه ناکارآمدی به این دلیل است که توجه به هشدار منتقدان و مجلس نکردند، اظهار داشت: به وزارت نفت اعلام شده بود که راهکارهای خلاقانه و مبتکرانه‌ای را برای چنین وضعیتی پیدا کنید. همان‌طور که تحریم را دور می‌زدند، جذب سرمایه در شرایط تحریم هم راهکار دارد. فکر می‌کردند که با‌ آمدن آقای روحانی همه چیز تغییر کرده است ولی این اتفاق نیفتاد و صنعت نفت ما آسیب دید.

* علت اصلی تحریم نفتی نداشتن راهبرد برای جذب سرمایه در نفت در اوضاع تحریم است

وی بابیان اینکه علت اصلی تحریم نفتی نداشتن راهبرد برای جذب سرمایه در نفت در اوضاع تحریم است، اظهار داشت: تا زمانی که این‌ها حل نشود اگر بهترین قرارداد را بنویسید، مشکل حل نخواهد شد.

میرکاظمی با اشاره به برخورد آمریکا با شرکت‌های نفتی که با ایران همکاری کردند، اظهار داشت: شاهدیم که با برخی از شرکت‌های اروپایی برخورد شد و مدیرعامل آن‌ها را بازداشت و  آن شرکت‌ها را به‌راحتی جریمه‌ و از بورس نیویورک خارج کردند. شرکت‌های اروپایی از این مسائل وحشت دارند.

 

*طبق IPCریسک تحریم با ایران است

نماینده سابق مردم تهران در مجلس ضمن تأکید بر اینکه شکل قرارداد امروز حلّال مشکل ما نیست، تصریح کرد: این قرارداد ریسک را به ایران داده نه به طرف قرارداد. فرمت قرارداد را کنار می‌گذاریم، چون مشکلات فراوانی دارد ولی اینکه فکر کنیم یک شرکت اروپایی با یک قرارداد میدان را برمی‌دارد، باید گفت تا زمانی که تحریم است، نخواهد آمد و به آن میدان دست نخواهد زد.

وی ادامه داد: وقتی وارد وزارت نفت شدم، بهترین فازهای پارس جنوبی که خط مرزی ما را شکل می‌داد، با شرکت‌های اروپایی بسته شده بود که 8 سال بود که وارد این فازها نشده بودند ولی قراردادها بسته شده بود. می‌گفتند اصلاً نمی‌توانید این قرارداد را نقض کنید و 8 سال قرارداد بسته بودند ولی به ایران وارد نمی‌شدند.

میرکاظمی ادامه داد: همان زمان با تغییر مدیر حقوقی، قراردادها لغو و به شرکت هاى ایرانی‌ها واگذار شد. همین‌ها که الآن تک‌به‌تک فازها را افتتاح می‌کنند، نتیجه همان‌ کار بود وگرنه اگر همان سیستم دولت اصلاحات بود، امروز هیچ کدام از فازها راه نمی‌افتاد.

وی با اشاره به مدل جدید قراردادهای نفتی اظهار داشت: اگر یک میدان را 32 سال با آن‌ها قرارداد ببندند که در اختیارشان قرار گیرد و در شرایط تحریم نیایند، طبق IPC ریسک تحریم هم با ایران است و شرکت ملى نفت نه اجازه ادامه کار دارد ونه اجازه واگذارى به غیر

* قراردادهای نفتی نفوذی در عرصه اقتصادی کشور هستند

وی با تأکید بر اینکه قراردادهای نفتی نفوذی در عرصه اقتصادی کشور هستند، اظهار داشت: وقتی شما مالکیت یک میدان را اعم از مدیریت حقوقی، مالی و فنی به یک کمیسیون مشترک می‌دهید که شرکت ملی نفت ایران و آن شرکت خارجی در این کمیسیون 50-50 هستد، چه معنایی دارد؟

نماینده سابق مجلس در همین زمینه خاطرنشان کرد: چیزی که در مجلس پیرامون IPC تصویب شده، مصوبه دولت است و دولت چارچوبی را تصویب کرده که بر اساس آن وزارت نفت فرمت قرارداد را تدوین کند. بعید می‌دانم کسی در مجلس فرمت قرارداد را دیده باشد، چون این مصوبه تازه به ظاهر اصلاح شده و متأسفانه گیرهای اصلی‌اش هنوز رفع نشده است.

*قراردادهای نفتی از کرسنت هم بدتر است

وزیر اسبق نفت بابیان اینکه قراردادهای نفتی از کرسنت هم بدتر است، تصریح کرد: وقتی مالکیت میدان نفتی را 32 سال به اشتراک می‌گذاریم، مالک به ظاهرشما هستید، ولی عملاً مالک چه اختیاری دارد؟ وقتی کلیه موضوعات مالى فنى وحقوقى با شرکت خارجى به اشتراک می‌گذاریم مگر چیزی از مالکیت می‌ماند؟

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به فیش‌های نجومی برخی مقامات دولتی اظهار داشت: در برنامه پنج ساله، بندی وجود دارد که به دولت اجازه می‌دهد کارگروهی تشکیل دهد که بتواند پرداخت‌های برخی از افراد را در شرایط خاص بیش‌تر کند. در دولت سابق آقای فروزنده معاون منابع انسانی رئیس‌جمهوراعلام کرد، چنین کارگروهی را تشکیل ندادند و چنین مجوزی به کسی داده نشد ولی در این دولت این کارگروه ظاهراً تشکیل شده است، چون اگر تشکیل نشده بود نمی‌توانستند اجازه دهند.

وی افزود: به همین دلیل می‌گویند این دریافت‌ها قانونی است ولی به طرف گفته‌اند برو کلاه را بیاور ولی سر را بریده است.

*برخورد با فیش‌های نجومی در حد شعار و دهن‌کجی به مردم بوده است

میرکاظمی بابیان اینکه تاکنون برخورد با فیش‌های نجومی در حد شعار و نوعی تمسخر و دهن‌کجی به مردم بوده است، اظهار داشت: جوانی که امروز در خانه بیکار است  وقتی حقوق نجومی را می‌بیند، از انقلاب و کشورش بیزار می‌شود و خداى ناکرده فردا حتی بیگانگان می‌توانند بر او تأثیر بگذارند.

وزیر اسبق نفت با انتقاد از رویکرد دولت در مواجهه با فیش‌های نجومی گفت: دولتی‌ها بازتاب اجتماعی این مسئله را در نظر نمی‌گیرند و به‌جای اینکه مدیران را عزل کنند، ذخایر وسرمایه خطابشان می‌کنند.

وی ادامه داد: در دولت گذشته این اعداد و ارقام نبود. ما حقوق هیأت علمی‌مان را می‌گرفتیم و بیش‌ترین حقوق در آن سال‌ها حدود 4 تا 5 میلیون تومان بود.

 

*دستگاه‌های نظارتی بیش‌ازحد با دولت راه می‌آیند

میرکاظمی بابیان اینکه آقایان وزرا بگویند که چقدر حقوق می‌گیرند و این شرکت‌ها و بانک‌ها،‌ با چه مجوزی پرداخت کرده‌اند، گفت: دستگاه‌های نظارتی بیش‌ازحد با دولت راه می‌آیند و این اجحاف به مردم است؛ باید دقیقاً بگویند با چه مستنداتی این تصمیم را گرفتند و چه کسی این استناد را در اختیار دولت قرار داده است. کدام کارگروه تشکیل شده است و چه کسی در دولت اجازه ورود به این پرداخت‌ها را داده که می‌گویند قانونی عمل کرده‌ایم.

نماینده سابق مجلس بابیان اینکه گستاخی را به حدی رسانده‌اند که نه‌تنها با طرف مقابل برخورد نشده، بلکه فرد مدعی هم هست، گفت: سؤال این است که کدام مصوبه دولت این قانون را تأیید کرده چون قانون می‌گوید باید کارگروهی به ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل شود.

*نوبخت توضیح دهد کارگروهی برای افزایش حقوق افراد خاص تشکیل داده یا نه.

وی ادامه داد: آقای نوبخت توضیح دهد این کارگروه را تشکیل داده یا نداده است و اگر تشکیل نداده، همه این‌ها خلاف قانون عمل می‌کنند و چرا عزل نمی‌شوند. اگر در چارچوب قانون بوده، افرادی که این مجوز را داده‌اند باید پاسخگو باشند.

*مدیرانی که حقوق‌ نجومی می‌گیرند برای مردم کار نمی‌کنند

میرکاظمی بابیان اینکه نمی‌شود به‌جای برخورد و برکناری متخلف را ذخایر نظام نامید، تصریح کرد: شک نکنید کسانی که این حقوق‌ها را می‌گیرند برای مردم کار نمی‌کنند چون اگر کسی همه کار اقتصادی‌اش را کنار بگذارد و بگوید می‌آیم تا 4 سال به مردم خدمت کنم، او خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: در دولت سابق، وزرایی که آمده بودند تمام کارهایشان را تعطیل کرده بودند و فقط برای خدمت آمده بودند. از صبح زود می‌آمدند تا آخر شب کار می‌کردند و اکثراً هم هیأت علمی بودند. هم سطح علمی‌شان بالاتر از دولت فعلی بود و هم هیأت علمی بودند ولی اکثراً حقوق دانشگاه‌شان را می‌گرفتند.

 

میرکاظمی در پاسخ به سوالی پیرامون نقش برادر رئیس جمهور در برخی تخلفات اقتصادی اظهار داشت: ما خط قرمزی نداریم و اگر کسی تخلفی کرده و پرونده‌ای دارد باید قوه قضائیه قاطعانه با او برخورد کند. معنی ندارد که برخوردی با چنین افرادی صورت نگیرد.

*قوه قضائیه برای مصونیت دولت باید با فریدون برخورد کند

وزیر اسبق نفت با تأکید بر اینکه باید با مصونیت دولت برخورد شود و قانون نباید فرقی قائل باشد، گفت: فرد نزدیک رئیس‌جمهور، وزیر و یا خود وزیر باشد باید با او برخورد شود. قوه قضائیه برای مصونیت دولت باید با فریدون برخورد کند و اگر ایشان یا هرکسی پرونده فسادی داشته باشد، خط‌ کشیدن دور آن‌ها معنایی ندارد.

*FATF و بحث‌هایی که درمورد توان نظامی مطرح می‌شود، در راستای پازل آمریکا است

میرکاظمی بابیان اینکه دشمن پازل‌هایی را طراحی کرده و تک‌به‌تک قطعات را می‌چیند، اظهار داشت: این پازل از تعطیلی هسته‌ای شروع شد و به بحث دفاعی کشور می‌رسد و بعد هم حمله نظامی و تغییر نظام را پی می‌گیرند و FATF و بحث‌هایی که در راستای نداشتن توان نظامی مطرح می‌شود، در همین راستاست.

 

وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها همان چیزی را که به‌عنوان برجام 1 و 2 و 3 مطرح می‌کنند، امروز کاملاً‌ انجام می‌دهند، تصریح کرد: آقایان دولت باید توضیح دهند چرا طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند و با تاسف باید گفت که خواسته یا ناخواسته در پازل دشمن بازی می‌کنند.

میرکاظمی افزود: منتقدان برجام همه این ایرادات را گفتند ولی در آن 20 دقیقه مجلس به مردم اجحاف شد. عده‌ای در مجلس خواستار دریافت ضمانت‌هایی بودند تا در برابر آمریکا دست‌مان باز باشد. آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند و دولت نه‌تنها برخوردی نمی‌کند، بلکه صورت‌مسئله را هم پاک کرده و حلقه‌های بعدی برجام 2 و 3 را به آرامی اجرا به اجرا درمی‌آورد.

*در مجلس سابق با پیگیری‌های صورت گرفته رای به نفع ایران صادر می‌شد

نماینده سابق بابیان اینکه در دولت قبل ارتباط بین دولت و مجلس خوب بود، گفت: در کمیسیون انرژی کرسنت را دنبال می‌کردیم و تمام اطلاعات فساد از نهادهای بین‌المللی جمع‌آوری شده بود؛ حتی سازمان مبارزه با فساد انگلستان، برخی از اسناد فساد «عباس یزدان‌پناه یزدی» را در اختیار ما قرار داده بود و تقریباً رأی به نفع ایران صادر می‌شد.

*دولت تمام  متهمان کرسنت را به کار گرفت

وی ادامه داد: با آمدن این دولت تمام این روند به هم ریخت و تمام کسانی که روی این پرونده کار می‌کردند، عزل شدند و کسانی که متهم پرونده بودند، روی کار آمدند.

*داوران بین‌المللی گفتند وقتی که برائت دادید و متهمان سرکار آمدند، چرا شکایت کردید؟

وزیر اسبق نفت خاطرنشان کرد: متأسفانهدر زمان رأى اعتماد مطلبی هم در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کردند که قوه قضائیه برائت داده است. اطلاع دارم که داوران بین‌المللی گفتند شما که برائت دادید و متهمان هم سر کار آمدند؛ پس چه شکایتی دارید؟ کرسنت می‌گفت که در ایران سیاسی برخورد می‌شود و این درست است و ایران را متهم کردند. این از اتفاقاتی بود که هزینه‌ای را بر نظام تحمیل کرد.

*3پرومنده‌ای از 4پرونده کرسنت که هنوز بررسی نشده مربوط به مسببان اصلی کرسنت است

وی با اشاره به لزوم پیگیری سه پرونده از چهار پرونده کرسنت تصریح کرد: 4 پرونده در ایران وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها باز شده و 3 پرونده دیگر در کرسنت پیگیری نشده و خواهش ما از قوه قضائیه این است که این 3 پرونده را هم فعال کند.

وی بابیان اینکه این سه پرونده در مورد کرسنت و مسببان اصلی کرسنت است، گفت: کسانی که الآن متهم‌اند وحکم علیه آنهاصادر شده است  می‌گویند ما کاره‌ای نبودیم و به ما دستور داده‌اند که این کار را انجام دهیم. سؤال اصلی این است که منشأ اصلی ورود کرسنت به ایران چه کسی بوده است؟ وچه کسى مدیریت کلان رابه دست داشته؟ وهرمانعى را از سرراه انعقاد قرارداد برمى داشته؟

*باید بدانیم کسانی که در کرسنت منافع ملی را عمداً به خطر انداختند چه کسانی هستند

 

وی در پایان تأکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات، وزارت نفت، بازرسی حراست ریاست جمهوری، قوه‌قضائیه و مجلس در مورد کرسنت اطلاعات کامل دارند.

میرکاظمی در پایان اظهار داشت: کسانی که گرداننده اصلی کرسنت بودند، امروز آزادند و باید به این رسیدگی شود. باید ببینیم کسانی که نفوذ بیگانه را آوردند منافع ملی را عمداً به خطر انداختند چه کسانی هستند.