احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، در گفتگو با شبکه تلوزیونی النهار اعلام کرد: بحران سوریه به دلیل وجود طرف‌های درگیر بسیار و حضور ابر قدرت‌ها کاملا پیچیده شده است.

 

وی مدعی شد ایران به صورت تاسف‌برانگیزی در بحران سوریه دخالت می‌کند و حضور نظامی ترکیه در سوریه و عراق نیز از بیم تشکیل دولت کُردها است.

 

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: باید از دولت سوریه حفاظت کنیم تا به چندین دولت تقسیم نشود. 

 

وی گفت: راه‌حلی برای بحران سوریه در آینده نزدیک وجود ندارد؛ اما لیبی با وجود مشکلات بسیار، به دستیابی به راه‌حلی برای بحرانش نزدیک‌تر است.

 

ابوالغیط گفت: مردم کشورهای عربی تنها اتحادیه عرب را در مسائل سیاسی بازخواست می‌کنند این در حالی است که سیاست تنها به دست دولت‌های خودشان است.

 

وی گفت: منشور تاسیس اتحادیه عرب، شرطی مبنی بر الزام‌آور بودن تعهدات این اتحادیه در بر ندارد و در آینده نزدیک این منشور اصلاح خواهد شد.

 

دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص ارجاع پرونده لیبی به شورای امنیت گفت: مصر خواستار حل بحران لیبی در اتحادیه بود، اما نظام لیبی راه‌حل نظامی را بر سیاسی ترجیح داد و این مسئله و همچنین تیره بودن روابط لیبی با کشورهای عضو اتحادیه عرب در زمان شعله ور شدن بحران این کشور، عامل ارجاع پرونده به شورای امنیت شد.

 

این اظهارات ابوالغیط علیه کشورمان در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی به همراه همپیمانانش، از تروریست‌هایی که انها را معارض میانه‌رو می‌خواند، در سوریه به صورت مالی و تسلیحاتی حمایت می‌کند. ریاض همچنین مردم یمن را زیر آتش حملات تجاوزکارانه خود قرار داده و هزاران یمنی را به شهادت رسانده و زخمی کرده است.