خطر قایق های ایرانی را نادیده نمی گیریم/تهدید ایرانی ها واقعی است

نشریه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در مطلبی اذعان داشت که نباید انتظار داشت برخوردهای بین ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها در خلیج فارس به این زودی‌ها متوقف شوند.

«بیل اربن» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا حاضر در منطقه به این نشریه گفت: «تعداد فعل و انفعال‌های غیر‌حرفه‌ایی و غیر ایمن در نیمه اول سال جاری نزدیک به دو برابر میزان مشابه در سال 2015 شده و این روند ادامه یافته است. این امر در سال 2016 نسبت به تمامی سال 2015 افزایش داشته است.»

فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در ادامه اظهار داشت که تهدید ایرانی‌ها بسیار واقعی است.

وی افزود: «هر لحظه یک قایق ایرانی به سوی یکی از کشتی‌های ما حمله‌ور می‌شود و آن‌ها هرگز از بی‌سیم استفاده نمی‌کنند. شما از نیات آن‌ها مطلع نخواهید شد.»

اربن گفت که ایران قایق‌های تندروی کوچک را به شیوه انبوه به سمت کشتی‌های جنگی بزرگ آمریکا می‌فرستد که البته آن‌ها به آسانی قابل غرق شدن هستند اما این مسئله به یقین موردی فراتر از قدرت آتش و یک تهدید است.»

فرمانده اربن افزود: «این قایق‌ها به یقین  مجهز به خدمه مسلح هستند و  بدون جنگ افزار نمی‌باشند. من خطرهای موجود در این زمینه را نادیده نمی‌گیرم. برخورد در دریا با یک کشتی بزرگ همواره موردی است که می‌تواند باعث خسارت به یک کشتی یا صدمه زدن به پرسنل شود.»

اربن در خاتمه افزود: «این نوع روش‌های تحریک‌ آمیز خطرپذیری تقابل و اشتباه محاسباتی را در بردارد.»