بیلبوردهای اظهارات رهبری درباره حج در عراق+تصاویر

فعالان شبکه‌های اجتماعی روز چهارشنبه  تصاویری منتشر کرده‌اند که برافراشته شدن بیلبوردهای حاوی پیام مقام معظم رهبری درباره حج را در سرتاسر خیابان‌های شهر بغداد، پایتخت عراق نشان می‌دهد.  

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه ایام حج، روز سه‌شنبه پیامی را خطاب به مسلمانان جهان و حجاج بیت الله الحرام صادر کردند. مقام معظم رهبری در این پیام با اشاره به فاجعه سال گذشته منا از دولت‌ها و ملت‌های مسلمان خواستند تا فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسأله حج کنند.

در بخشی از پیام حج رهبر انقلاب در توصیف آل‌سعود، از اصطلاح «شجره‌ی ملعونه» استفاده شده است. این اصطلاح که برگرفته از متن قرآن کریم است اشاره به ماجرای رؤیایی دارد که پیامبر (ص) دیده‌اند. در آیه‌ی ۶۰ سوره‌ی اسرا چنین آمده است:

«وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْناکَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیاناً کَبِیراً» : «و چون برایت گفتیم: به‌راستی پروردگارت به مردم احاطه داشته‌ و آن رؤیایی را که به تو نمایاندیم و (نیز) آن درخت لعنت‌شده در قرآن را، جز وسیله‌ای برای امتحان مردم قرار ندادیم. و ما بیم‌شان می‌دهیم، پس ایشان را به‌جز طغیانی بزرگ نمی‌افزاید.»

بیلبوردهای نصب‌شده در خیابان‌های بغداد نیز، چنانکه در تصاویر زیر دیده می‌شود، از همین عبارت برای اشاره به خاندان آل‌سعود استفاده کرده‌اند.