نقش «نادان‌ها» در ۱۰۱ روز کم‌عملی دولت یازدهم!

 رئیس‌جمهور روحانی، در جلسه اخیر هیئت دولت که چهارشنبه گذشته برگزار شده، در اشاره به فاجعه منا گفته‌اند:

«دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.»

این سخنان در حالی اظهار شده‌اند که در ماجرای واکنش‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به فاجعه منا؛ همه می‌دانیم اگر هشدار مقتدرانه مقام معظم رهبری به آل سعود در دانشگاه افسری نبود؛ سرنوشت پیکرهای 465 شهید ایرانی شیعه و سنی در فاجعه منا هرگز سرنوشتی بهتر از شهدای سایر کشورهای مسلمان پیدا نمی‌کرد... که عمدتاً نه شناسایی شدند و نه به موطن خویش بازگردانده شدند.

در ادامه این مسئله اما متأسفانه و البته با قاطعیت می‌توان گفت که از آنچه رئیس دولت یازدهم ادعا می‌کند، تصویر مشخصی در ذهن مردم وجود ندارد.

آنچه در یاد مردم مانده است، فقط «پیگیری تلفنی» رئیس‌جمهور روحانی در هواپیما و در جریان سفر به نیویورک بود.

تماسی که البته بواسطه آن و علیرغم انتظار عمومی؛ سفر آقای رئیس‌جمهور به نیویورک منقطع نشد و ادامه یافت.

در همان روزها، محمدجواد ظریف، رئیس وزارت خارجه دولت اعتدال نیز همراه رئیس‌جمهور در نیویورک حضور داشت و افکار عمومی کشور به جای آنکه لااقل شاهد انقطاع سفر وی و حضور در ایران برای پیگیری ستادی فاجعه منا باشند؛ تصویری از ظریف را مشاهده کردند که در بخشی از سفر خود به نیویورک، مقابل امیر کویت به زانو نشسته و گفته شد که ظریف در این عکس در حال پیگیری وضعیت شهدای منا بوده است!

این تمام آنچیزی بود که مردم ایران و البته دربار سعودی از «فشار سیاسی و حقوقی دولت روحانی» در آن مقطع مشاهده و احساس کردند!

کم‌تحرّکی مزمنی که البته امتناع عربستان سعودی از ارائه ویزا به علی جنتی، وزیر فرهنگ دولت و متولّی اصلی سازمان حج و زیارت برای پیگیری وضعیت شهدا در خاک عربستان نیز بیش از پیش آنرا به رخ همگان کشید.

و همین کم‌تحرّکی بود که قبل از آن و در جریان حادثه فرودگاه جدّه هم از سوی دولت اعتدال تکرار شده بود و فرجام آن پرونده را نیز با سؤالات و ابهامات بسیاری مواجه کرد.

 

*نقش «نادان‌ها» در 101 روز بی‌عملی دولت یازدهم

آقای رئیس‌جمهور همچنین در صحبت خود در حالی از این می‌گوید که عده‌ای نادان و احساساتی، بهانه عربستان برای رها شدن از فشارهای دولت ایران را فراهم کرده‌اند! که انگار در جریان نیستند رخداد غیر عقلانی هجوم عده‌ای به سفارت سعودی‌ها در تهران، «101 روز» پس از فاجعه منا رخ داده است...

101 روز یا بیش از 3 ماه آزگاری که مردم دقیقاً نمی‌دانند دولت اعتدال طی این مدت چه کاری برای پیگیری مقتدرانه وضعیت شهدای منا و استنطاق دربار سعودی انجام داده است؟!

بماند که در طول همین 3 ماه؛ مقامات سعودی، آیت‌الله نمر باقرالنّمر را نیز دستگیر کرده و پس از شکنجه به شهادت رساندند و دولت یازدهم در این باره هم موضع مقتدرانه و قابل عرضی اخذ نکرد.

رخدادی که شوربختانه در ماجرای حمله ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی و هجمه آل خلیفه علیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم نیز گویا تکرار شده است...

شاید پُر بیراه نباشد اگر بگوییم اینها همه از نفحات واقعیت‌های مجازی است که گویا در اطراف رئیس‌جمهور روحانی وجود دارد.

واقعیت‌هایی مجازی که یک روز احساس وارد آوردن فشار به دربار سعودی را دارد، روز دیگر فکر می‌کند از آتش «پیگیری‌های ایمیلی» آبی برای برجام گرم خواهد شد و دست آخر نیز تصور می‌کند دستاوردهای توافقش با غرب مثل «آفتاب تابان» است.